تبیان، دستیار زندگی
با این‌که ده روز از شروع جام جهانی گذشته، هنوز تماشاگران از نظر کیفی مسابقه‌های خوبی ندیده‌اند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام بی جان

جام  جهانی 2010

با این‌که ده روز از شروع جام جهانی گذشته، هنوز تماشاگران از نظر کیفی مسابقه‌های خوبی ندیده‌اند.

جابولانی، توپ حاشیه‌ساز جام جهانی، بیش از آن‌چه تصور می‌شد برای مسئولان فیفا دردسر درست کرده است.

به نقل از خبرآنلاین این توپ آن‌قدر توجه‌ها را به خود جلب کرده که حالا یکی از مولفه‌های کارشناسان فوتبال دنیا در آنالیز مسابقه‌های جام جهانی است. حالا وقتی کارشناسان فوتبال آنالیز مسابقه‌ها را شروع می‌کنند، بعید است اسمی از «جابولانی» نیاورند و گل نشدن یا به خطا رفتن یک توپ را به آن ارتباط ندهند. نقش جابولانی در این جام جهانی آن‌قدر پررنگ بوده که حتی برخی از کارشناسان، کم هیجان بودن جام نوزدهم را به آن ربط می‌دهند. البته صحبت کارشناسان فوتبال اروپا بی‌دلیل هم نیست و روزنامه گاردین طی تحقیقی که انجام داده، ثابت کرده جابولانی یکی از دلایل افت کیفی جام نوزدهم نسبت به جام‌های جهانی گذشته است.

طبق این تحقیق، در پایان شب اول بازی‌های جام جهانی (زمانی که تمام تیم‌ها یک مسابقه انجام داده‌اند) تنها 33 شوت که معادل با 44 درصد از شوت‌های تمام تیم‌ها است داخل چارچوب بوده. این آمار نسبت به آمار جام جهانی گذشته و فصل گذشته لیگ برتر انگلیس، 10 درصد کمتر بوده و گاردین نتیجه‌گیری کرده که توپ جام جهانی دلیل این اتفاق است. این روزنامه همچنین طی تحقیقی دیگر به این نتیجه رسیده که تعداد پاس‌های سالم تیم‌ها نیز نسبت به جام‌های گذشته کاهش محسوسی داشته و حتی به بازیکنان حاضر در جام جهانی توصیه کرده «اگر نمی‌خواهند شوت بزنند که توپشان خطا برود، حداقل توپ را بین هم‌تیمی‌های خود پخش کنند که شانس بیشتری برای رسیدن به دروازه حریف داشته باشند.»

جام  جهانی 2010

البته جابولانی تنها یکی از دلایل افت جام جهانی نوزدهم است. دلایل دیگری برای این افت وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سرمای هوا و تفاوت آب و هوای آفریقای جنوبی با سایر کشورهاست. مرتضی محصص کارشناس فوتبال در مورد این موضوع می‌گوید: «یکی از دلایل افت کیفیت جام جهانی سرمایی است که آفریقای جنوبی را فرا گرفته است. تا به حال اکثر جام‌های جهانی در فصل تابستان برگزار شده‌اند اما این جام جهانی در زمستان برگزار می‌شود. از طرفی ارتفاع زیاد آفریقای جنوبی از سطح دریا بر عملکرد بازیکنان تاثیر گذاشته است.»

محصص البته دلایل دیگری را هم برای افت کیفیت جام جهانی مطرح می‌کند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند یکی از دلایل اصلی افت کیفیت بازی‌ها و کم گل بودن آن‌ها باشند. محصص می‌گوید: «هنوز هم وقتی بازی‌ها را می‌بینم،‌ خستگی بازیکنان را احساس می‌کنم. بازیکنان بلافاصله بعد از اتمام لیگ‌ها به تیم ملی کشور خود رفته‌اند و از طرفی آن‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند. مربیان تیم‌های ملی نیز زمان کافی برای هماهنگ کردن تیم خود نداشته‌اند. غیبت بازیکنان بزرگی مثل بالاک را هم می‌توان از دلایل افت کیفی بازی‌ها دانست.»

در این دوره از بازی‌های جام جهانی نه تنها تیم‌ها زیاد گل نمی‌زنند و معمولا به بازی‌های کم گل رضایت می‌دهند، بلکه بازی خوبی هم انجام نمی‌دهند. از گفته‌های اکثر کارشناسان فوتبال می‌توان این‌طور برداشت کرد که تیم‌ها با احتیاط زیادی پا به مسابقه می‌گذارند و بیش از حد نگران حذف زود هنگام خود هستند. حمید درخشان کارشناس و مربی فوتبال در مورد این موضوع می‌گوید: «احتیاط بیش از حد تیم‌ها، بازی‌ها را از شور و حال بالایی که باید داشته باشند انداخته است. تیم‌ها خیلی احتیاط می‌کنند که در این مرحله حذف نشوند. برای برخی از تیم‌ها خیلی مهم است که به مرحله دوم برسند چون در آن مرحله پول بیشتری از فیفا می‌گیرند و این به فوتبال کشورشان کمک می‌کند.»

جام  جهانی 2010

او البته احتیاط زیاد تیم‌ها را تنها به خاطر مسائل مالی نمی‌داند: «خیلی از تیم‌ها توان مقابله با تیم‌های بزرگ را ندارند. آن‌ها خودشان هم این موضوع را می‌دانند و به همین دلیل رو به بازی بسته می‌آورند تا با نتیجه پرگل شکست نخورند. این‌طور که تا حالا تیم‌ها بازی کرده‌اند کاملا مشخص است که برای آن‌ها گل نخوردن خیلی مهم‌تر از گل زدن است.»

البته کارشناسان فوتبال همان‌قدر که مطمئن هستند این جام جهانی نسبت به جام‌های قبلی افت کیفی داشته، مطمئن هستند که این افت در مرحله بعدی از بین خواهد رفت و تیم‌ها بازی‌های با کیفیتی انجام خواهند داد. مرتضی محصص در این رابطه می‌گوید: «از دور بعدی قطعا بازی‌ها بهتر می‌شوند چون مسابقه‌ها حذفی است. در مرحله حذفی تیم‌ها چاره‌ای جز حمله ندارند. الان تیم‌ها با مساوی هم صعود می‌کنند اما در مرحله حذفی مساوی برای صعود کافی نیست. تیم‌های بزرگ مثل آلمان و انگلیس در مراحل بعد قطعا بازی‌های خوبی به نمایش خواهند گذاشت، البته اگر به مراحل بعد برسند.»

حمید درخشان هم در تایید صحبت‌های محصص می‌گوید: «در دور بعد مطمئنا تیم‌ها زیبا بازی می‌کنند چون در آن مرحله بحث، تنها ماندن و امتیاز گرفتن نیست. در آن مراحل هر تیمی بهتر بازی کند صعود می‌کند و همین نکته باعث می‌شود به زودی شاهد مسابقه‌های جذابی در جام جهانی باشیم.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری