تبیان، دستیار زندگی
در همایش آشنایی مشاورین مدارس با رشته پویانمایی مطرح شد؛ انیمیشن بعد از نفت و اسلحه، رتبه سوم سودآوری را در دنیا دارد یك انیماتور با اشاره به عددهای سودآور و هزینه‌های تولید انیمیشن، گفت: عددهای انیمیشن خیلی جدی است و از نظر سودآوری، بعد از نفت و اسلحه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انیمیشن بعد از نفت و اسلحه

انیمیشن 9 (2009)
  1. در همایش آشنایی مشاورین مدارس با رشته پویانمایی مطرح شد؛انیمیشن بعد از نفت و اسلحه، رتبه سوم سودآوری را در دنیا دارد.
  2. یك انیماتور با اشاره به عددهای سودآور و هزینه‌های تولید انیمیشن، گفت: عددهای انیمیشن خیلی جدی است و از نظر سودآوری، بعد از نفت
  3. و اسلحه رتبه سوم را در جهان دارد.

به گزارش فارس، همایش آشنایی مشاورین تحصیلی و معاونین پرورشی آموزش و پرورش تهران با رشته تازه تأسیس و هنرستانی پویا نمایی (انیمیشن) در خانه معلم برگزار شد.

در این مراسم محمد بنیادی معاون پرورشی آموزش و پرورش تهران، مقصود نعیمی ذاكر مدیر سابق مركز فرهنگی و پویا نمایی صدا و سیما (صبا)، فرشاد غفوری انیماتور و محمدرضا خجسته مدیر هنرستان پویا نمایی تهران صحبت كردند.

همایش با قرائت قرآن توسط صیاف‌زاده قاری ممتاز بین‌المللی و پخش فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص هنر و پویانمایی در جمع برخی از هنرمندان آغاز شد و سپس فرزاد جمشیدی مجری مراسم با تأكید بر 3 محور تاثیرگذاری هنر و صنعت پویانمایی در لایه‌های ذهنی نوجوانان، سودآوری این هنرو صنعت و ضرورت توجه به آن از سوی نهادهای فرهنگی اجرای برنامه را آغاز كرد.

مجموعه سریالی «كاوشگران جوان» برنامه‌ای است برای گروه مخاطب نوجوان كه در 2 فاز رئال و پویا نمایی در مركز فرهنگی صبا تولید شده است. در این برنامه 3 كودك از طریق اینترنت به سرزمین ناشناخته سفر می كنند و در این سرزمین ناشناخته حوادثی بر آنها رخ می دهد . فاز دوم این سریال كه همان سفر كودكان به سرزمین ناشناخته است به صورت پویا نمایی تولید شده و اولین بخش همایش آشنایی مشاورین مدارس با رشته پویانمایی، مشاهده برخی مراحل ساخت این پروژه از طریق تصاویر ضبط شده بود. نماهنگی كه در آن علیرضا محمدی تهیه كننده پویا نمایی، نویسنده، انیماتور و كارگردان این پروژه صحبت كردند و هر كدام درباره ویژگی‌های كار خود نكاتی را برشمردند. در واقع با پخش این فیلم كوتاه مشاورین مدارس باكلیاتی درباره پویا نمایی و تعریف آن آشنا شدند.

سخنران بعدی همایش مشاورین تحصیلی و معاونین پرورشی مقصود نعیمی ذاكر مدیر سابق مركز فرهنگی صبا بود. او در ابتدا گزارشی از فعالیت‌های اداره كل پویا نمایی صدا و سیما در زمان مدیریت خود ارائه داد و سپس به تاثیر گذاری ساختار سینمایی انیمیشن اشاره كرد و گفت: والت دیزنی در تولیدات خود شخصیت هایی را ارائه می دهد كه شما فكر می كنید قدرت مطلق هستند و می توانند بر همه چیز غلبه كنند؛ شخصیت هایی مثل سوپرمن و اسپایدرمن؛ در حالی كه این اندیشه غرب برای سلطه در جهان است كه به طور ناخودآگاه در ذهن نوجوانان ما رخنه كرده است. این ساختار تأثیر دارد و در ذهن كودكان نفوذ كرده است، چون آنها زندگی را با بازی و خیال می شناسند و این ساختار مستقیماً با خیال كودكان سر و كار دارد. به همین دلیل این ساختار(انیمیشن)دنیا را در دست گرفته است و جالب است بدانید كه 90 درصد آثار انیمیشن دنیا در آسیا تولید می‌شود اما به سفارش غرب.

نعیمی ذاكر ادامه داد: غرب از طریق این هنر – صنعت هم محصولات خود را به فروش می‌رساند و هم سلیقه دنیا را تغییر می‌دهد. به همین دلیل نهضت پویا نمایی و پیشرفت در آن در كشور ما به عنوان یك استراتژی مطرح است و نه تنها در آموزش و پرورش و در حد یك رشته هنرستانی كه باید در سطوح دانشگاهی استعدادهای این عرصه را شناسایی و شكوفا كنیم.

او همچنین خاطرنشان كرد: سرعت اشتغال‌زایی برای كسانی كه به سمت این هنر می روند بسیار بالا است و محدودیت سنی هم ندارد و سود آوری این حوزه هم بسیاربالاست. او تاریخ و تمدن بزرگ ایران و داستان های تاریخی و دینی را مثال زد و گفت: برای یك پروژه تاریخی ممكن است سالها زمان صرف شود چون احتیاج به دكور و صحنه و بازی و ... دارد در داستان ها مربوط به معصومین هم محدودیت‌هایی وجود دارد كه سینمای رئال نمی‌تواند سراغ برخی از آنها برود اما هیچ‌كدام از این محدودیت‌ها در پویانمایی وجود ندارد و ما می‌توانیم با استفاده از این ساختار راوی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی خود باشیم.

فرشاد غفوری جوان انیماتوری كه به قول خودش جزءافرادی است كه رنسانس پویا نمایی در ایران را رقم زده است، دیگر سخنرانی بود كه به جایگاه آمد و درباره ویژگی های هنر پویا نمایی، بازار كار و سودآوری در این رشته و ضرورت توجه و تربیت نیرو در این حوزه صحبت كرد.

او انیمیشن سینمایی نبرد «اسكندر» كه هم اكنون 5 دقیقه آن تولید شده را مثال زد و گفت برای انجام این كار به دنبال نیروهایی بودیم كه تكنسین انیمیشن باشند 6 ماه در دانشگاه های هنر كشور جستجو كردیم و فقط توانستیم 63 نفر را پیدا كنیم. آنجا بود كه متوجه شدیم تربیت و آموزش انیماتور چقدر اهمیت دارد. ما نیاز داریم كه در یك جای متمركز به صورت تخصصی انیماتورهایی را آموزش دهیم چون در دانشگاه فوق لیسانس كارگردانی انیمیشن داریم ولی حلقه گمشده در این میان عدم وجود انیماتورهای حرفه ای است.

غفوری در بخش دیگری به عددهای سودآوری و هزینه‌های تولید انیمیشن اشاره كرد و گفت: عددهای انیمیشن خیلی جدی است و از نظر سودآوری، بعد از نفت و اسلحه رتبه سوم را در جهان دارد.

او درباره اشتغال‌زایی در حوزه پویا نمایی نیز تصریح كرد: محدودیتی در این حوزه وجود ندارد و برای مثال برای یك كار 10 دقیقه ای 10 نفر به صورت مداوم 2 ماه درگیر خواهند بود و این در حالی است كه تولیدات پویانمایی صدا و سیما به اندازه یك چهارم نیاز است و صدا و سیما باقی نیاز خود را از طریق خرید محصولات خارجی جبران می‌كند.

پس از نمایش اثری در خصوص حماسه فتح خرمشهر كه با ساختار پویا نمایی توسط هنرستان انیمیشتن تهران تولید شده بود، محمدرضا خجسته مدیر هنرستان پویانمایی تهران پشت میكروفن قرار گرفت و صحبت كرد: اهمیت پویا نمایی در فرهنگ سازی با توجه به ضرورت مقابله با ناتوی فرهنگی، بازار كار پویانمایی و مختصات این هنر بر كسی پوشیده نیست.

خجسته با اشاره به عنوان سال جاری با نام همت و كار مضاعف، تصریح كرد: برای تحقق آنچه كه در چشم‌انداز آینده كشور تصویر كرده ایم باید یكسری اهداف را تببین كرده و برای رسیدن به آنها گام برداریم.

در این چشم‌انداز برخی نهادها مثل آموزش و پرورش نقش جدی دارند به خصوص در مقوله هنر. ما در مواجهه با جنگ نرم هستیم و برای مقابله با این تهاجم نیاز داریم نیروهای مستعد و مؤمن را در حوزه های هنری آموزش دهیم. او خاطرنشان كرد كه نباید عرصه را در هنر صنعت تاثیرگذار و سودآور پویا نمایی خالی نگه داریم و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما حرف‌های بسیاری برای گفتن به دنیا دارد و ما می‌توانیم با ساختار پویانمایی صادر كننده فرهنگ اسلامی خود به دنیا باشیم. محمد بنیادی معاون پرورشی آموزش و پرورش تهران، آخرین سخنران این مراسم بود.

او برگزاری این جلسه را برای آشنایی مشاورین مدارس با رشته تأثیرگذار پویانمایی كافی ندانست و تأكید كرد جلسات متعددی با حضور معاونین و مدیران آموزش و پرورش شهر تهران با این موضوع برگزار شود.

او گفت: برنامه ریزی ما هم اكنون برای یك هنرستان است ولی باید به جایی برسیم كه 30 هنرستان پویا نمایی در تهران و هنرستان هایی از این دست در شهرستان‌ها داشته باشیم.

بنیادی همچنین وعده داد هنرستان پویانمایی دختران تهران نیز برای سال تحصیلی 89 – 90 نیز با فوریت راه‌اندازی شود. در پایان این گردهمایی محمد رضا خجسته، محمد بنیادی، و مقصود نعیمی ذاكر به سئوالات متعدد مشاورین مدارس تهران پاسخ گفتند. سئوالاتی نظیر بازار كار در انیمیشن، نحوه ورود به هنرستان، چگونگی ادامه تحصیل در دانشگاه و ... كه به آنها پاسخ داده شد.

موفقیت «شكرستان» نتیجه مضمون مناسب، بودجه و مدیریت‌كارآمد است

بابك نظری با اشاره به موفقیت مجموعه انیمیشن «شكرستان» کاری از مرکز تولید انیمیشن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در مواجهه با مخاطب، گفت: تولید یك انیمیت خوب، علاوه بر مضمون بومی، نیازمند بودجه و مدیریت مناسب و كارآمد است و مطمئنا اگر این دو فاكتور مهم وجود داشته باشد، انیمیشن های قوی در ایران تولید خواهد شد.

بابك نظری كارگردان انیمیشن «شكرستان» در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موفقیت مجموعه انیمیشن «شكرستان» در مواجهه با مخاطب، گفت: مطمئنا بودجه از عوامل مهم ساخت انیمیشن است و از سویی تا سرمایه نباشد كاری از پیش نمی‌رود اما در كنار این مسئله، مدیریت نقش مهم و حیاتی دارد كه به واسطه آن، جمعی برای مدتی طولانی در كنار هم كار كنند و نتیجه خوبی را به دست آورد.

وی با بیان این كه تولید «شكرستان» یك سال و نیم به طول انجامیده است، افزود: مطمئنا صرف چنین زمانی برای تولید یك اثر، نیازمند بودجه و مدیریت مناسب و كارآمد است و مطمئنا اگر این دو فاكتور مهم وجود داشته باشد، در آینده كارهای اینچنینی و چه بسا قوی‌تر از «شكرستان» تولید خواهند شد.

نظری هم چنین درباره روند تولید انیمیشن «شكرستان» کاری از مرکز تولید انیمیشن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز اظهار كرد: این انیمیشن در قالب یك سریال 90 قسمتی تهیه شده و هم اكنون از شبكه دو سیما در حال پخش است و در اولین روزهای پخش، موفق به جذب مخاطبان زیادی از كودك و بزرگسال شد. به نظر می‌رسد این مجموعه توانسته با داستان‌ها و ضرب‌المثل‌های خود كه كاملا ایرانی و با حال و هوای امروزی هستند، اوقات خوبی را برای تماشاگران ایجاد كند. وی ادامه داد: «شكرستان» در بخش های مختلف از داستان گرفته تا گرافیك، طراحی كاراكتر، رنگ و حجم انیمیت خوب، قابل دفاع و در نوع خود خاص محسوب می‌شود. ابتدای كار حدود 8 ماه بر روی حكایت‌ها و ضرب‌المثل‌های ایرانی مطالعه كردیم و مجموعه بزرگی از اطلاعات جمع‌آوری شد. داستان‌ها توسط یك تیم نوشته شدند و مهدی اسماعیلی فیلمنامه را به نگارش در آورد. حكایات و ضرب‌المثل‌های این انیمیشن، لوكیشن و فضایی متفاوت با گذشته دارد و كاملا ارژینال و امروزی هستند.

كارگردان «شكرستان» از موفقیت‌های این مجموعه در جشنواره‌های معتبر خارجی نظیر «اشتوتگارت» آلمان نیز ابراز خرسندی كرد و گفت: با وجود این كه این انیمیشن كاملا حال و هوای ایرانی دارد ولی در كشورهای مختلف مانند فرانسه و آلمان ارتباط خوبی با مخاطبانش برقرار كرد و استقبال زیادی از آن شد. همچنین داستان و تصویر گرافیك آن نیز مورد تحسین قرار گرفت.

«شكرستان» به سفارش گروه كودك و نوجوان شبكه دو و با همكاری مركز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری ساخته شده است.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: شكرستان شهری است خیالی كه همه چیز در آن وارونه است. اتفاقاتی كه در این شهر رخ می‌دهد به قدری عجیب و غریب است كه گاه حتی مردم شكرستان را متحیر می‌كند. دیگر عوامل این پروژه عبارتند از: تهیه كننده: سید مسعود صفوی، مدیر دوبلاژ: شوكت حجت، نویسنده: گروه نویسندگی، فیلم نامه: مهدی اسماعیلی، تدوین: بابك نظری و اصغر صفار، مدل ساز سه بعدی: اشكان شیرمحمدی و علی حسن‌خان، جلوه‌های بصری و امور تكنیكی: ایرج خسرونیا، صداگذار: پیمان توسلی.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی