تبیان، دستیار زندگی
چنانچه مصوبه‌ای از سوی رییس جمهور ابلاغ نشود رییس مجلس شورای اسلامی می‌تواند پس از طی زمان مشخصی آن را به روزنامه‌ی رسمی جهت اجرا ابلاغ کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاشمی شاهرودی در شورای نگهبان

آیت الله جنتی

در نشست خبری روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان گزینه جدیدی برای جایگزینی دبیر شورای نگهبان اعلام شد.

نشست خبری روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان روز خوبی برای حامیان دولت به حساب نمی آمد. چرا که بخش اعظمی از سوالات خبرنگاران از دکتر عباسعلی کدخدایی انتقاد به دولت بود. عضو حقوقدان شورای نگهبان که در کسوت سخنگوی این شورا مقابل دوربین شبکه های مختلف تلویزیونی و نیز خبرنگاران حاضر شده بود سعی کرد به این سوالات آن گونه پاسخ بگوید تا موضعی تندتر از پاسخ این شورا به نامه اخیر رییس جمهور، نداده باشد.

چالش سوال بر انگیز دولت و شورای نگهبان

کدخدایی در نشست این هفته خود با خبرنگاران پس از تشریح مصوبات ارسالی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی و نیز نامه های دیوان عدالت اداری، همان طور که پیش بینی می شد ابتدا مورد پرسش خبرنگاران راجع به نامه اخیر محمود احمدی نژاد به شورای نگهبان شد.اما به نظر می رسید سخنگوی شورای نگهبان در خصوص این سوال غافلگیر شد. چرا که در پاسخ به اینکه آیا عمل رییس جمهور غیرقانونی بود یا نه؟ گفت: گمان می کنم پاسخ ما به نامه ایشان روشن بود. وی ادامه داد: نامه‌ای از سوی رییس جمهور به شورای نگهبان ارسال شد و ما نیز یک پاسخ حقوقی به آن دادیم و هر آنچه که باید الان بگویم در آن نامه ذکر شد. عضو حقوقدان شورای نگهبان که در نشست خبری سخنگو سخن می گفت همچنین تصریح کرد: اگر مصوبه‌ای مراحل قانونی را پشت سر گذاشت، لازم الاجرا است.

چنانچه مصوبه‌ای از سوی رییس جمهور ابلاغ نشود رییس مجلس شورای اسلامی می‌تواند پس از طی زمان مشخصی آن را به روزنامه‌ی رسمی جهت اجرا ابلاغ کند

وی با اشاره به اصل 113 و حافظ قانون اساسی بودن رییس جمهور گفت: شورای نگهبان در سال‌های قبل نسبت به اصل 113 قانون اساسی اظهار نظراتی را داشت که این نظرات روشن است و توجه رییس جمهور را به این نظرات جلب کردیم. وی به رییس جمهور توصیه کرد که اگر ایرادی نسبت به مصوبات مجلس شورای اسلامی دارد می‌تواند در جلسات کمیسیون‌ها یا صحن مجلس با فرستادن نماینده‌ای حضور یابد و نظرات خود را اعلام کند.

در ادامه مصوبات قانونی مورد اعتراض رییس جمهور که در متن نامه اش به شورای نگهبان ذکر شده بود مورد مناقشه خبرنگاران با سخنگوی شورای نگهبان قرار گرفت، مبنی بر اینکه دولت همچنان این قوانین را ابلاغ نکرده است، تکلیف چیست؟ کدخدایی نیز در پاسخ به این پرسش به راهکار قانونی آن اشاره کرد و گفت: چنانچه مصوبه‌ای از سوی رییس جمهور ابلاغ نشود رییس مجلس شورای اسلامی می‌تواند پس از طی زمان مشخصی آن را به روزنامه‌ی رسمی جهت اجرا ابلاغ کند.

مجلس

به نظر می رسد حتی خبرنگاران نیز از بابت رویکرد دولت در عدم اجرای قوانین و مصوبه های مجلس گلایه دارند. زیرا با وجود پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به سوالات قبل همچنان از وی خواستند تا راهکار مجازات رییس جمهور چنانچه که مصوبات قانونی را اجرا نکند را مشخص کند. کدخدایی نیز تنها به این جمله اکتفا کرد که ان شاء الله به آن مرحله نمی رسد و قوانین اجرایی می شوند.

سخنگوی شورای نگهبان طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس که محور یکی از سوالات بود را پسندیده دانست و گفت: اصل این کار پسندیده و خوب است، این کار انتظاری بود که مردم از مجلس داشتند که در این مجلس در حال شکل گیری است. وی همچنین گفت: نظام خود کنترلی در تمام دستگاه ها وجود دارد.

شاهرودی جایگزین جنتی

از آنجا که دوره شش ساله سه فقیه شورای نگهبان از جمله آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی پایان یافته است گمانه زنی ها برای ابقا و یا جایگزینی وی شروع شده است. هر چند طی روز های گذشته رسانه های مختلف حضور حجت الاسلام سید احمد خاتمی به جای آیت الله جنتی در شورای نگهبان را قوی عنوان کرده بودند ولی در نشست خبری روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان گزینه جدیدی برای جایگزینی دبیر شورای نگهبان اعلام شد.

طی روزهای گذشته آیت الله جنتی در سخنانی که از تریبون نماز جمعه اخیر تهران داشت برای دومین بار در دو هفته اخیر انتقاداتی را متوجه رییس دولت دهم کرد. احتمال جایگزینی آیت الله هاشمی شاهرودی عضو فقهای شورای نگهبان با آیت الله احمد جنتی به عنوان دبیر این شورا و نیز انتخاب کدخدایی به عنوان معاون اول قوه قضاییه گمانه زنی بوده که خبرنگاران آن را با سخنگوی شورای نگهبان مطرح کردند.

در خصوص اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه ها که پیش از این در شورای نگهبان جزو مصوبه های مغایر قانون اساسی شناخته شده بود، با اشاره به بحث و بررسی مجدد اعضای شورای نگهبان در خصوص این مصوبه هیات وزیران گفت: علی رغم اصلاح به عمل آمده این اساسنامه همچنان مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شده است
کدخدایی

کدخدایی نیز همراه با لبخندی این گمانه زنی را شایعه دانست و گفت: این شایعات که از زبان شما شنیده می شود برای انبساط خاطر خوب است. وی در واکنش به اصرار مجدد خبرنگار گفت: فکر می کنم در این حد کافی است. کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگر در خصوص تاریخ اعمال تغییرات جدید اعضای شورای نگهبان گفت: نوبت شش ساله سه نفر از حقوقدان ها و سه نفر از فقهای شورای نگهبان پایان می یابد که باید راجع به ابقا و یا تغییر آنها تصمیم گیری شود. این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: تا اواخر تیرماه این تغییرات مشخص خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه ها که پیش از این در شورای نگهبان جزو مصوبه های مغایر قانون اساسی شناخته شده بود، با اشاره به بحث و بررسی مجدد اعضای شورای نگهبان در خصوص این مصوبه هیات وزیران گفت: علی رغم اصلاح به عمل آمده این اساسنامه همچنان مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اساسنامه سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها باید از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شد، گفت: طبق قانون اساسی، اساسنامه‌ها می‌تواند از سوی مجلس به دولت برای تصویب واگذار شود و این اساسنامه از جمله اساسنامه‌هایی است که اختیار تصویب آن به دولت تفویض شده است. وی ادامه داد: طبق قانون باید برای شورای نگهبان از جهت عدم مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس ارسال شود.

منبع:خبر آنلاین

تنظیم:س.آقازاده