تبیان، دستیار زندگی
حواشی و اتفاقات جام جهانی 2010 را اینجا بخوانید ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوتاه از حواشی جام جهانی 2010

دونگا سرمربی برزیل

دونگا: اریكسون در ساحل‌عاج خوب كار كرده

كارلوس دونگا اظهار داشت تحت تاثیر كارهای اریكسون در تیم‌ملی ساحل‌عاج قرار گرفته و این تیم پیشرفت زیادی داشته است. به گفته او اریكسون ساحل‌عاج را وارد سطح بالاتری در فوتبال كرده و آنها در حال حاضر تیم منسجم‌تر و منظم‌تری هستند:«ساحل‌عاج با هدایت این مربی به تعادل رسیده است. قبلا كه این مربی را نداشتند به این شیوه بازی نمی‌كردند. در طول این سال‌ها هیچ وقت ندیده بودم تیمی روحیه‌اش تا این حد زیر و رو شود.» دونگا اواخر دهه 80 در فیورنتینا با اریكسون كه مربی وقت آن تیم بود همكاری داشت:«او یك مربی كاملا آماده است. همیشه تیم‌هایش را از لحاظ تاكتیكی به خوبی آماده كرده و توانسته بازی‌های زیبایی را از تیم‌های خودش بگیرد.»

دنبال سرویس بهداشتی در رختكن انگلیس!

هوادار متعصب و خاطی بازداشت شده در رختكن انگلیس دفاعیه خود را به دادگاه تحویل داد و در آن مدعی شد به دنبال سرویس بهداشتی بوده كه ناگهان سر از رختكن تیم ملی انگلیس درآورده است.

وی با بازیكنان درگیر شده بود و به آنها اهانت كرد كه توسط پلیس آفریقا بازداشت و برای بازجویی‌های بعدی به زندان موقت فرستاده شد. مقامات فوتبال انگلیس به خاطر ناكارآمدی پلیس به فیفا شكایت كرده بودند. آنها عقیده داشتند با حضور ارتش آفریقا، ناتو، نیروهای پلیس بین‌الملل و این همه نیروی امنیتی چه طور ورودی یك رختكن را نتوانستند كنترل كنند.

هوادار بازداشت شده انگلیسی پس از دومین تساوی تیم ملی برابر الجزایر به شدت خشمگین بوده و در رختكن به بازیكنان توهین كرده و با الفاظ ركیكی باعث برانگیخته شدن عصبانیت آنها شده بود. وی در دادگاه در بخش دفاعیه متهم گفت: به دنبال پیدا كردن سرویس‌های بهداشتی ورزشگاه بودم و از چند پلیس خواستم كه آنجا را به من نشان دهند آنها نیز مرا با مهربانی مرحله به مرحله راهنمایی كردند تا آنكه بالاخره به رختكن انگلیس رسیدم و در كمال ناباوری تمام ستارگانی را كه آرزو می‌كردم روزی از چند متری تماشای شان كنم در كنار خود دیدم. من هم كه به شدت عصبانی بودم كنترل خود را از دست داده و شروع به فحاشی كردم كه به این ترتیب از همه آنها عذرخواهی می‌كنم.

قاضی دادگاه برگزارشده معتقد است این هوادار باهوش، با فریب نیروهای امنیتی به راحتی به حساس‌ترین نقطه ورزشگاه رسیده و اگر یك تروریست بود، می‌توانست فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر برای تاریخ ورزش جهان به وجود بیاورد. قاضی البته در گزارش خود آورده كه این هوادار حتی در عذرخواهی خود به تیم فوتبال كشورش توهین كرده و رختكن تیم ملی را شبیه سرویس بهداشتی توصیف كرد.

اسپانیا - سوئیس

رینا: هنوز می‌توانیم قهرمان شویم

پپه رینا اعتراف كرد كه هنوز در شوك شكست برابر سوییس هستند اما اسپانیا همچنان شانس قهرمانی دارد:«این برای ما ناكامی بزرگی بود و طبیعی است كه بسیار ناامید و سرخورده شدیم. اما دو بازی را در پیش‌رو داریم كه با پیروزی در آنها می‌توانیم به مرحله بعدی برویم. در این جام هر حریفی كه فكرش را بكنید خطرناك جلوه خواهد كرد. از اینجا به بعد باید با دقت كامل پیش برویم. شاید باید از اینكه اینجا اولین باخت خود را تجربه كرده‌ایم خوشحال هم باشیم چون تلنگری به غفلت‌های ما زد. با این وجود حق ما شكست نبود. فوتبال خوبی را ارایه دادیم و فرصت‌های زیادی برای گلزنی داشتیم اما شانس نیاوردیم. درست مثل بازی بود كه یك سال قبل در جام كنفدراسیون‌ها جلوی آمریكا انجام دادیم. باید در دو بازی بعدی خودی نشان بدهیم.»

معذرت‌خواهی رونی از هواداران

وین رونی از هواداران انگلیس به خاطر حرف‌های تندی كه پس از شنیدن اعتراضات آنها به عملكرد تیم زده بود، عذرخواهی كرد. بعد از بازی با الجزایر او در حالی كه میدان را ترك می كرد به سمت یك دوربین رفت و روبه‌روی آن فریاد زد:«خیلی عالی است كه شما هواداران وفادار تیم را در حال هو كردن تیم می‌بینم.»

او پس از فكر كردن به كار ناپسند خود گفت:«وقتی فكر كردم دیدم آن موقع عصبانی بودم و خستگی بازی و ناراحتی از تساوی اعصابم را به‌هم ریخته بود. من از همه به خاطر رفتارهای بد خودم در پایان مسابقه عذرخواهی می‌كنم. من هم مثل همه هواداران تیم‌ملی نگران نتایج تیم هستم. نباید در این شرایط روحیه تیم به‌هم بریزد و ما امیدواری خودمان را از دست بدهیم. این روزها به حمایت هواداران بیشتر از همیشه نیاز داریم.»

وربیك: كیول نباید اخراج می‌شد

استرالیا در این جام اصلا شانس نیاورده. در بازی اول تیم كهیل اخراج شد و در دیدار با غنا هم هری كیول. وربیك، مربی استرالیا بعد از این بازی گفت:«بازی عالی انجام دادیم و برای برد به میدان رفته بودیم. خطای او مستحق كارت قرمز نبود. اما چه می‌توانیم بكنیم؟ نمی‌شود كه دست خودمان را ببریم! هر خطای دستی كه جریمه ندارد و عمدی نیست.»

استرالیا با این تساوی تك امتیاز خود را در مرحله گروهی گرفت و وربیك با ابراز رضایت از این مساله افزود:«به نظرم آلمان بهترین بازی را تا اینجای مسابقات مقابل ما انجام داد. ما متاسفانه نمی‌توانیم گذشته‌ها را عوض كنیم. از رویكرد و روحیه تیم در دیدار با غنا پس از آن شكست پر گل راضی هستم و حالا با اعتماد به نفس كامل به مصاف صربستان خواهیم رفت.»

دیوید بکام

بكام بهانه‌ای برای آشتی

به نظر می‌رسد نقش اصلی دیوید بكام جدا از چهره فتوژنیك او آشتی مردم با تیم و ایجاد فضایی آرام باشد. دیوید بكام كه روی نیمكت تیم ملی انگلیس نقش خاصی را ایفا نمی‌كند، در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر مسوولیت اصلی‌اش گفت: من اینجا هستم تا به همه بازیكنان روحیه بدهم و تجربیاتم را در اختیار آنها بگذارم.

‌از همه روزنامه‌های انگلیسی می‌خواهم كه به خاطر من هم كه شده این روزها دست از جوسازی بردارند و اجازه بدهند كاروان فوتبال جزیره در آرامش به كار خود ادامه دهند. در كنفرانس خبری كاپلو نیز یكی از خبرنگاران با سوال‌های اهانت‌آمیز خود خطاب به دن فابیو قصد برهم زدن فضای آرام خبری را داشت كه دیوید بكام بلافاصله با حركت به سمت وی او را به آرامش دعوت كرد و خبرنگار مذكور به خاطر وساطت بكام آرام گرفت و از همه عذرخواهی كرد.

ونگر نگران تیم‌های بزرگ اروپا

آرسن ونگر معتقد است ترس از حذف شدن تاثیر منفی خودش را روی عملكرد تیم‌های بزرگ اروپایی گذاشته. انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا پایین‌تر از سطح انتظارات ظاهر شده‌اند:«آنقدر سطح انتظارات از این تیم‌ها بالاست كه نمی‌دانند چطور باید توانمندی‌های خودشان را به كار بگیرند. یكی از دلایل این مساله هم احتیاط بیش از حد ترس از نتیجه نگرفتن است. این تیم‌ها همگی به روال عادی بازمی‌گردند و به زودی شاهد صعود همه آنها خواهیم بود. یكی از نكات مثبت این جام این بوده كه هیچ تیمی ضعیف و كوچك نشان نداده و همه آنها خوب نتیجه گرفته‌اند. كار تیم‌های بزرگ هم با گذر كردن از مرحله گروهی آسان خواهد شد. فوتبال مدرن فشار روانی زیادی را به ستاره‌ها وارد می‌كند.»

خطر اخراج در كمین كاپلو

یك منبع نزدیك به تیم‌ملی انگلیس اعلام كرده كه فابیو كاپلو می‌داند در صورت ناكامی انگلیس در صعود به مرحله بعدی چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود و خودش را برای بركنار شدن هم آماده كرده است. خود او اول ماه جاری توافق كرد كه بخشی از حق و حقوق قرارداد خود صرف‌نظر كند و در واقع با این كارش اخراج احتمالی خود را برای اتحادیه فوتبال انگلیس تسهیل كرده. به گفته این فرد هنوز هم اتحادیه فوتبال انگلیس امیدوار به نتیجه گرفتن این تیم و ادامه همكاری با كاپلو است. حتی قبل از جام‌جهانی نیز همه اطمینان‌های لازم را به این مربی داده بودند تا تیم را با حس اتحاد و یكپارچگی بیشتری به مسابقات بفرستد، اما با جدی شدن خطر بركناری كاپلو، بالدینی دستیار وی از اتحادیه به خاطر بروز چنین شایعات و گمانه‌زنی‌هایی به شدت انتقاد كرده است.

 تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری