تبیان، دستیار زندگی
در دنیای نامزدی و یا دوران عقد همیشه این امکان وجود دارد که پس از مدتی معاشرت با نامزد یا همسرتان با جمله ناراحت کننده ای از این دست روبرو شوید: ما به درد هم نمیخوریم یا این ازدواج به جایی نمیرسه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای قلب های شکسته

مقابله با پایان یافتن یک ازدواج

در دنیای نامزدی و یا دوران عقد همیشه این امکان وجود دارد که پس از مدتی معاشرت با نامزد یا همسرتان با جمله ناراحت کننده ای از این دست روبرو شوید: ما به درد هم نمیخوریم یا این ازدواج به جایی نمیرسه.

گذشته از این که دنیا بر سرتان خراب می شود، چه کار دیگری می توانید انجام دهید ؟ گریه کنید ؟ سعی کنید او را به ادامه دادن تشویق کنید ؟ وسایلش را از پنجره به بیرون پرتاب کنید ؟ آنچه مسلم است این است که شما خود را در یک کشمکش احساسی شدید خواهید یافت.

اما برای بازگشت به زندگی طبیعی، روشهای متعددی وجود دارد که در اینجا به آن اشاره کرده ایم.

قلب شکسته

کمی بعد از به پایان رسیدن نامزدی

آنچه می خواهید انجام دهید :شما یک یا چند مورد از صدها واکنش ممکن را تجربه خواهید کرد، از جمله خشمی شدید و طوفانی، حمله اشک و داد و فریاد یا بهت زدگی.

روش بهتر مقابله :

دکتر دن نوهارت  روانپزشک و نویسنده کتابهای بسیار مفید خودشناسی می گوید : هنگامی که خبر بدی را می شنویم، بدن وارد حالت وحشت شدید و جنون آمیز شده و همه چیز در آن سرعت می گیرد. او می گوید که بهترین روش در دست گرفتن کنترل در چنین لحظات سرسام آوری، متوقف شدن، نگاه کردن و گوش دادن است.

بر وجود خودتان متمرکز شوید، به تنفس خود توجه کرده و کوشش کنید که سرعت حرکات و واکنشهای بدن خود را پایین بیاورید. این خودآگاهی می تواند به شما کمک کند تا در 60 ثانیه پر تنش اولیه منطقی و هوشیار باقی بمانید. به محض اینکه آرام شدید، از او دور شوید تا مدتی تنها یا با دوستان خود باشید و به تدریج موقعیت جدید را درک و هضم کنید. بیهوده در کنار او نمانید و برای یافتن پاسخ به این در و آن در نزنید زیرا کار عاقلانه ای نیست و نتیجه ای هم نخواهد داشت. قطع رابطه نوعی مذاکره نیست و هر کاری که پس از آن برای تغییر نظر طرف مقابل یا تنبیه او انجام دهید، در نهایت موجب ناراحتی خودتان خواهد شد.

یک ساعت بعد

آنچه می خواهید انجام دهید : کوشش می کنید که حال خود را بهتر کنید. به کاری افراطی مثل خرید زیاد مشغول می شوید یا نیمه شب به او تلفن می کنید تا آخرین حرفتان را به او بزنید.

روش بهتر مقابله :

انجام دادن کارهایی که به شما آرامش روحی ببخشند، بسیار عالی است به شرط اینکه با انجام دادن آنها دچار پشیمانی نشده و حال خود را بدتر نکنید. به گفته نوهارت: گاهی در زمانی که دل شکسته شده اید فکر می کنید که تنها عامل تسکین بخشی که به آن نیاز دارید میتواند دو کیلو شکلات باشد. اما اگر علاوه بر تنها شدن، احساس چاقی هم به سراغتان بیاید، باید به فکر روش مقابله دیگری باشید!!!. و این را هم بگویم، اثبات اینکه او اشتباه کرده است تاثیری در اصل ماجرا که رها شدن شما باشد، نخواهد داشت. اینکار تنها موجب می شود که شما کمی نامتعادل به نظر برسید. شما دونفر می توانید بعدا گفتگویی منطقی با یکدیگر داشته باشید. پس لازم است آرامش خود را حفظ کنید.از جمله رفتارهای مثبت می توان به موارد زیر اشاره نمود: گفتگو با یک دوست نزدیک که بتواند فقط به درددل شما گوش کند یا رفتن به باشگاه ورزشی. میزان اندورفین پس از ورزش یا حتی یک پیاده روی طولانی، میتواند امواج اندوه را خنثی کند.

خودآگاهی می تواند به شما کمک کند تا در 60 ثانیه پر تنش اولیه منطقی و هوشیار باقی بمانید.

یک روز بعد

آنچه می خواهید انجام دهید  : عمل از روی انگیزه آنی و بدون تفکر، شما میل فراوانی برای تماس با او احساس می کنید.

روش بهتر مقابله :

کنترل نکردن انگیزه های ناگهانی و غیر عقلانی، واکنش دفاعی ذهن برای کنار راندن صدمه روحی وارده است. دکتر نوهارت میگوید: در این زمان اطلاعات هنوز در حال هضم هستند. کسانی وجود دارند که صبح روز هنگام بیدار شدن، به خاطر نمی آورند که از طرف همسر یا نامزد مورد علاقه خود رها شده اند. هنگامی که این افراد متوجه می شوند آنچه به یاد می آورند، تنها یک خواب بد نبوده است، به این فکر می افتند که شاید یک تغییر بتواند همه چیز را بهتر کند یا لااقل آغازی تازه باشد. باید متوجه باشید که این ایده جدید، تنها در اثر یک انگیزه آنی ایجاد شده است و بلافاصله آنرا عملی نکنید. او در این زمان نوشتن خاطرات روزانه را تمرینی مفید می داند. هیچ کس نمی خواهد طرد شود، اما چنین واکنش هایی  نمی تواند فایده ای داشته باشد.

سه روز بعد

آنچه می خواهید انجام دهید : خزیدن در یک حفره تاریک، ماندن در رختخواب، بارها و بارها شنیدن یک ترانه غمگین.

گریان

روش بهتر مقابله :

بله، حقیقت تلخ است. بین یک روز و سه روز تفاوت کیفی بسیاری وجود دارد. حالا زمانی است که این موضوع به خوبی درک شده و حالاست که شما درهم شکسته خواهید شد. ترشح آدرنالین و ایجاد خشم موجب می شود که دو روز اول را بگذرانید، اما پس از تحلیل رفتن این هورمون، خود را با همان میزان درد و خستگی ناشی از حرکت در توفان احساسات مختلف، خواهید یافت. سیل اشک هایی که تصور می کردید فرو نخواهند ریخت، جاری می شوند. لحظه ای خشمگین و لحظه ای غمگین خواهید شد و در مراحل مختلف اندوه به حرکت درخواهید آمد. در اینجا باید حواس خود را به این که استراحت کرده، غذا خورده و در کل از خود مراقبت کنید، معطوف نمایید زیرا بخشی از وجود شما، از درون زندگیتان کنده شده است. اگر به یک روند مشخص که شما را مشغول نگه دارد بچسبید، کار عاقلانه ای انجام داده اید.

یک هفته بعد

آنچه می خواهید انجام دهید :  تماس با او و یا ارتباط تلفنی، چک کردن مدام و وسواس گونه پیامهای روی تلفن و دیدن هر گونه یادگاری از او و یا زنده کردن خاطراتتان.

روش بهتر مقابله :

تبریک! شما اکنون در مرحله او را برمی گردانم هستید! نوهارت می گوید:  در این مرحله شما سعی می کنید به شیوه ای عقلانی از این شوک خارج شوید، اما این تصور که شاید دل او برایتان تنگ شده باشد، فقط وضعیت را بدتر خواهد کرد. فکر کردن مداوم به او تنها درد و رنج شما را افزایش خواهد داد. پذیرفتنش مشکل است، اما اگر همسرتان واقعا نخواهد با شما زندگی کند، شما نمی توانید هیچ کاری برای بازگردانش انجام دهید. تصور نکنید که تنها با تغییر دادن یک بخش کوچک از این موارد می توانید دوباره وارد زندگی وی شوید. اما اعتقاد به اینکه می توانید از میان این حادثه با بلوغ بیشتر خارج شوید و رنج فعلی را دور بیاندازید بسیار مفید خواهد بود. شاید در این مرحله متوجه نشوید، اما بدانید همانطور که زخمها، بدون اینکه از آنها بخواهید، درمان می شوند، قلب شکسته هم التیام میابد.

دو هفته بعد

آنچه می خواهید انجام دهید : فکر کردن به اینکه در روزها و موقعیتهای آتی، داشتن یک زوج و همسر  چگونه میتوانست باشد، یادآوری نکات مثبت و مواهب بودن در یک رابطه عاشقانه و یا زندگی مشترک و فکر کردن به اینکه دیگر عاشق نخواهید شد.

جدایی

روش بهتر مقابله :

از خود بپرسید که آیا واقعا برای او دلتنگ شده اید یا دلتان برای آنچه در رابطه بوده، مانند تبادل احساسات و ترک تنهایی ها و داشتن زمان های خوب و خوش و یک آسایش در زندگی مشترک . در حال حاضر شما تنها به یاد لحظات خوش گذشته و زیبا جلوه دادن تاریخچه رابطه خود با کسی هستید که عملا شما را از زندگی خود بیرون انداخته است و شما را به عنوان همسر نمی خواهد. آیا این شخص ارزش این همه اشک و آه را دارد ؟ آیا زمان دور ریختن نشانه های حضور وی در زندگی شما نرسیده ؟  عکسها را در جایی دور از دید قرار دهید آثار به جای مانده از او را پاک کنید، خانه را مجددا و به میل خود بچینید تا با نگریستن به آنها مدام به یاد خاطرات گذشته نیافتید. نوهارت می گوید: روابط عاشقانه و احساسی با همسر در اصل عادت هستند، و شما باید این عادت را ترک کنید. اگر نشانه های این شخص را مدام در اطراف خود ببینید، خارج کردن وی از ذهنتان دشوارتر خواهد شد .پس نشانه ها را از اطرافتان حذف کنید.

یک ماه بعد

آنچه می خواهید انجام دهید: سعی می کنید حضور این شخص ناراحت کننده را در زندگی خود فراموش کنید، انگار هرگز او را نمی شناخته اید.

روش بهتر مقابله :

قبل از اینکه او را به کلی فراموش کنید، با توجه به فاصله ای که در این مدت ایجاد شده، مدتی صبر کنید تا بیشتر درباره او فکر کنید. نه به خاطر اینکه دوباره وی را به دست آورید، بلکه برای اینکه این مسئله را مرور کرده و از تکرار اشتباهات اجتناب کنید. (البته اگر هنوز به اندازه روز سوم احساس درماندگی می کنید، برای پیشگیری از افسردگی با یک مشاور تماس بگیرید. یک خط زمانی مشخص را در نظر بگیرید و از زمان آشنایی تا ازدواج خود و هر واقعه مشخص  یادداشتهایی بردارید. اکنون دورنمایی از این رابطه در دست دارید و می توانید از بیرون به آن نگاه کنید و نکات مثبت، منفی و زمانی که هشدارهای پایان رابطه آغاز شده و شما آنرا ندیده گرفته بودید را بیابید. در این زمان می توانید مطمئن باشید که از او دور شده و از این اتفاق چیزی آموخته اید.

انجمن روان شناسی و مشاوره  خانواده

خانواده و زندگی - تنظیم و تغییر : کهتری

مقالات مرتبط

فرصتی برای گفت و گو

چگونه او را عاشق تر کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.