تبیان، دستیار زندگی
این روزها که گرمای تابستان با قدرت هر چه تمام تر خود را به آب و هوای کشور تحمیل می کند، یک سفر خنک به مناطق شمالی کشور، می تواند بهترین گزینه گردشگری باشد. به خصوص که در چند روز آینده، چند تعطیلی رسمی هم در پیش داریم و این فرصت خوبی است تا راهی سفر به یکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخر هفته در جنگل های سیاهکل

سیاهکل

این روزها که گرمای تابستان با قدرت هر چه تمام تر خود را به آب و هوای کشور تحمیل می کند، یک سفر خنک به مناطق شمالی کشور، می تواند بهترین گزینه گردشگری باشد. به خصوص که در چند روز آینده، چند تعطیلی رسمی هم در پیش داریم و این فرصت خوبی است تا راهی سفر به یکی از شهرهای شمالی کشور شوید. پیشنهاد گردشگری ما برای یک سفر دو سه روزه، شهری مثل سیاهکل است که با آب و هوای خنک کوهستانی و طبیعت دلنشینش، به خوبی از مسافران گرما زده پذیرایی می کند! شهری که با وسعتی حدود هزار و 48 كیلومتر مربع در شرق گیلان واقع شده و از شمال و شرق به لاهیجان، از جنوب به رودبار و از غرب به رشت محدود می‌شود.

اگر گذارتان به سیاهکل بیفتد، می توانید کاروانسرای تی‌تی را نشسته بر ساحل رودخانه شیم‌رود ببینید که به شما خوش آمد می گوید. جایی درست در 10 كیلومتری جاده سیاهكل به دیلمان و بر پای تپه‌ای نسبتاً بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی كاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است

با این حال بد نیست بدانید که سیاهكل جز آب و هوای خوب و طبیعت زیبا، سابقه تاریخی درخشانی هم دارد و می تواند ذوق تاریخی گردشگران را هم پاسخگو باشد. سیاهکل و دیلمان خاستگاه یكی از قدرتمندترین سلسله‌های حكومتی ایران به نام آل‌بویه بوده اند كه به‌عنوان پناهگاه شیعیان مشهور بوده و دانشمندان زیادی را به جامعه ایرانی تحویل داده است.

سیاهکل

اگر گذارتان به سیاهکل بیفتد، می توانید کاروانسرای تی‌تی را نشسته بر ساحل رودخانه شیم‌رود و در محل تلاقی دو رودخانه شیم‌رود و باباكوه ببینید که به شما خوش آمد می گوید. جایی درست در 10 كیلومتری جاده سیاهكل به دیلمان و بر پای تپه‌ای نسبتاً بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی كاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است.

كاروانسرای تی‌تی از جمله بناهای دوره صفوی در گیلان است و دو ایوان در طرفین هشتی آن وجود دارد كه از آنجا به حیاط كاروانسرا راه دارد. معماری این كاروانسر شباهت زیادی به كاروانسراهای مناطق كوهستانی دارد با این تفاوت كه كاروانسراهای مناطق كوهستانی حیاط مركزی ندارند.

محور سیاهكل به دیلمان رودخانه‌های طبیعی زیادی دارد که در مراتع منطقه جاری شده اند. علاوه بر این، آبشار لونك هم گزینه خوبی برای گشت و گذاری چند ساعته است که اگر صبح زود سری به آنجا بزنید، می توانید لذت تماشای طلوع خورشید در آبشار را هم تجربه کنید!

سیاهکل

قبل از سفر به سیاهکل بد نیست بدانید که اقتصاد این شهر بر پایه دامداری و كشاورزی است و عمده‌ترین تولیدات آن میوه، پرورش كرم ابریشم، عسل مرغوب و محصولات جالیزی است كه در كنار آن تولیدات سفال تزئینی و دوخت لباس‌های محلی و معرق نیز رونق ویژه‌ای دارد.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی