تبیان، دستیار زندگی
قیمت طلا پیش بینی میشود افزایش یابد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک هشتم طلایی
سکه

رئیس کل بانک مرکزی ایران  از ضرب سکه های طلای جدید با وزن یک هشتم سکه تمام در آینده نزدیک خبر داد

برای اینکه منظور جناب آقای بهمنی را از " یک هشتم "متوجه شوید خوب است این اطلاعات را داشته باشید :

اطلاعات تاریخی:

قبل از انقلاب اسلامی سکه های طلا در قطعات ربع، نیم، تمام(8 گرم)، 20گرمی  و 40 گرمی  ضرب می شد.

در سال ۱۳۵۸ ،جمهوری اسلامی ایران نخستین سکه یادبود را ضرب کرد.در این سال به پیشنهاد وزیر دارایی وقت و به مناسبت نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اجازه ضرب انواع سکه طلا با نام "بهار آزادی" صادر شد. تمام بهار با 8 گرم وزن و پس از آن نیم بهار با 4 گرم وزن و ربع بهار نیز با 2 گرم وزن سه طرحی بودند که در اختیار متقاضیان قرار گرفت .بهتر است بدانید بر اساس ماده دوم قانون ضرب سکه و مسکوکات مصوب سال۱۳۳۷شکل سکه های یادبود طلا بصورت مدور و عیار آن نیز ۹۰۰ در هزار طلای خالص و ۱۰۰ در هزار مس، یا آلیاژی از نقره و مس میباشد.

در یک روی سکه تمام بهار ،نام "علی(ع)" و روی دیگر آن نیز تصویری از آرامگاه امام رضا (ع) به همراه عبارت "نخستین بهار آزادی" ضرب شد.

در  سال ۱۳۷۰ به مناسبت دومین سالگرد درگذشت امام خمینی (ره) بانک مرکزی سکه‌های بهار آزادی جدیدی را منقش به تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی ضرب نمود .

در آخر نیز بدانید که چرا در این سالهای اخیر سکه های طلا بسته بندی و در حفاظ های پلاستیکی قرار میگیرند . شاید شنیده باشید که در این  سالها موارد بسیاری سکه های تقلبی طلا در ایران مشاهده  شده است. جالب توجه است که برخی از خریداران سکه حتی با اطلاع از تقلبی بودنشان آنها را خریداری مینمایند و آنها را هدیه میدهند ! همین امر باعث شده که بانک مرکزی و طلا فروشی ها با بسته بندی و پلمپ سکه های طلا خود تا حدود زیادی اطمینان را به خریداران برگردانند.

حالا تا اینجای مطلب شما سابقه ،وزن، ترکیبات و تفاوت شکلی سکه طرح قدیم و جدید را مطلع گردیدید .

اما آنچه که بر اساس خبر منتشره از ریاست بانک مرکزی مطرح شده چه به دنبال دارد:

به گفته آقای بهمنی قرار است منبعد سکه های طلای کوچک تری در جمهوری اسلامی ایران ضرب گردد که تا کنون سابقه ای در بازار طلای ایران نداشته است . سکه های یک گرمی و یا یک هشتم سکه تمام، که بر روی آنها تصویر امام خمینی حک میشود.

حال این یعنی چه و تحلیل و پیش بینی ما و شما از این اقدام چیست ؟

ریاست کل بانک مرکزی خود علت و هدف اصلی عرضه این سکه ها را " جلوگیری از توزیع سکه های تقلبی و همچنین افزایش اختیار و توانایی خرید مردم" اعلام نمود . پس شکی نیست که بانک مرکزی بعنوان مرجع این امر قبول دارد که قدرت خرید عمومی در این ارتباط  پایین آمده است .

نگویید که طلا کالایی اساسی نیست که هست .  هدیه دادن سکه های طلا به مناسبت های مختلف که در فرهنگ امروزی ما از ضروریات است ، تعیین بیش از 95% مهریه های جاری با جنس طلا و پس انداز های زنانه و اقتصادی باعث گردیده که مسکوکات طلا امروزه از یک کالای تجملی فراتر رود و ضروری ضروری شود . نگویید افزایش قیمت طلا شاخصی برای تایید تورم نیست که هست .پیگیری قیمت طلا در سالهای اخیر کاملا مشخص مینماید چه بر اساس تورم اعلام شده و رسمی افزایش داشته و چه خود تعیین کننده این رقم برای تورم آتی بوده است .

پیش بینی میشود که قیمت طلا با افزایشی برنامه ریزی شده روبروست که اگر بخواهیم رقمی در مورد آن داشته باشیم شاید پیش بینی یک هشتم = 50000 ت در فصل انگور چینی زیاد دور از واقع نباشد . این خط و این نشان....

ن- شهبازی