تبیان، دستیار زندگی
سطح كیفی بازیهای جام جهانی ‪ ۲۰۱۰‬تا اینجای كار از نظر كیفی در مقایسه با دوره‌های پیش، در سطح نازلی بود و چنگی به دل نزد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام جهانی در انتظار التهاب تازه

جام جهانی

سطح كیفی بازیهای جام جهانی ‪ ۲۰۱۰‬تا اینجای كار از نظر كیفی در مقایسه با دوره‌های پیش، در سطح نازلی بود و چنگی به دل نزد، اما كماكان نتایج شوك آور و ناكامی برخی از مدعیان اروپایی در آفریقای جنوبی، باعث حیرت جهانیان شده است.

به گزارش ایرنا، آنچه در ‪ ۲۳‬بازی قبلی به چشم آمد، بحران تاكتیكی و وضعیت شكننده برخی از مدعیان بود كه باعث شد بیشتر فرضیه‌های و معادلات به هم بریزد.

وسلی اشنایدر هافبك نام آشنای اینترمیلان و تیم ملی هلند، سطح كیفی این جام را اسفناك قلمداد می‌كند، پاتریس اورا كاپیتان فرانسه ، تیم ملی كشورش را یك تیم كوچك می‌داند ، استیون جرارد كاپیتان باتجربه لیورپول و تیم ملی انگلیس از توقف مقابل الجزایر ابراز تاسف می‌كند ولی اكثر این بازیكنان در برابر سئوال خبرنگاران به نوعی طفره می‌روند و علت واقعی افت محسوس تیم‌های مدعیان را باز نمی‌كنند.

شاید بسیاری از این ستاره‌ها بنا دارند به نوعی از پاسخ دادن شفاف پرهیز كنند و كم كاری خود را به این طریق بپوشانند.

به هرحال، برخی از كارشناسان ، بازیهای سخت و فرسایشی لیگ‌های داخلی و دیگر مسابقات معتبر از جمله جام حذفی ، لیگ قهرمانان اروپا و... را از جمله عوامل مهم در ساق‌های سنگین و تن‌های خسته ستاره‌ها در جام جهانی ‪ ۲۰۱۰‬قلمداد می‌كنند.

ولی گروهی دیگر از صاحب نظران معتقدند كه هنوز برخی از بازیكنان با شرایط جغرافیایی كشور میزبان كه در نیمكره جنوبی واقع است و فضای ورزشگاه ها در آفریقای جنوبی مانوس نشده‌اند و شاید همین مسائل در افت روحی و روانی و نبود هارمونی تیمی در نزد مدعیان دخیل بوده است.

اما از اینها گذشته، آنچه كه بیش از هر چیز در جام جهانی ‪ ۲۰۱۰‬نمود عینی داشته، اعتماد به نفس قابل ملاحظه و انرژی و اراده آهنین تیم‌های غیر مدعی بود كه موجب شده انبوهی از ستاره‌ها روی لبه تیغ راه بروند و در نهایت نتایج غیرقابل باوری در آفریقای جنوبی رقم بخورد.

البته شگفتی و كسب نتایج دور از انتظار در مسابقاتی از این دست از دیرباز در رقابتهای جام جهانی بوده و باز هم تكرار خواهد شد اما تاكنون سابقه نداشته كه در یك دوره از این فستیوال بزرگ جهانی، سطح بازیهای بدینسان نازل باشد، این همه نتایج غیرقابل باور كسب شود و سرنوشت بزرگان و طلایه داران فوتبال حرفه‌ای به اما و اگر كشیده شود.

شكست‌های تلخ اسپانیا، آلمان، فرانسه و ناكامی انگلیس در مرحله نخست جام جهانی ‪ ۲۰۱۰‬اسباب شگفتی جهانیان را فراهم آورده اما در نقطه مقابل نباید مرارت و بالندگی دیگر تیم‌ها را نادیده انگاشت و بلوغ تاكتیكی و روانی آنها را به محاق فراموشی سپرد.

با این اوضاع و احوال، باید از امروز منتظر اتفاقات جدیدی در صفحه شطرنج جام جهانی آفریقای جنوبی باشیم. احتمال می‌رود تكاپوی جدی این دسته از مدعیان برای صعود به مرحله دوم، دریچه‌ای نو بر این مسابقات بگشاید و این التهاب تازه، سطح كیفی جام نوزدهم را بالاتر ببرد.