تبیان، دستیار زندگی
رقابتهای امسال Design Lab شرکت الکترولوکس با استقبال زیادی مواجه شده و هزار و 300 اثر از 17 کشور جهان در آن شرکت داده شده است که از آن جمله می توان به یخچال ژلاتینی و چاپگر خانگی لباس اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی طراحهای خلاقانه برتر دنیا

رقابتهای امسال Design Lab شرکت "الکترولوکس" با استقبال زیادی مواجه شده و هزار و 300 اثر از 17 کشور جهان در آن شرکت داده شده است که از آن جمله می توان به یخچال ژلاتینی و چاپگر خانگی لباس اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، موضوع این دور از رقابت بین المللی Design Lab که با دو هدف حمایت از دانشجویان برتر در طراحی قطعات الکترونیکی و دستیابی به طرح های هوشمندانه برای محصولات آینده شرکت "الکترولوکس" برگزار می شود "دومین دوران فضایی" است.

25 طرح از میان طرح های ارائه شده به عنوان راه یافتگان به مرحله نیمه نهایی انتخاب شده اند که از میان آنها تنها هشت طرح شانس برد جایزه نقدی و اشتغال به کار در یکی از مراکز طراحی قطعات الکترونیکی را خواهند داشت.

تقریبا تمامی طرحهای حاضر در رقابت سال 2010 به گونه ای با ابزار و لوازم خانگی در ارتباطند که با آغاز دومین عصر فضا امکان استفاده از آنها در خانه های مسکونی به وجود خواهد آمد. طرح اول جایزه ای 6 هزار و 176 دلاری و اشتغال در مرکز جهانی طراحی شرکت "الکترولوکس" را به خود اختصاص خواهد داد و طرح های دوم و سوم جوایز سه هزار دلاری و دو هزار و 500 دلاری دریافت خواهند کرد.

یکی از طرحهای برتر در این رقابت جاروبرقی روباتیکی است که توسط طراحی استرالیایی خلق شده است. این جارو برقی به تنهایی بر روی چهار پای خود راه رفته و می تواند با محیطی که در آن قرار دارد سازگاری پیدا کند.

روبات

این روبات ابتدا تصویری سه بعدی از اتاقی که در آن قرار دارد را برای خود خلق کرده و مسیری که برای انجام وظایفش نیاز دارد را انتخاب می کند. مسیر انتخاب شده توسط روبات مسیری است که از کمترین مقاومت در برابر جارو برخوردار است.

دستگاه چاپ کن و بپوش

ایده "چاپ کن و بپوش" ایده جالب دیگری است که طرح آن توسط یک آمریکایی در این رقابت شرکت داده شده است. بر اساس این طرح کاربر باید در برابر دوربین چنین ابزاری بایستد و لباس مورد نظر خود را انتخاب کند. دوربین دستگاه ابعاد بدن فرد را بررسی کرده و بهترین سایز مناسب را انتخاب می کند. سپس دستگاه با استفاده چاپگری که مخازن قابل تعویض آن از الیاف مختلف انباشته شده اند، لباس مورد نظر را چاپ و یا تولید کند. همچنین در صورتی که فرد از لباسهای خود خسته شود می تواند از همین دستگاه برای بازیافت و تجزیه لباسهای قدیمی و ساخت لباسهای جدید استفاده کند.

یخچال ژله ای

یخچال بیوروباتی طراح روسی تنها یک چهارم از حجم یخچالهای کنونی را در خانه اشغال خواهد کرد اما شیوه ای که این یخچال با کمک آن مخازن غذاییش را پر می کند، شیوه ای بحث بر انگیز است. در این طرح به جای طبقه هایی که در پشت در یخچال تعبیه می شوند، ژل پلیمری زیستی بر روی در یخچال قرار داده می شود که با فشردن مواد غذایی به داخل این ژل، آنها را در خود جا می دهد. به بیانی دیگر ژل هرآنچه که درون آن فشرده شود را پوشانده و یخچال ژل درخشان را خنک نگه می دارد. یعنی زمانی که بخواهید یک پرتقال از یخچال بیرون آورده و آن را میل کنید، باید دست خود را درون این ژل درخشان فرو برده و پرتقال را بیرون بکشید.

گرم کن

شیء حلزون مانندی که در تصویر بالا به لیوان چسبیده است در واقع ابزار گرمازا و پخت و پز قابل حملی است که طراحی هندی آن را ارائه کرده است. این ابزار مستقیما به ظروف مختلف چسبیده و حرارت مورد نیاز آنها را تامین می کند. نوع جسمی که حرارت به آن وارد می شود به صورت خودکار شناسایی شده و حرارت متناسب آزاد می شود. انرژی این حلزون گرما زا توسط باطری هایی از قندهای فشرده تامین شده و عملکرد آن توسط سطحی لمسی و تعاملی کنترل می شود.

بر اساس گزارش گیزمگ، ابزار خلاقانه اما ترسناک MESO نیز از دیگر طرح هایی است که توسط طراحی رومانیایی خلق شده و می تواند نیازهای غذایی انسان را با تزریق مستقیم مواد غذایی مورد نیاز به جریان خون انسان تامین می کند. نمونه ای قابل حمل این ابزار نیز برای افرادی که مشغله فراوان دارند و وقتی برای غذا خوردن پیدا نمی کنند در نظر گرفته شده است. این ابزار با بررسی نوع گروه خونی کاربرش به سرعت مواد غذایی مورد نیاز بدن وی را تعیین کرده و به جریان خون وی تزریق می کند.

منبع: مهرنیوز

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی