تبیان، دستیار زندگی
میرزا جواد آقا تبریزی در مدرسه فیضیه درس اخلاق داشت و آنچنین تاثیر آتشین بر دلها می گذاشت که در درسش از اثر صحبت ایشان غش می کردند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در خلوتگه عشق
خلوت گاه عشق

میرزا جواد آقا تبریزی در مدرسه فیضیه درس اخلاق داشت و آنچنین تاثیر آتشین بر دلها می گذاشت که در درسش از اثر صحبت ایشان غش می کردند

در خلوتگه عشق

از مرحوم حجة السلام سید محمود یزدی که در بیرونی مرحوم ملکی می نشست نقل شد که گفته بود: شبها که ایشان برای تهجد بر می خاست مدتی در رختخواب ضمن اجرای دستوراتی و آدابی هنگام برخاستن از خواب از قبیل: سجده و دعا، گریه می کرد پس به صحن منزل می آمد و به طرف آسمان نگاه می کرد و آیات(اِنّ فی سماوات و الارض...) سوره آل عمران، آیات 190و 191 را می خواند و سر به دیوار می گذاشت و مدتی گریه می کرد و پس از وضو ساختن چون به مصلایش می رسید مشغول تهجد می شد که دیگر حالش خیلی منقلب می شد، او گریه های طولانی در نمازها و مخصوصاً درقنوت ها داشت تا آنجا که بعضی ایشان را جزء بکائین عصر به شمار آورده اند.

توقف در منزلگاه ابدی فرزند

حاج آقا شالچی فرمودند: روزی همراه استادم مرحوم میرزا جواد آقا ملکی قد می زدیم که ایشان در جایی نشستند و مشغول خواندن چیزی شدند و احساس کردیم ایشان مشغول فاتحه خوانی هستند و در عین حال قبری را هم نیافتیم. از ایشان سوال کردیم آیا قبر بزرگی در اینجاست که مشخص نیست و ما نمی دانیم؟

ایشان با لبخندی گذشتند ما فهمیدیم که مایل به جواب گفتن نیستند پس ازاین ماجرا هفته بعد فرزند ایشان فوت کرد و درهمان جا دفن گردید و معلوم شد که مرحوم ملکی خبر این حادثه را از قبل می دانستند. 

جاذبه کلام های عارف بزرگ

دانشمند خطیب و محترم نامی،استاد فاطمی نیا تبریزی در کنگره بانو اصفهانی فرمودند: در مورد جمال السالکین آیة الله آقا میرزا جواد آقا تبریزی می نویسند که وقتی در مجلس می نشست می فرمود: ای مردم! یکی از نامهای خداوند غفار است، همین را که می گفت چند نفرغش می کردند و آنان را از مجلس بیرون می بردند.

آیة الله شیخ علی پناه اشتهاردی هم می فرمودند: میرزا جواد آقا تبریزی در مدرسه فیضیه درس اخلاق داشت و آنچنین تاثیر آتشین بر دلها می گذاشت که در درسش از اثر صحبت ایشان غش می کردند و بی هوش می شدندو روزی به میرزا جواد آقا عرض کردند که تاثیر سخنان شما چنان است که یکی از تجار در این جلسه حضور داشتند و بی هوش روی زمین افتاده است.


تنظیم برای تبیان آشتیانی

منبع سایت بوستان ولایت