تبیان، دستیار زندگی
یكی از مشكلات والدین در حین سفر چگونگی مراقبت از نوزاد در سفرهای گوناگون اعم از سفر با هواپیما یا اتومبیل و سایر وسایل نقلیه است. مسافرت با نوزاد چه در مدت زمان كوتاه یا طولانی مدت نیاز به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشت و گذار با نی نی

چگونه با نوزاد خود به گردش و مسافرت برویم؟
نوزاد

یكی از مشكلات والدین در حین سفر چگونگی مراقبت از نوزاد در سفرهای گوناگون اعم از سفر با هواپیما یا اتومبیل و سایر وسایل نقلیه است. مسافرت با نوزاد چه در مدت زمان كوتاه یا طولانی مدت نیاز به تمهیدات خاصی دارد. آماده بودن برای همه چیز از جمله مقدمات سفر حتی در یک بعد از ظهر روز تعطیل است. شاید در اولین ماههای تولد فرزندتان دوست دارید بیشتر در خانه بمانید. نوزادان آمادگی برای ابتلا به انواع عفونت ها و بیماریهای واگیردار را دارند اما این به این معنی نیست كه باید آنها را قرنطینه كرد. كافی است مراقب مكان هایی كه به آنجا سفر می كنید یا افرادی كه با آنها ملاقات می كنید باشید. اگر قرار است مسافرت و تعطیلات طولانی داشته باشید، آن را با برنامه های نوزاد خود تنظیم كنید. برای مثال در سوئیت های هتل یا مكان های اجاره ای یا اقامتی با امكانات مناسب توقف كنید تا از امكانات ضروری و مورد نیاز بیشتری استفاده ببرید. هر كجا كه بروید، در قدم اول به تعداد مناسبی كهنه و پوشک بچه نیاز دارید. همیشه در هر مسافرتی این احتمال وجود دارد كه با موقعیت های پیش بینی نشده ای مواجه شوید. بنابراین به كیفی نیاز دارید كه حتی الامكان وسایل مورد نیاز برای چنین موقعیت هایی را به همراه داشته باشید. با فراهم كردن این امكانات، مشكلات پیش پا افتاده برایتان تبدیل به مشكل بزرگ نخواهند شد.

فهرستی از وسایل ضروری برای مواقع نیاز را به همراه داشته باشید. هر چیز را جداگانه در كیسه های پلاستیكی بسته بندی كنید تا هم وسایل شما مرتب باشد

تعداد زیادی پوشک و كهنه بچه، دستمال، پماد، حوله های كاغذی و دستمال نخی، یك تشک برای عوض كردن بچه، یك پتو، پستانك و لباس به تعداد لازم را در كیف بگذارید. داروهای مورد نیاز را فراموش نكنید: آسپیرین بچه، دندان گیر و دیگر وسایلی كه ممكن است كودک در زمان سینه خیز و چهار دست و پا رفتن به آنها نیاز داشته باشد.

خوراكی هایی برای میان وعده های غذایی و كرم ضد آفتاب از وسایل ضروری برای نوزاد است و می تواند برای مادران نیز مورد استفاده قرار گیرد. فهرستی از وسایل ضروری برای مواقع نیاز را به همراه داشته باشید. هر چیز را جداگانه در كیسه های پلاستیكی بسته بندی كنید تا هم وسایل شما مرتب باشد و هم بتوانید از آنها برای قرار دادن پوشک های كثیف و لباس های خیس شده استفاده كنید.

نوزاد

اگر مسافرت شما هوایی است با پزشک كودك خود مشورت كنید تا مطمئن شوید پرواز برای او مضر نیست. بیشتر كودكان سالم مشكلی برای مسافرت های هوایی ندارند. پروازهای بین المللی اغلب تخفیف زیادی برای بلیط های كودكان تخصیص می دهند، اما پروازهای داخلی این امكان را برای كودک و یا نوزاد فراهم كرده اند كه درآغوش شما به رایگان پرواز كنند (یا از تخفیف تا حد یك دهم هزینه استفاده كنید)

در وسایل نقلیه زمینی زمان تهیه بلیط و رزرو صندلی این نكات را بخاطر داشته باشید:

- صندلی های جلو را رزرو کنید برای این كه جای بیشتری برای دراز كردن پای خود داشته باشید.

- در زمان هایی سفر كنید كه مسافر كمتر است و در نتیجه شما شانس بیشتری دارید تا از صندلی های خالی مجاور برای گذاشتن وسایل و ساک بچه خود بهره بگیرید و تا حد امكان از پروازهای مستقیم استفاده نكنید. از آنجا كه محیط ها و وسایل ناآشنا ممكن است الگوی خواب كودک شما را به هم بزند، پتوی مورد علاقه یا اسباب بازی كه به او آرامش می دهد را به همراه داشته باشید.

اگر مسافرت شما هوایی است با پزشك كودك خود مشورت كنید تا مطمئن شوید پرواز برای نوزادتان مضر نیست

برای جلوگیری از گوش دردهای كودک كه در نتیجه تغییرات فشار هوا ایجاد می شود، نوزادان باید در زمان نشست و برخاست هواپیما در حال مكیدن باشند. بنابراین سعی كنید برنامه تغذیه او را بر اساس زمان بندی خاصی طراحی كنید یا در هنگام برخاستن و یا فرود آمدن هواپیما به او پستانک یا خوراكی های دیگر بدهید.

اگر نیاز است تخت بچه را به همراه بیاورید. نخ ها و طناب های خطرناک و وسایل شكستنی را دور از دسترس او بگذارید. وسایل نظافت را در قفسه های بالائی كمدها قرار دهید و مواظب پریزهای برق باشید. صندلی نوزاد به خصوص اتومبیل به حمل و نقل راحت نوزاد و كودک در سفر بسیار كمک می كند.

كرم ضد آفتاب، عینک ضد آفتاب، اسباب بازی و خوراكی كافی همراه داشته باشید.

چراغ قوه، بطری آب، پتو و پوشاک مورد نیاز و اضافی در صندوق عقب داشته باشید.

هر چند ساعت یكبار توقف و كمی استراحت كنید. كودك از این كه در صندلی بنشیند و فقط یك منظره ببیند خسته خواهد شد و نیاز به تنوع را در او در نظر بگیرید.

سایت نونهال

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- تهیه و تنظیم : مریم عطاریان

مقالات مرتبط

داریم می ریم سیر و سفر

ناتوان ترین نوزاد هستی

کاربران محترم می توانند سوالات خود در این زمینه را از بخش مشاوره روان شناسی تبیان بپرسند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.