تبیان، دستیار زندگی
) و بازیگران هری پاتر2 محبوب ترین جادوگر دنیا "هری پاتر" یک پسر معمولی نیست. او حتی یک جادوگر معمولی هم نیست. "هری پاتر" محبوب ترین جادوگر دنیاست. در حالی که تا چند سال پیش هیچ کس نام "هری پاتر"...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با کریس کمبوس (کارگردان ) و بازیگران هری پاتر2

محبوب ترین جادوگر دنیا

"هری پاتر" یک پسر معمولی نیست. او حتی یک جادوگر معمولی هم نیست. "هری پاتر" محبوب ترین جادوگر دنیاست. در حالی که تا چند سال پیش هیچ کس نام "هری پاتر" و خالق او "جی. کی. رولینگ" را نشنیده بود ؛ اکنون میلیونها نفر در سراسر جهان منتظر هستند تا قسمت پنجم ماجراهای "هری پاتر" هر چه سریعتر منتشر شود ، چون چنین فیلم مشهوری قطعاً سوژه مناسبی برای سینما خواهد بود.

سال گذشته اولین قسمت از ماجراهای "هری پاتر" به کارگردانی "کریس کلمبوس" بر پرده آمد و به یکی از پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینما مبدل شد. با وجود اینکه بسیاری از منتقدان اعتقاد داشتند که فیلم ضعف هایی هم دارد اما شهرت "هری" که با ادبیات به دست آمده بود ، سبب شد تا "کریس کلمبوس" و بازیگران این فیلم موفقیت قابل توجهی را بدست آورند.

چندی پیش نیز اکران خصوصی دومین قسمت از ماجراهای "هری پاتر" با استقبال منتقدان حاضر مواجه شد و انتظار می رود این فیلم نیز به یکی از پرفروش ترین های تاریخ سینما تبدیل شود.

به همین مناسبت این مطلب را که گفت و گویی با کارگردان و بازیگران این فیلم است ترجمه کرده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.


" دانیل راد کلیف "


صحنه های اکشن فیلم جدید را  چطور یافتی؟

بازی در صحنه های اکشن این فیلم واقعاً برایم لذت بخش بود. در صحنه ای از فیلم که از پنجره ماشین معلق هستم واقعاً باور نمی کنم که خودم باشم اما این من بودم که از ارتفاع 30 فوت در هوا معلق بودم ، واقعاً این صحنه جالب و لذت بخش بود. سعی کردم بسیاری از شیرین کاریها یا صحنه های اکشن را خودم انجام دهم اما مسلماً برخی از آنها از توان من خارج بود.


فیلمبرداری کدام صحنه های فیلم را بیشتر پسندیدی؟

فیلمبرداری صحنه دوئل فیلم را واقعاً دوست داشتم ؛ چون صحنه رویارویی دو شخصیت کاملاً متفاوت ، یعنی "اسنیپ" و"لاکهارت" است و به نظر من واقعاً عالی و ماهرانه انجام شده بود. همین طور از صحنه هایی که در آن مردم تجمع می کردند خوشم آمد و دلیلش این است که صحنه های شلوغ را دوست دارم.


بازی در کدام صحنه ها را دشوارتر یافتی ؟

در بعضی صحنه ها ، هری پاتر مجبور است با مارها به زبان خودشان حرف بزند که این کار اول کمی سخت بود ولی بعد به آن عادت کردم.


بازی با کنت برانا را چطور یافتی ؟

وقتی قرار بود برای اولین بار با او برخورد کنم کمی هول شدم چون او یک بازیگر شکسپیری است اما بعداً فهمیدم که او واقعاً یکی از بهترین افرادی است  که تا به حال با او برخورد کرده ام و واقعاً بازی با او یک افتخار بزرگ است.


راست است که می گویند به خاطر سنگینی جغدها مجبور بودی بیشتر ورزش کنی و تمرین بدنی بیشتری انجام بدهی ؟

بله، تا حدی. البته بیشتر به ورزش می پرداختم ، اما نه فقط به خاطر جغدها. باید مهارت فیزیکی بیشتری را در فیلم جدید برای صحنه های شمشیر بازی ، پرش و... کسب می کردم.


از جن خانگی این فیلم یعنی "دابی" برایمان بگو.

ابتدا تصور چهره او کمی سخت بود ، جلوه های کامپیوتری واقعاً به طراحی چهره او کمک کردند.


آیا پس از دیدن فیلم "اتاق اسرار"  دچار کابوس شدی ؟

من واقعاً آن فیلم را دوست داشتم و به نظرم فضای تاریک فیلم ، ظرافت ها جلوه آن را بیشتر کرد. اگر قرار بود فضای تاریک فیلم از بین برود در آن صورت مسلماً اقتباسی وفادار به متن نویسنده، شکل نمی گرفت.


" کریس کلمبوس "


کارگردانی قسمت دوم راحت تر نبود؟

مسلماً راحت تر بود. در فیلم دوم همگی بیشتر لذت بردیم. البته کار دشواریهایی هم داشت چون می خواستم فیلمی بسازم که بهتر از فیلم اول از آب در بیاید. اعتماد به نفسم کمی بیشتر شده بود و همین طور بازی هنرپیشگان نوجوان فیلم هم نشان می داد که اعتماد به نفس آنها  افزایش یافته است. خیلی از صحنه ها را فی البداهه فیلمبرداری می کردم ، که در قسمت اول انجام این کار امکان پذیر نبود.


تفاوت های عمده قسمت دوم و قسمت اول را در چه می بینید؟

"اتاق اسرار" کمی از لحاظ فرم با "سنگ جادوگر" فرق دارد. "حفره اسرار آمیز" فیلمی است که  صحنه های تاریک تر ، دلهره آورتر و پر ماجراتر دارد. فیلم اول دارای 45 دقیقه پیش درآمد است ولی فیلم دوم مستقیماً به اصل داستان می پردازد.


چگونه موفق شدید رمان را به صورت یک فیلمنامه قوی روی کاغذ بیاورید؟

فکر می کنم یکی از اصلی ترین قسمتهای حذف شده کتاب در فیلم ، صحنه جشن ارواح است چون فکر می کردم فیلم با وجود این صحنه ، پویایی قوی خود را از دست می داد. همیشه سر صحنه از بچه ها می پرسیدم که کدام یک از کتابهای هری پاتر را بیشتر دوست دارند و آنها در جواب به اتاق اسرار کمتر اشاره می کنند. ولی این کتاب اثر واقعاً درخشانی است چون یکی از قوی ترین و در عین حال ساده ترین داستانهایی را دارد که به راحتی می توان آن را به فیلم برگرداند. می توان به راحتی روی صحنه های مار با سیلیسک یا صحنه هایی که در آن عنکبوتها وارد داستان می شوند بیشتر کار کرد و آنها را به صورت صحنه ای کاملا ً اکشن در آورد که واقعاً برایم هیجان انگیز هستند. موقع کارگردانی این فیلم درست مثل یک کودک 8 ساله نمی توانستم منتظر فیلمبرداری صحنه ها باشم.


آیا اکیپ بچه های بازیگر این فیلم خواهند توانست در همه 7 قسمت فیلمهای هری پاتر بازی کنند؟

از لحاظ منطقی فکر می کنم برای ساخت فیلم سوم به زمان بیشتری نیاز داشته باشیم. در کتابهای هری پاتر ، او و دوستانش به تدریج بزرگ تر می شوند بنابراین بچه ها طبیعتاً نمی توانند در هر هفت فیلم ایفای نقش کنند. تصمیم گیری در مورد این مساله واقعاً به عهده خود آنهاست و آنها باید ببینند چقدر انرژی ، هیجان و توان را برای بازی در قسمتهای بعدی دارند.


آیا کار با این همه جلوه تصویری توانایی شما را در کار با هنرپیشگان این فیلم محدود نکرد؟

نه واقعاً. یکی از چیزهایی که در ساخت فیلم اول یاد گرفتم و تصمیم گرفتم آن را در فیلم دوم به نحو احسن به کار بگیرم جلوه های تصویری بود. ما برای جلوه های تصویری فیلم اول سه ماه وقت گذاشتیم در صورتی که فیلمبرداری از جلوه های تصویری فیلم دوم 9 – 8  ماه وقت برد. فکر می کنم جلوه های تصویری فیلم دوم بهتر باشد. پس از کارگردانی فیلم اول فهمیدم که با تکنولوژی این روزها می توان تقریباً هر کاری را بر روی فیلم انجام داد و این ، دست فیلم ساز را بازتر می گذارد. می توان در هر جای فیلم شخصیتی را اضافه کرد و در نتیجه قدرت تخیل فیلمساز آزادتر خواهد بود. استفاده از همه این جلوه های تصویری واقعاً لذت بخش بودند و بازیگران هم آنها را دوست دارند.


" اما واتسون "


آیا پس از بازی در فیلمهای هری پاتر زندگی ات دستخوش تغییرات جدیدی نشد؟

خانواده و دوستانم زیاد دستخوش تغییرات نشدند. طبیعتاً در خیابان همه مرا می شناسند. و من بیشتر مواقع دور از خانه هستم، اما با این همه سعی می کنم روال عادی زندگی را حفظ کنم.


اگر خودت یک جن خانگی داشتی، از او انتظار داشتی چه کارهایی انجام بدهد؟

من در هیچکدام از صحنه ها با "دابی" نبودم اما او واقعاً شیرین و دوست داشتنی است ، اگر او را داشتم مطمئناً به خانه ام می بردم و او را در کنار همه اسباب بازی هایم می گذاشتم.


آیا بازی در فیلم، زندگی تحصیلی ات را مختل نکرد؟

وقتی سر صحنه بودم معلم خصوصی داشتیم تا از مدرسه و تکالیفمان عقب نمانیم. حداقل سه ساعت و حداکثر 5 ساعت را در روز با آنها سپری می کردیم. بنابراین من دچار لطمه تحصیلی نشدم. اما امسال باید امتحانات دشوارتری را پشت سر بگذارم و لازم است که حتماً در فواصل میان فیلمبرداری صحنه های مختلف ، به مدرسه بروم.


آیا پس از دیدن فیلم، دچار کابوس هم می شدی؟

نه، فکر می کنم نکته جالب همین جاست. اگر چه فیلم صحنه های تاریک تر و پلان پیچیده تری دارد اما صحنه های روشن و امیدوار کننده ای هم هستند که درعین حال می توانند خنده دار هم باشند.


آیا شخصیت "هرمیون" به شخصیت واقعی ات شباهت دارد؟

فکر نمی کنم هرمیون خیلی ارباب منش است از این رو مجبورم به دانیل و دوپرت دائم در صحنه های مختلف فیلم امر و نهی کنم ، اما امیدوارم در زندگی واقعی این اتفاقات روی ندهد. هرمیون مصمم و وفادار است. من اینقدر مثل او درسخوان نیستم و وقت بیشتری را به ورزش و هنر اختصاص می دهم ، خیلی هم دیوانه کتاب نیستم.


" روبرت گرینت "


زندگی ات پس از بازی در "هری پاتر" دچار تغییرات شد؟

همه مرا می شناسند و این برای من خیلی جالب است . بعضی اوقات سعی کردم قیافه ام را پنهان کنم اما این شیوه به هیچ وجه موثر واقع نمی شود.


چقدر از صحنه های اکشن فیلم خوشت آمد؟

برای من این صحنه ها یکی از محبوب ترین چیزهایی بود که در جریان آماده شدن فیلم باید انجام می دادیم. صحنه ماشین سواری واقعاً عالی بود انگار به یک شهربازی خیالی می رفتم.


فیلمبرداری کدام یک از صحنه ها را بیشتر دوست داشتی ؟

صحنه محبوب من آنجایی است که "رون" حلزون بالا می آورد.


به نظرت دشوارترین و پر دردسر ترین صحنه کدام بود؟

صحنه حضور عنکبوتها چون در واقعیت هم ، از عنکبوت بدم می آید. حتی از نوع پلاستیکی اش هم وحشت می کنم.


یعنی می خواهی بگویی خودت و شخصیت سینمایی ات شبیه هم هستند؟

هر دو از عنکبوت می ترسیم و هر دو خانواده های بزرگ و پر جمعیت داریم.


مزیت و معایب شهرت چیست ؟

هنوز معایبی را تجربه نکرده ام ولی مزایایش واقعاً عالی و لذت بخش است.

 مترجم : شیلا ساسانی نیا