تبیان، دستیار زندگی
دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره ملی بلوتوث‌های دینی و قرآنی با عنوان «راهكارهای تولید محتوای جایگزین برای مقابله با بلوتوث‌های ناسالم» امروز، 31 خردادماه، در محل خبرگزاری قرآنی ایران برگزار شد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در دومین نشست تخصصی جشنواره بلوتوث‌های دینی و قرآنی بررسی شد:

راهكارهای تولید محتوای جایگزین برای مقابله با بلوتوث‌های ناسالم

دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره ملی بلوتوث‌های دینی و قرآنی

دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره ملی بلوتوث‌های دینی و قرآنی با عنوان «راهكارهای تولید محتوای جایگزین برای مقابله با بلوتوث‌های ناسالم» امروز، 31 خردادماه، در محل خبرگزاری قرآنی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، طاهره خیرخواه، دبیر تحریریه خبرگزاری قرآنی ایران، در ابتدای این نشست بیان كرد: دومین نشست از سلسله نشست‌های نخستین جشنواره ملی بلوتوث‌های دینی و قرآنی با هدف تأمین پشتوانه علمی جشنواره برگزار می‌شود. از آنجا كه هدف اصلی جشنواره تولید محتوای سالم جایگزین برای انتشار در فضای رسانه‌ای و سرگرمی جامعه است، جشنواره در سه سطح مسابقه، نشست‌های علمی و طرح‌های پژوهشی در حال انجام است. عزم اصلی این مسابقه به‌كارگیری خلاقیت مردم در تولید و جمع‌آوری بلوتوث‌های مذهبی است.

خیرخواه افزود: در نشست قبلی تأكید اصلی بر مقابله با تولیدكنندگان محتوای ناسالم بود و در نشست فعلی قرار است بر تولید محتوای جایگزین، به عنوان یك راهكار مهم، تأكید شود.

حسین ساعی

در ادامه نشست، حسین ساعی، قائم‌مقام مركز افكارسنجی و رصد فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: همیشه در جوامع سالم، ابزار و تكنولوژی در واكنش و برای پاسخ به یك نیاز به وجود می‌آیند، اما اگر یك تكنولوژی وارد جامعه‌ای شد كه هنوز نیاز به آن احساس نمی‌شود یا برای آن جامعه اولویت ندارد، آن جامعه با بحران هویت رو‌به‌رو می‌شود.

ساعی گفت: این یك چارچوب كلی است كه ورود مظاهر تمدن غرب به ایران، از جمله بلوتوث را می‌توان در این قالب تبیین كرد. غرب بر مبنای احساس خود نیاز به گسترش ارتباطات داشته كه تكنولوژی بلوتوث را هم در همین سیر به وجود آورده است، در عین حال زمینه اجتماعی هم با این نیاز همراه بوده و به خلق بلوتوث كمك كرده است.

وی افرود: ما در برخورد با این تكنولوژی‌ها، در مرحله اول همیشه شوكه شده‌ایم. امروز هم ما با شوك ناشی از ورود بلوتوث مواجه هستیم. در مراحل بعدی سعی در انكار، مقابله یا همزیستی با آن تكنولوژی داشته‌ایم،اما برخورد درست با این پدیده، خارج كردن آن از معنای كنونی و تلاش برای تبدیل آن به عضوی مكمل برای جامعه ایران است، در این صورت است كه شاهد تولید محتوای مناسب از سوی مردم هستیم.

در همین رابطه، قائم‌مقام مركز افكارسنجی و رصد فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان كرد: بلوتوث به عنوان یك رسانه ویژگی‌هایی دارد كه در تولید محتوای جایگزین برای این رسانه باید به آن‌ها توجه كرد؛ بلوتوث در وهله اول یك ارتباط یك‌به‌یك ایجاد می‌كند. برخلاف سیستم انتشار در بلوتوث می‌توان یك پیام را تنها برای یك نفر ارسال كرد.

نصب بلوتوث روی ابزار شخصی، انتقال فایل با فرمت‌های مختلف، استفاده نسل جدید از این رسانه و عدم آگاهی نسل گذشته و به خصوص والدین برای نظارت بر استفاده، غیرقابل كنترل بودن و كنش بلوتوث در یك فضای رسانه‌ای عام، دیگر ویژگی‌هایی بود كه ساعی تأكید كرد در تولید محتوای جایگزین باید مورد توجه قرار بگیرد.

پدرام الوندی

پدرام الوندی، پژوهشگر ارتباطات، در ادامه این نشست گفت: بحث تولید محتوای جایگزین حكایت از موضع تدافعی در زمینه معضل بلوتوث‌های ناسالم دارد. باید از مقابله به سوی سازندگی حركت كنیم، البته در این شرایط مدافعه لازم است و تا مدافعه نباشد، سازندگی شكل نمی‌گیرد.

الوندی تأكید كرد: در شرایط كنونی با توجه به كم‌رنگ شدن مرز میان تولیدكننده محتوای رسانه‌ای و مصرف‌كننده آن، شاهد خلق یك زیست‌بوم جدید رسانه‌ای هستیم؛ زیست‌بومی كه در آن محتوای تولید شده توسط كاربران، از جمله بلوتوث، اهمیت زیادی پیدا می‌كند.

وی ادامه داد: در این فضا ما شاهد شكل‌گیری سبك جدید تولید محتوا هم هستیم. حرفه‌ای‌زدایی شدن، نهادزدایی و مركززدایی از تولید محتوای جدید، ویژگی‌هایی است كه برخورد با پدیده بلوتوث را بسیار حساس و مشكل می‌كند.

این پژوهشگر ارتباطات با تأكید روی همگرایی رسانه‌ای در بررسی بلوتوث افزود: محمل این بلوتوث اینترنت هم هست؛ به عبارت دیگر بلوتوث از اینترنت دانلود می‌شود یا روی اینترنت قرار می‌گیرد و همین بلوتوث را از پدیده‌ای یك‌به‌یك فراتر می‌برد.

پدرام آزادی

همچنین پدرام آزادی، پژوهشگر ارتباطات، در این‌باره تصریح كرد: رشد سریع رسانه‌ها و افزایش حجم اطلاعات در دوران اخیر، باعث شده كاربران توانایی تطابق با این رسانه‌ها را از دست بدهند و نتوانند محتوای این رسانه‌ها را درك كنند. ما در خصوص رسانه‌های جدید روی بحث سواد رسانه‌ای كار نكرده‌ایم و زیرساخت‌های لازم برای درك درست افراد از محتوای رسانه‌ها فراهم نشده است.

آزادی خاطرنشان كرد: در جامعه ایران رسانه‌های جدید به عنوان رسانه‌های غیر رسمی شناخته می‌شوند كه ویژگی اصلی آن‌ها مبارزه و مقابله و تلاش برای برجسته كردن خلأهایی است كه در رسانه‌های رسمی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود.

در پایان آزادی اضافه كرد: راهكار اصلی برای حل این معضل تقویت سواد رسانه‌ای در میان مخاطبان وكاربران رسانه‌ها، از جمله بلوتوث، است. باید تعامل افراد با رسانه‌ها را كه حالتی ناآگاهانه دارد بررسی كنیم. باید آن‌قدر سواد رسانه‌ای را در افراد تقویت كرد كه بتواند در ناخودآگاه خودش و با اراده خودش فیلترهایی فردی داشته باشد و مسائلی كه در راستای نیازهای او نیست را خودش فیلتر كند.

تنظیم: هومن بهلولی