تبیان، دستیار زندگی
در ادامه قسمت قبل به بررسی تاریخچه ساخت موشک و ابداعات مانند آن می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه ساخت موشک(2)

در ادامه قسمت قبل به بررسی تاریخچه ساخت موشک  و ابداعات مانند آن می پردازیم.

طول بدنه ی فلزی کانگرو 107 سانتیمتر و قطر آن 10 سانتیمتر که با سر دوکی شکل، به چوبی به طول 6/4 متر و قطر 8/3 سانتیمتر وصل شده و وزن آن در حدود 5/14 کیلوگرم بوده است.

بُرد کانگرو 8/1 کیلومتر بود که با تغییرات انجام شده، بُرد آن به 7/3 کیلومتر افزایش یافت. با استفاده از این موشکها ارتش انگلیس در سال 1805 شهر بولونی (BOULONHE) را با پرتاب 4000 راکت به ویرانه تبدیل کرد. در صورت جداسازی تاریخ سلاحهایی که تفاوت اصولی با ساختمان راکت دارند، ولی از نظر تاریخ اسلحه جزء تحولات مرتبط به موشک محسوب می شوند، پیدایش آتش یونانی، سرچشمه گرفته از دانش مصری و نیز آتش پرنده در چین را می توان نام برد. در یکی از این آزمایشها که به زمان قبل از میلاد نسبت داده می شود، یک نفر چینی به نام «وانگ هو» (WANGHO) که در فکر راندن یک وسیله نقلیه به وسیله ی موشک بود، تعداد 47 قبضه از سلاح ابداعی خود و یا موشک را به داربستی که در اطراف یک صندلی ساخته بود وصل نمود. دو بادکنک نسبتاً بزرگ را نیز به آن متصل کرد. شاید وانگ هو در نظر داشت وسیله ی نقلیه مزبور پس از عملکرد موشکها آهسته به زمین فرود بیاید. وانگ هو در صندلی نشست و به کارگران خود دستور داد تا سلاحهای مزبور را در یک زمان آتش نمایند. بعد از اقدام به آتش، در یک لحظه غرشی عجیب بلند شد و ابری از دود، آسمان را پر کرد. در این آزمایش که گویا اشتباه یکی از کارگران موجب عدم موفقیت آن شد، وانگ هو و صندلی او به خاکستر تبدیل شدند. اگر چه این آزمایش به نتیجه نرسید، ولی شاید بتوان وانگ هو چینی را طراح موشک محسوب نمود.

در آن ایام و حتی بعد از آن، موشک از نظر عملی قابل توجیه نبود. مردم فقط می دانستند که با سوختن موشک، باد یا گازهای داغی تولید شده و نیرویی ایجاد می شود که به نحو مرموزی می تواند اجسام را به هوا بلند کند.

v2

از دیگر ابداعاتی که جزء اجداد راکت و موشکهای نسل جدید به شمار می آید، به کارگیری آتش پرنده توسط چینی ها است. این سلاحها آتشین، پیکانهایی بودند که بر سر خود آتش داشتند؛ این تیرها که در مقاطع مکعب مستطیلی شکل قرار می گرفتند و احتمالاً با وسایل گرمازا و رابط هایی، جهت عمل نمودن و شلیک استفاده می شدند، به قرن 11 الی 12 نسبت داده می شوند.

به طوری که در تصویر گرافیکی ملاحظه می شود، در این مدت از نظر ساختمان و برد، تغییرات و بهسازیهایی نیز در آن به عمل آمد.

به طور ساده تیرهای آتش پران از تیرهای معمولی که لوله ای بدان اتصال داشت، تشکیل شده بود و داخل لوله از ذغال و گوگرد شوره (باروت) پر می شود. سپاهیان چینی مخلوط داخل لوله را آتش می زدند. بعد از آتش زدن، این تیرها ناگهان در یک خط مستقیم به هوا پرتاب می شدند و در محوطه ای به وسعت 10 فوت مربع آتش پخش می کرد. پیداست در عصری که تیر و کمان و نیزه تنها وسیله ی جنگ به شمار می رفت، این سلاح باعث وحشت زیادی می شد. به روایت دیگر در زمان سلطنت سلسله ی تانک در چین که از سال 618 الی 907 ادامه داشت با همین موشکها و نوعی مشابه چینی ها تفریح می کردند.

بعد از پیدایش کانگرو غیر از آزمایشهایی که در مدرسه ی آتش بازی فرانسه در «متز» (METZ) به عمل آمد و نیز طرحهایی که در آلمان و به صورت محدود انجام می شد، فعالیت عمده ای در غرب صورت نگرفت و از این لحاظ نیمه ی دوم قرن 18 زوال فعالیت قطعی راکتها در غرب شناخته شده است.

در زمان کوتاهی از این برهه تا جنگ جهانی دوم، مشکلات فنی جهت ساختن موشکها و راکتهای دقیق و قوی همچنان موجود بود تا اینکه اتفاقی  V2آلمانی در هشتم سپتامبر 1944 در میان بهت و حیرت مردم انگلیس، لندن را زیر آتش قرار داد. حرف V در زبان آلمانی مخفف کلمه (VERGEL TUNG) به معنی انتقام می باشد. و هدف از به کارگیری پسوند 2 به این منظور بود که بفهمانند سریِ این سلاحها به دنبال هم وارد عمل خواهند شد. مقامات انگلستان، قبلاً از کیفیت این سلاح آگاه بودند. قضیه از این قرار بود که یکی از موشکها V2 حین آزمایش در باتلاقی واقع در سوئدبدون منفجر شدن سقوط کرده بود. انگلیسی ها از طریق سفارت و به بهانه ی در معرض خطر قرار گرفتن بریتانیا، دولت سوئد را متقاعد کردند و نمونه ی عمل نکرده را جهت بررسی در اختیار گرفتند.

v2

موشک V2 نمونه ی کاملی از ساختمان اصولی موشک به شکل امروزی موتور فشفشه ای آن با سوخت مایع (نوعی الکل) کار می کرد. هدایت موشک با استفاده ژیروسکوپ و به صورت تنظیم از قبل انجام می گرفت. این موشک مجهز به دستگاه فرستنده و گیرنده ی رادیویی بوده که امکان تنظیم و تغییر جهت در حین پرواز در مسیر مربوطه را فراهم می آورد. V2 از روی لانچر به صورت عمود به هوا پرتاب می شد و پس از اوج گیری (به ارتفاع 25 کیلومتر) و خارج شدن از جو به سمت هدف متمایل می شد و زمانی که زاوایه ی حمله ی موشک به 45 درجه می رسید، موتور از کار می افتاد و موشک مسیر بالستیکی خود را طی می نمود. آلمانها که قبل از ارائه V2 چندین نوع موشک دیگر نظیر V1 و سری اولیه ی A1 (AGREEGATE) را با موفقیت آزمایش کرده بودند، در موشک V2 اولیه نیز تغییرات و بهسازیهایی انجام دادند. علی هذا مشخصات فیزیکی یک نمونه از موشکهای V2 به قرار زیر است:

- طول موشک  14 متر   – قطر موشک  70/1 متر

- وزن موشک  13 تن  - وزن سر جنگی  950 کیلوگرم

- زمان پرواز  5 الی 6 دقیقه

- برد موشک با سرعت ماکزیمیم 350 کیلومتر

- توجه: در موشک V2 دو مخزن آلومینیومی (یکی برای اکسیژن مایع به ظرفیت 11000 پوند و دیگری برای الکل به ظرفیت 75000 پوند) طراحی شده بود.

تهیه کننده: محسن مرادی