تبیان، دستیار زندگی
بر اثر تردد زیاد کشتیهای نفتکش و باری و وجود هزاران کیلومتر لوله انتقال نفت در بستر دریا این حجم از آلودگی طبیعی است اما اکنون پایش در دریا روزانه انجام می شود و آلودگی مهیبی در خلیج فارس وجود ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال فاجعه خلیج مکزیک در خلیج فارس

متخصصان محیط زیست و کارشناسان نفت سالهاست که به دلیل ریزش میلیونها بشکه مواد نفتی و همچنین خطوط فرسوده لوله های انتقال نفت در بستر خلیج فارس وقوع فاجعه ای را هشدار می دهند که پیامدهای آن در صورت ادامه سهل انگاریهای کشورهای حاشیه خلیج فارس به مراتب بدتر از انفجار چاه نفت در خلیج مکزیک است.

خلیج مکزیک

آلودگی آبهای خلیج فارس با ورود سالانه 1.5 میلیون بشکه ذره های نفتی به اندازه ای است که محیط زیست این منطقه به شدت متاثر شده و بیم تکرار فاجعه های کلان محیط زیست در منطقه می رود. به استناد آمارهای منتشر شده در گزارشهای خبری آلودگی خلیج فارس 40 درصد بالاتر از میزان استاندارد آلودگی آبهای جهان است.

سالانه 1.5 میلیون بشکه نفت در خلیج فارس ریخته می شود

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با تائید فرسودگی و وجود آلودگی ناشی از نشت لوله های نفتی در خلیج فارس گفت: سالانه 1.5 میلیون بشکه نفت در خلیج فارس ریخته می شود و برای پیشگیری از حوادث مشابه خلیج مکزیک وزارت نفت باید به تعهداتش در مورد تعویض و استانداردسازی خطوط لوله نفت ظرف 5 تا 10 سال آینده عمل کند.

محمد باقر نبوی با تاکید بر اینکه سالهاست در مورد نشت مواد نفتی هشدار می دهیم افزود: این آلودگی به دلیل موقعیت این خلیج به لحاظ استراتژیکی امری طبیعی است به طوری که فعالیت انسانی در بنادر و وجود سایتهای صنعتی و نفتی و مهمتر از همه تردد نفتکشها و کشتیهای تجاری خلیج فارس را آلوده کرده است.

اغلب آلودگیها از سواحل به دریا اضافه می شوند

این کارشناس محیط زیست دریایی با اشاره به اینکه اغلب آلودگیها از سواحل به دریا اضافه می شوند تاکید کرد: در همه جای دنیا و در همه سواحل آلودگیهای ناشی از فعالیتهای انسانی به دریا سرایت می کند. در خلیج مکزیک چهار هزار وپانصد اسکله نفتی وجود داشته که با ترکیدگی خط لوله فاجعه ای بزرگ در قرن اخیر بوجود آورده است ولی به دلیل عمق زیاد این شکست لوله مهار آن با وجود همه امکانات به طول انجامیده است.

بر اثر تردد زیاد کشتیهای نفتکش و باری و وجود هزاران کیلومتر لوله انتقال نفت در بستر دریا این حجم از آلودگی طبیعی است اما اکنون پایش در دریا روزانه انجام می شود و آلودگی مهیبی در خلیج فارس وجود ندارد

سایتهای صنعتی عسلویه و بوشهر عامل اصلی آلودگی خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران با اعلام اینکه خلیج فارس از سال گذشته به عنوان منطقه ویژه دریایی از سوی مراجع بین المللی شناخته شده گفت: در یکسال اخیر از ورود کشتیهای نفتی فرسوده به خلیج فارس جلوگیری می شود و این بزرگترین کمک به خلیج فارس است اگرچه در مرزهای ایران سایتهای صنعتی مانند عسلویه و بوشهر عامل اصلی آلودگی خلیج فارس هستند.

نبوی مشکلات محیط زیست خلیج فارس را بسیار زیاد دانست و اظهار داشت: بر اثر تردد زیاد کشتیهای نفتکش و باری و وجود هزاران کیلومتر لوله انتقال نفت در بستر دریا این حجم از آلودگی طبیعی است اما اکنون پایش در دریا روزانه انجام می شود و آلودگی مهیبی در خلیج فارس وجود ندارد.

لوله های انتقال نفت خلیج فارس باید نوسازی شود

پیش از این معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نشت نفت از لوله های انتقال یکی از عوامل تهدید محیط زیست دریایی است گفته بود: در خلیج فارس دو هزار کیلومتر خط لوله نفت داریم که نیاز به نوسازی دارد.

محمدجواد محمدی زاده با تاکید بر اینکه این خطوط لوله نفت در کف دریا قرار دارد وعمر زیادی داشته و اگر نوسازی نشوند نفت از آنها نشت پیدا کرده وباعث آلودگی شدید دریا می شود افزود: یک کنسرسیوم چینی در مورد آلایندگیهای دریایی پیشنهاداتی در چند حوزه از جمله نوسازی خطوط لوله انتقال نفت و جلوگیری از نشت نفت از کشتیها به ما ارائه داده که در حال بررسی این پیشنهادات هستیم.

آلودگیهای نفتی در خلیج فارس و حتی دریاچه بزرگ خزر اگر چه سالهاست مطرح می شود اما به عقیده کارشناسان محیط زیست و فعالان این منطقه استراتژیک حادثه بزرگ نفتی در خلیج مکزیک باید چراغ راه آینده خلیج فارس باشد.

لوله های نفت

مسئولان هشدارها را جدی بگیرند

مدیر گروه بیولوژی دریایی دانشگاه علوم و فنون خرمشهر با ابراز نگرانی از آلودگیهای خلیج فارس به خبرنگار مهر گفت: ما مدتهاست منتظر فاجعه در خلیج فارس هستیم زیرا فعالیتهای نفتی در خلیج فارس چه از سوی ایران و چه از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چه بسا بیشتر از فعالیتهای نفتی خلیج مکزیک است.

دکتر احمد سواری تاکید کرد: مسئولان باید هشدارها را جدی بگیرند و برای تعویض و ایمن سازی خطوط لوله و اسکله های نفتی در خلیج فارس اقدام کنند. اگر چه نشانه های بزرگی مبنی بر احتمال بروز فاجعه در خلیج فارس وجود ندارد اما نباید از حجم فعالیتهای نفتی در این خلیج به سادگی گذشت.

این کارشناس محیط زیست دریایی با اشاره به اسکله خارک و وجود انواع آلودگیهای نفتی آن اضافه کرد: تصادمهای نفتکشها، سرریز نفت از بارکشها، چکه  کردن نفت از خطوط لوله های فرسوده و از همه بدتر وارد شدن آب توازن کشتیها و انتقال انواع آلودگیهای نفتی به خلیج فارس باید جدی گرفته شود.

توجه به بروز پدیده کشند قرمز در خلیج فارس

سواری به مقاومت خلیج فارس اشاره کرد وافزود: باید خوشحال بود که خلیج فارس با این حجم از تهدید آلودگی همچنان مقاومت کرده است اما یکروز این مقاومت به پایان می رسد. برای نمونه باید به بروز پدیده کشند قرمز در خلیج فارس حساس بود چرا که شکوفایی فیتوپلنگتنها در خلیج فارس متاثر از وجود آلودگیهای متعدد است.

همچنین معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر به برداشت و انتقال 60 درصد نفت خام دنیا از خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تردد در خلیج فارس زیاد است و نگرانیها برای بروز فاجعه ای مشابه خلیج مکزیک وجود دارد اما از سال گذشته که خلیج فارس به عنوان منطقه ویژه معرفی شد جلوی ورود کشتیهای فرسوده به منطقه گرفته شد که می تواند به کاهش خطرات احتمالی و آلودگی بیتشر کمک کند.

تعلل جایز نیست

نبوی به گزارش کنوانسیون منطقه ای حفاظت از آبهای بین المللی منطقه خلیج فارس و دریای عمان (ROPME ) اشاره کرد و افزود: سالانه 1.2 تا 1.5 میلیون بشکه نفت به شکل ذره های نفتی در خلیج فارس ریخته می شود که رقم بسیار بالایی است و به دلیل حساسیت منطقه و کم عمق بودن خلیج اثرات دلهره آوری به همراه دارد.

این متخصص محیط زیست دریایی تاکید کرد: در خلیج فارس به دلیل عمق کم و محصور بودن در خشکی عملیات رقیق سازی دیر انجام می شود و طبعا مانند مناطق دریایی با عمق بالا آلودگی آن کم نیست و متاسفانه این آلودگی به محیط پیرامون نیز سرایت می کند.

منبع:مهر

تنظیم:س.آقازاده