تبیان، دستیار زندگی
محمد خزاعی دبیر یازدهمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس: حمایت دولت از تولید فیلم‌های دفاع مقدسی کمرنگ است تدوین «طرح تحولی» سینمای دفاع مقدس ضروری است دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم دفاع مقدس گفت: به منظور رشد و توسعه هرچه بیشتر سینمای دفاع مقدس،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمایت ضعیف دولت از فیلم‌های دفاع مقدسی

حمایت ضعیف دولت از فیلم‌های دفاع مقدسی

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم دفاع مقدس گفت: به منظور رشد و توسعه هرچه بیشتر سینمای دفاع مقدس، تدوین و اجرای طرح تحولی در این گونه سینمایی ضروری است.

به گزارش روابط عمومی این جشنواره ،محمد خزاعی دبیریازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس با بیان این مطلب افزود: به منظوررشد کمی و کیفی، سینمای دفاع مقدس نیازمند تدوین طرحی تحولی در زمینه اکران، حمایت از تولید، تعامل با تهیه کنندگان بخش خصوصی و دیگر بخش های سینمای دفاع مقدس هستیم.

وی افزود: متاسفانه خلاء مباحث نظری، پژوهشی و تحقیقی در سینمای دفاع مقدس به شدت احساس می شود که امید است تا با تدوین و اجرایی شدن طرح تحولی در این گونه سینمایی شاهد برطرف شدن این کمبود باشیم.

خزاعی با بیان اینکه این سینما نیازمند بازنگری و انقلاب محتوایی است ادامه داد: سینمای دفاع‌مقدس به دلیل اینکه برخاسته از دوران شکوهمند دفاع مقدس است تاثیر بسیار مهم و غیر قابل انکاری بر صنعت سینمای کشور دارد و اکثر مسئولان کشور به این موضوع معتقد هستند.

این تهیه کننده بیان کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه سینمای دفاع مقدس در عرصه فرهنگی کشور، لازم است تا مسئولان به صورت جدی از آن حمایت کرده و به دنبال برطرف کردن چالش‌های فراروی این گونه سینمایی باشند.

او تاکید کرد: طرح تحول سینمای دفاع مقدس فاکتورها و حوزه های مختلفی را شامل می شودکه مشتمل بخشی از آن مباحث نظری و تحلیلی را دربر می‌گیرد و بخش دیگری از آن در حوزه اکران و سرمایه گذاری و حمایت‌های تولیدی است.

خزاعی، توسعه و تقویت مباحث محتوایی و پژوهشی،تشویق و ورود بخش خصوصی و تهیه کنندگان غیردولتی به این عرصه، سیاست حمایت از اکران فیلم‌های دفاع دمقدس در سراسر کشور در زمینه توزیع و عرضه فراگیر آثار،تعریف سازوکارهای کارآمد و موثر برای حضور بین المللی فیلم‌های دفاع مقدس در مجامع و بازارهای جهانی، تامین امکانات و تجهیزات لجستیکی و گسترش شهرک سینمایی دفاع مقدس و دراختیارگذاشتن امکانات به فیلمسازان، حمایت از ورود نسل جوان و جدید فیلمسازان و تزریق تفکرات نوین. اندیشه‌های تازه به پیکره و تارپود سینمای دفاع مقدس، و فرهنگ سازی و جریان سازی ملی در تمامی سطوح و ایجاد بانک اطلاعاتی و سامان دهی گنجینه های ماندگار دفاع مقدس ساختار کلی این طرح را تشکیل می دهد.

به گفته وی سینمای دفاع مقدس نیازمند بازنگری، پویایی، ورود اندیشه‌ها و تفکرات نو و نوسازی محتوایی و مضمونی است.

وی عنوان کرد: شمقدری، معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را فردی برخاسته از سینمای دفاع مقدس می دانم ودرصحبت هایی که با اوداشتم حمایت قاطع خود را از سینمای دفاع مقدس اعلام و آمادگی خود به منظور رفع مشکلات و چالش های فرارو را اعلام کرد.

خزاعی ادامه داد: سال‌های سال است که پیرامون سینمای دفاع مقدس و وضعیت آن شعارهایی مطرح می شود ولی متاسفانه هیچ وقت غیرازاین دوره که شخص آقای شمقدری و مسئولان بنیاد فرهنگی روایت حضور فعالی داشتند شاهد تحقق پیدا کردن آنها نبوده ایم.

وی به مشکلات فراروی سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این گونه سینمایی کشور به لحاظ کمبود بودجه و مسائل اکران و حمایت های ضعیف دولتی با مشکلات بسیار جدی روبرو است که امیدواریم تا با تدوین طرح تحولی سینمای دفاع مقدس شاهد برطرف شدن این مشکلات باشیم.

خزاعی افزود: برای اجرا و تدوین هرچه بهتر این طرح، لازم است تا نهادها، سازمانها و مسئولان مرتبط با سینمای دفاع مقدس وارد عمل شده و همکاری‌های لازم را انجام دهند.

او در پایان گفت: برای تهیه و تولید فیلم های دفاع مقدسی باید تجهیزات و امکانات لازم و مورد نیاز در اختیار فیلم سازان و تهیه کنندگان قرار گیرد تا شاهد ساخته شدن فیلم های ارزشمند و فاخری در سینمای دفاع مقدس باشیم.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی