تبیان، دستیار زندگی
اگر از کودکی دوست داشتید فضانورد شوید و به طور کلی درباره آسمان بالای سرتان کنجکاو بودید اما تا کنون هیچ اقدامی خاصی انجام نداده اید، برای شما یک پیشنهاد خوب داریم! البته پیشنهاد ما شامل افرادی می شود که حوصله مطالعه کتب نجومی و جستجو در سایت های علمی را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نجوم برای تنبل ها

با دانشمندان (8)

مراحل آماده سازی برنامه روی موج نجوم

اگر از کودکی دوست داشتید فضانورد شوید و به طور کلی درباره آسمان بالای سرتان کنجکاو بودید اما تا کنون هیچ اقدامی خاصی انجام نداده اید، برای شما یک پیشنهاد خوب داریم! البته پیشنهاد ما شامل افرادی می شود که حوصله مطالعه کتب نجومی و جستجو در سایت های علمی را ندارند و به نوعی در یادگیری نجوم تنبل هستند.

چند وقتی است رادیو تهران سه شنبه شب ها در حدود ساعت 9، برنامه ای را با عنوان «روی موج نجوم» پخش می کند. این برنامه با دعوت از فعالان نجوم آماتوری کشور به ارائه مفاهیم پایه ای نجوم به زبان ساده و گویا می پردازد و معمولا مطالب روز ستاره شناسی را مورد تحلیل قرار می دهد. حافظ آهی، سردبیر این برنامه در یک اقدام مفید، تمامی برنامه های روی موج نجوم را بر روی وبلاگ این برنامه قرار داده است. بدین ترتیب شما می توانید برنامه ها را دانلود کنید و در هر زمان که خواستید آن ها را گوش کنید. برای دریافت برنامه های روی موج نجوم اینجا را کلیلک کنید.

البته بهتر است هرچه زودتر به یادگیری نجوم مشغول شوید و درباره اجرام سماوی مثل خورشید بیشتر بدانید، چراکه دانشمندان از یک فاجعه بزرگ در سال 2013 خبر داده اند که توسط خورشید رقم خواهد خورد:

دانشمندان ناسا پیش بینی کردند که توفان خورشیدی که قرار است در سال 2013 رخ دهد می تواند برای زمین به یک فاجعه بزرگ و حتی نابودی دنیا تبدیل شود. ارزیابیهای ناسا نشان می دهد که توفان خورشیدی سال 2013 یک فاجعه بزرگ است چون شدت آن 20 برابر ویرانگرتر از اثرات ناشی از عبور توفان کاترینا در آمریکا است و می تواند عملکرد شبکه های تلویزیونی و اینترنت را به شدت مورد تهدید قرار دهد.

نمایش فعالیت خورشیدی

اکنون کارشناسان ناسا نسبت به خطرات بالقوه ای که توفان عظیم خورشیدی در فاصله 150 میلیون کیلومتری و در سال 2013 می تواند برای زمین داشته باشد هشدار دادند. به گفته این محققان، در حال حاضر فعالیت خورشیدی بسیار شدید شده است و در سالهای آینده نیز میزان آن افزایش خواهد یافت و منجر به بروز یک فاجعه بی سابقه خواهد شد. این توفان بر روی سیستمهای انرژی و ارتباطات زمین اثر خواهد گذاشت و عملکرد پلاسمای خورشیدی به شدت زندگی مملو از فناوری امروز را مختل خواهد کرد. براساس گزارش تلگراف، این توفانها می توانند تمام ابزارها از آی- پاد تا ماهواره ها را در معرض نابودی قرار دهند و منجر به قطع برق در بسیاری از مناطق دنیا شوند.

شاید همین خلل ارتباطی باعث شده است تا آژانس فضایی ژاپن اینقدر بر روی ثبت رکوردش در گینس اصرار کند. احتمالا آن ها فکر می کنند با وجود این اختلالات، پروژه دیگری نمی تواند رکورد آن ها را بزند:

آژانس فضایی ژاپن در تلاش است تا رکورد پرواز کاوشگر "هایابوسا" را در کتاب برترینهای جهان، گینس به ثبت برساند.

آژانس فضایی ژاپن یک درخواست رسمی را به منظور به رسمیت شناختن رکورد پرواز کاوشگر "هایابوسا" به موسسه گینس در لندن ارسال کرده است. به گفته مقامات آژانس فضایی ژاپن، این طولانی ترین پرواز رفت و برگشت به طرف یک جرم آسمانی غیر از ماه است.

سیارک ایتوکاوا

هایابوسا در مارس 2003 / فروردین 1382 به فضا پرتاب شد و در سپتامبر 2005 / شهریور 1384 به سیارک ایتوکاوا رسید. ماموریت هایابوسا، تماس با سطح این صخره فضایی و نمونه‌برداری از سطح آن بود، اما تصاویر و اطلاعات ارسالی انجام موفقیت‌آمیز چنین برخوردی را تایید نکرد؛ هرچند که برخی دانشمندان ژاپنی اظهار امیدواری کردند بخشی از گردوغبار سطح سیارک وارد مخزن این فضاپیما شده باشد.

پس از آن، هایابوسا به کمک موتورهای پیشرفته یونی خود رهسپار زمین شد و پس از پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان، از جمله از کار افتادن موتورهای فضاپیما، وارد مدار زمین شد. هایابوسا در نزدیکی زمین، مخزن کوچکی را رها کرد که حاوی نمونه‌های احتمالی جمع‌آوری‌شده از سطح سیارک ایتوکاوا بود.

منبع اخبار:

نجوم نیوز / مهر / خبرآنلاین

تنظیم رای تبیان:

م.ح.اربابی فر