تبیان، دستیار زندگی
بیان جمله مجلس در راس امور است از سوی امام راحل حرف مهمی است ، امام نگاه نافذی به حرکت ملت و آینده کشور داشتند و صیانت از حقوق ملت را در گرو اقتدار و استدلال مجلس می دیدند، نگاه امام به مجلس نگاه استراتژیک بود نه رفتاری تاکتیکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توهین به مجلس توهین به ملت است

رئیس مجلس شورای اسلامی از برخی اظهارنظرها درباره مصوبه روز یکشنبه مجلس درباره موسسات غیردولتی و زیرسئوال بردن آن انتقاد کرد و گفت: عده ای تمام این مصوبه را کنار گذاشته اند و بخشی از آن را گرفته اند و درباره آن سر و صدا می کنند.

علی لاریجانی

علی لاریجانی در نخستین نشست تخصصی تاریخ مجلس که عصرامروز دوشنبه در محل مجلس مشروطه برگزار شد،  اظهار داشت: عده ای که مصوبه روز گذشته مجلس را داغ کردند و برخی افرادی که در این زمینه سر و صدا می کنند احتمالا این مصوبه را به خوبی نخوانده اند. مصوبه روز گذشته مجلس شامل همه دانشگاههای غیردولتی است که البته یک بخشی از آن شامل دانشگاه آزاد است اما عده ای تمام این مصوبه را کنار گذاشته اند و بخشی از آن را گرفته اند و درباره آن سر و صدا می کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه البته روز گذشته به دلیل تصمیم گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی بنده درباره این مصوبه اخطار قانون اساسی را پذیرفتم تصریح کرد: با پذیرفتن این اخطار از سوی رئیس مجلس نباید همه این مصوبه کنار گذاشته شود اما عده ای  می گویند رئیس مجلس وقتی اخطار قانون اساسی را دید باید این مصوبه را از دستور خارج می کرد. چنین کاری بر اساس آیین نامه و الزامات مجلس امکانپذیر نیست بلکه نظامات مجلس بر این موضوع استوار است که خود مجلس به مصوبه رای بدهد نه اینکه رئیس مجلس یکنفره آن را از دستور خارج کند.

وی گفت: تشخیص بنده این بود که اخطار قانون اساسی وارد است اما تشخیص مجلس چیز دیگری بود. عده ای معتقدند که در مجلس ششم رئیس مجلس وقتی حکم ولایی را دید یک مصوبه را از دستور خارج کرد اما درباره مصوبه مجلس تنها اخطار قانون اساسی وجود داشت نه حکم ولایی.

رئیس مجلس درعین حال اضافه کرد : حال هم شورای نگهبان باید قضاوت کند و در نهایت منتظر باشیم که ببینیم آیا نظر مجلس تایید می شود یا رئیس مجلس.

توهین به مجلس توهین به ملت است

لاریجانی تاکید کرد: این همان مجلسی بود که وقتی درباره بعضی کشورها موضع می گرفت شما هورا می کشیدید اما حال که تصمیمش ناخوشایند شما بوده است می خواهید از صدر تا ذیلش را به آتش بکشید؟

رئیس مجلس چنین رفتارهایی را نسبت به مجلس شورای اسلامی عاقلانه ندانست و گفت: از آنجا که مجلس متشکل از نمایندگان مردم هستند، توهین به مجلس توهین به ملت است.

بیان جمله "مجلس در راس امور است" از سوی امام راحل حرف مهمی است ، امام نگاه نافذی به حرکت ملت و آینده کشور داشتند و صیانت از حقوق ملت را در گرو اقتدار و استدلال مجلس می دیدند، نگاه امام به مجلس نگاه استراتژیک بود نه رفتاری تاکتیکی

وی عنوان کرد: شاید هم عده ای آنقدر ذوب در یک قوه هستند که توان دیدن دیگر قوا را ندارند اما باید بدانند که همه دستگاهها و قوا در جای خود محترم هستند و باید مطابق قانون عمل کرد و استثنا قائل نشد.

رئیس مجلس علت تاکید مجلس بر روی قانونگرایی و صیانت از مجلس را یک نگاه سطحی ندانست و گفت: این پندی است که از تاریخ گذشته ایران می گیریم. اصرار ما بر اینکه قانون باید در کشور حاکم باشد به این دلیل است که بدون قانون نمی توان دموکراسی را در یک کشور پایدار کرد.

لاریجانی با بیان اینکه مناقشه در زمینه قانونگرایی نوعی کج فهمی و عدم توجه به کارهای درازمدت است خاطرنشان کرد: ممکن است برخی مسائل در کشور تصویب شود اما برخی آن را دوست نداشته باشند این دلیل بر عدم اجرای آن نیست و باید قانون اجرا شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه گاهی عده ای برای تسهیل امورات برای مجلس خط و نشان می کشند یادآور شد: تفکیک قوا در کشور برای کنترل کردن قدرت است. قوه قضائیه و قوه مجریه قوت بالفعلی دارند که اگر نظارت مجلس بر آن نباشد ممکن است کارهای دیگری دور از چشم مردم انجام دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به تاریخ قانونگذاری و شکل گیری مجلس در کشور اشاره کرد و تاکید کرد که دیکتاتوریهایی که در مجالس قبل از انقلاب بعضا از سوی عوامل منتسب به شاهان ایران شکل گرفت باعث شکل گیری ریشه های انقلاب شد.

مجلس

رئیس مجلس به تاریخ 104 ساله قانگذاری در کشور اشاره کرد و ادامه داد:  در بلوغ سیاسی و تشکیل مجلس کشور ما از سایر کشورها جلوتر بوده است. هر وقت مجلس از اقتدار برخوردار بود کشور توانست در برابر بیگانگان ایستادگی کند و هر وقت مجلس پایداری لازم را نداشت استقلال کشور مخدوش شد.

لاریجانی گفت: اگر مجلسی متشکل از منتخبین مردم کشور باشد قطعا استقلال ، آزادی ، حقوق مردم را صیانت کرده و به آن احترام می گذارد اما در دوره شاه وابستگی کشور و به خطر افتادن استقلال آن و بستن قراردادهای ننگین به دلیل عدم حضور منتخبان مردم در مجلس و حضور عوامل شاه در این نهاد بود.

وی یادآوری کرد که این تجربیات باعث توجه ویژه به مجلس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شد و امام همواره از مجلس حمایت می کرد .

شاید هم عده ای آنقدر ذوب در یک قوه هستند که توان دیدن دیگر قوا را ندارند اما باید بدانند که همه دستگاهها و قوا در جای خود محترم هستند و باید مطابق قانون عمل کرد و استثنا قائل نشد.

لاریجانی گفت : بیان جمله "مجلس در راس امور است" از سوی امام راحل حرف مهمی است ، امام نگاه نافذی به حرکت ملت و آینده کشور داشتند و صیانت از حقوق ملت را در گرو اقتدار و استدلال مجلس می دیدند، نگاه امام به مجلس نگاه استراتژیک بود نه رفتاری تاکتیکی.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس رکنی از مردم سالاری دینی است که اگر شکل نمی گرفت دموکراسی در کشور پایدار نمی شد تصریح کرد: بنابر تجربه ای که از انحلال مجالس قبل از پیروزی انقلاب وجود داشت در قانون اساسی ذکر شد که هیچ کس حق انحلال مجلس را ندارد زیرا انحلال مجلس کلید دیکتاتوری است.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: هیچگاه کشور نباید بدون مجلس باشد و این اصرار امام و رهبران جمهوری اسلامی بوده و هست چون در شرایطی که مجلس وجود نداشته باشد بر کارها و اقدامات جاری در کشور نظارت نمی شود و از حقوق مردم صیانت نخواهد شد.

منبع: مهر

تنظیم:س.آقازاده