تبیان، دستیار زندگی
نخستین جشنواره ملی بلوتوث های دینی و قرآنی به همت خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با هدف ترغیب مردم به تولید محتوای دینی بلوتوثی، گردآوری و انتشار محتوای دینی اثرگذار و متناسب با نیازهای نسل جوان برگزار می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام فراخوان نخستین جشنواره ملی بلوتوث های دینی و قرآنی

نخستین جشنواره ملی بلوتوث های دینی و قرآنی

نخستین جشنواره ملی بلوتوث های دینی و قرآنی به همت خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با هدف ترغیب مردم به تولید محتوای دینی بلوتوثی، گردآوری و انتشار محتوای دینی اثرگذار و متناسب با نیازهای نسل جوان برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی، مقابله با هجوم گسترده بلوتوث های مخرب و ضد دینی در سطح جامعه، حساس سازی خانواده ها و مردم نسبت به موضوع بلوتوث، ایجاد خودباوری و زمینه سازی در اقشار جامعه برای تولید محتوای دینی با استفاده از فناوری روز، کاهش هزینه و ترغیب مردم به تولید محتوای دینی بلوتوثی، گردآوری، تولید و انتشار محتوای دینی اثرگذار، متناسب با نیازهای نسل جوان و ایجاد تحول در فرهنگ استفاده از بلوتوث از عمده ترین اهداف اصلی این جشنواره است.

بخش «مسابقه» این جشنواره در سه سطح تولیدی، تدوینی و گردآوری برگزار می شود. موضوعات قرآنی، دینی و دفاع مقدس محورهای اصلی این جشنواره است و انواع فایل های مورد قبول در بخش مسابقه اعم از صوتی، تصویری، پاورپوینت، انیمیشن، فلش، سناریو و متون بلوتوثی خواهد بود.

داوری در دو مرحله انجام می شود که ابعاد مورد داوری نیز محتوایی فنی و ارتباطاتی(نظر به رسانه ای بودن محتوای بلوتوثی) است.

داوری مرحله اول آثار از اول تیر تا پایان تیر 1389 خواهد بود. علاقه مندان می توانند آثار خود را تا 20 مردادماه سال جاری مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

داوری نهایی آثار نیز از 21 مردادماه تا اول شهریورماه جاری انجام می شود و تعیین برگزیدگان و برگزاری مراسم اختتامیه نیز در تاریخ 6 شهریورماه برگزار خواهد شد.

به برگزیدگان این جشنواره جوایزی همچون کمک هزینه ساخت بلوتوث به 100 بلوتوث برتر، تا سقف 2000000 ریال، کمک هزینه عمره مفرده، کمک هزینه عتبات عالیات، کمک هزینه مشهد مقدس، لپ تاپ، دوربین عکاسی و گوشی موبایل اهدا می شود.

لازم به ذکر است که مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مدرسه قرآن و عترت(ع) از جمله حامیان اصلی این جشنواره هستند.

در همین راستا نیز نشست های آسیب شناسی مصرف بلوتوث در جامعه به همت خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) برگزار خواهد شد.

اولین نشست با موضوع «بررسی دلایل رواج بلوتوث های غیر اخلاقی در جامعه» و با حضور «بهرام بیات» مدیرکل مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، «محمدرضاجوادی یگانه» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و «محمد آقاسی» در تاریخ 25 خردادماه در محل این خبرگزاری برگزار می شود.

دومین نشست از این سلسله نشست ها نیز با موضوع «راهکارهای تولید محتوای جایگزین برای مقابله با بلوتوث های غیر اخلاقی» با حضور «حسن بشیر» دانشیار دانشگاه امام صادق(ع)، «پدرام الوندی» کارشناس ارتباطات و «حسین ساعی»، قائم مقام مرکز افکار سنجی و رصد فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات در تاریخ 31 خرداد ماه برگزار خواهد شد.

همچنین در توضیح بیشتر ماهیت برگزاری این جشنواره در سایت آن آمده است: «تلفن همراه همه کارکردهای ارتباطی میان فردی و رسانه ای را دارد؛ اکنون تسهیل ارتباطات میان فردی ابتدایی ترین کارکرد تلفن همراه است و سرگرمی و اطلاع جویی های رسانه ای به مدد رادیو، خبرهای اس ام اسی، دسترسی به اینترنت، امکان ضبط و فیلمبرداری صحنه های خبری و تولید و مصرف هرگونه محتوای رسانه ای بسته به نوع گوشی تلفن همراه در اختیار همه کاربران موبایلی قرار دارد.

مهم ترین ابزار این داد و ستد رسانه ای نیز بلوتوث است. هر محتوای تولید شده چه از طریق سازمان های رسانه ای و چه مردمی به راحتی از طریق ارتباطات تکنولوژیک بلوتوثی بدون هیچ گونه کنترل و واسطه ای با کارکرد اطلاع رسانی و یا سرگرمی ارسال و دریافت می شود که بدون شک عدم توجه به فرصت ها و چالش های این پدیده می تواند ما را در مقابل هرگونه تبعاتی، بی دفاع یا خلع سلاح کند.

از سویی صفحه روزنامه ها پر است از گزارش جرایم بلوتوثی و اخاذی های بلوتوثی که ناشی از بی احتیاطی تولید کننده و یا غرض ورزی ها و تجاوزها به حریم خصوصی افراد است، از سوی دیگر مراکز فرهنگی، ایستگاه های بلوتوث صلواتی را می اندازند و محتوای دینی و فرهنگی تولیدی خود را در اختیار مردم قرار می دهند؛ جهت دهی به این فرصت ها و چالش ها و درگیر کردن ذهن مخاطبان این محتوای رسانه ای با آسیب ها و نیز جذابیت های بلوتوثی برنامه ریزی مدون و هوشمندانه ای می طلبد تا با مشارکت همه مردم با ایجاد محتوای سالم، حجم عظیم فایل های غیر اخلاقی و صرفاً سرگرم کننده را با محتوای جذاب و سرگرم کننده و آگاهی بخش عوض کرد. طرح جشنواره بلوتوث های دینی نیز از دغدغه کمبود محتوای سالم و جذاب بلوتوثی با عزم ملی برای تولید و مصرف فایل های متناسب با فرهنگ و شریعت ایرانی اسلامی کلید خورده است».

برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی:  http://bluetooth.iqna.ir مراجعه کنید.

تنظیم: هومن بهلولی