تبیان، دستیار زندگی
از «کوچه نقاش ها» تا جبهه های جنگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از «کوچه نقاش ها» تا جبهه های جنگ

آقتاب گردان

سال گذشته و امسال کتاب « دا » در نمایشگاه کتاب تهران بازار کتاب را آنچنان داغ کرد که داغی آن هنوز هم احساس می شود. این کتاب از آنجا بسیار مورد توجه قرار گرفت که روایتی واقعی و متفاوت از مقاومت مردمی ایرانیان در جنگ تحمیلی بعثی ها علیه ایران ارائه می کند.

« کوچه نقاش ها » یکی از آن کتاب هاست.این کتاب زندگی‌نامه و خاطرات سید ابوالفضل كاظمی است که با مصاحبه و تدوین راحله صبوری آماده شده و در نمایشگاه کتاب تهران هم ارائه شد.

ابوالفضل کاظمی، از رزمندگانی است که در کنار شهید دکتر مصطفی چمران و در گروه شهید اصغر وصالی با عنوان «دستمال سرخ‌ها» در کردستان فعال بوده است.

« کوچه نقاش ها » زندگی‌نامه و خاطرات سید ابوالفضل كاظمی، از رزمندگانی است که در کنار شهید دکتر مصطفی چمران و در گروه شهید اصغر وصالی با عنوان «دستمال سرخ‌ها» در کردستان فعال بوده است

او با شروع فعالیت‌ ضدانقلاب در کردستان، همراه شهید قاسم دهباشی و شهید محمد بروجردی به کردستان رفت. آنان به گروه شهید چمران در درگیری‌های سنندج و پاوه پیوستند و بعد از آن در گروه «دستمال ‌سرخ‌ها» با شهید اصغر وصالی همکاری داشتند.

او همچنین در فعالیت‌های انقلابی شرکت داشته و عضو کمیته استقبال از امام‌‌ خمینی(ره) در زمان ورود ایشان به کشور بوده است.

ابوالفضل کاظمی تا پایان جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشت و بارها در عملیات مختلف مجروح شد. وی سال 1365 فرماندهی گردان میثم لشکر 27 محمد‌رسول‌ الله (ص) را برعهده گرفت و همراه شهید اصغر ارسنجانی در عملیات‌های کربلای 5 و 8 حضوری فعال داشتند.

او در دوره‌های مختلف زندگی، تجربه‌های متعدد و متنوعی داشت.

ابوالفضل كاظمی متولد سال 1335 در تهران و از خانواده‌ای سنتی و پدر محور بوده كه هنگام مصاحبه با لحنی ساده و صمیمی و به تعبیری ادبیات پهلوانی صحبت كرده است. همچنین حضورش در سال‌های قبل از انقلاب و توانایی در بیان تفاوت‌های سال‌های قبل و پس از انقلاب از نقاط قوت گفت‌وگو با وی بوده است.

« کوچه نقاش ها » در برگیرنده زندگی‌نامه و خاطرات سید ابوالفضل كاظمی از دوران كودكی تا پایان سال 1367 و با تمركز بیشتر بر سال‌های حضور وی در جبهه‌های دفاع مقدس است.

كتاب «كوچه نقاش‌ها» در 16 فصل و بر اساس تاریخ وقایع و مكان آن‌ها تدوین و به دلیل تمركز بر حوادث جنگ، رخدادهای انقلاب خلاصه شده است.

این كتاب براساس 3 ماه مصاحبه و در مدت 2 سال با هدف حفظ شكل و لحن راوی در قالب روایی، تدوین شده است. من سعی کردم در نوشتن خاطرات ایشان به واژه‌ها، تکیه کلام‌ها و اصطلاحات خاصشان وفادار باشم.»

عنوان «كوچه نقاش‌ها» برای این کتاب برگرفته از نام كوچه‌ای است كه كاظمی كودكی‌اش را با بسیاری از همرزمانش در آن گذرانده است.

مرتضی سرهنگی؛ نویسنده و مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، درباره این کتاب می‌گوید: «کوچه نقاش‌ها کتاب بسیار متفاوتی در حوزه ادبیات دفاع مقدس است. روایتش شیرین، بدیع و جذاب است و اصل مهم در جذابیت آن مربوط به اصطلاحات و بیاناتی است که نویسنده در روایت به آنها توجه داشته و حفظشان کرده‌است.»


گروه کتابخوانی تبیان