تبیان، دستیار زندگی
جام جهانی فوتبال از هفته پیش آغاز شد ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزبان صعود می کند؟

مکزیک - آفریقای جنوبی

جام جهانی فوتبال از هفته پیش شروع شد. بد نیست نگاهی داشته باشیم بر عملكرد تیم‌های میزبان در مسابقات جام جهانی – فكرش را بكنید وقتی سفیر آفریقای جنوبی در تهران با صراحت از قهرمانی این تیم حرف می‌زند یعنی اینكه این تیم می‌تواند در ذهن افراد جامعه فوتبال شانس قهرمانی داشته باشد. از سال 2006 به عقب برمی‌گردیم تا ببینیم در ادوار گذشته میزبان‌های جام‌جهانی فوتبال چه كرده‌اند.

آلمان قوی در نیمه نهایی دو – صفر به ایتالیا باخت و در رده‌بندی با پیروزی سه – یك برابر پرتغال تیم سوم جام‌جهانی فوتبال شد.

ژاپن و كره، میزبان‌های مشترك جام‌‌جهانی، هر دو به دور دوم صعود كردند. ژاپن در مرحله یك هشتم، یك – صفر به تیم ملی فوتبال تركیه باخت و حذف شد اما كره در یك هشتم ایتالیا و در یك چهارم اسپانیا را برد و به نیمه‌نهایی رسید، در نیمه نهایی به آلمان باخت و در رده‌بندی هم مغلوب تركیه شد و عنوان چهارم را به دست آورد.

فرانسه میزبان جام‌جهانی بدون استفاده از «كانتونا» و «ژینولا» ستاره‌های روزش توانست در فینال تیم‌ملی قدرتمند برزیل را با نتیجه سه – صفر شكست داده و قهرمان رقابت‌ها شود.

آمریكا هم سنت صعود میزبانان به مراحل حذفی را حفظ كرد. این تیم از مرحله گروهی صعود كرد اما در یك هشتم نهایی با نتیجه یك – صفر به برزیل باخت و نتوانست به جمع هشت تیم برتر مسابقات فوتبال جام جهانی صعود كند.

تیم ملی فوتبال ایتالیا، در مسابقات فوتبال جام‌جهانی 1990، تیم قدرتمند و خوبی را داشت اما آنها در مرحله نیمه نهایی مغلوب جادوی مارادونا شدند و دست آخر در ضربات پنالتی به آرژانتین باختند. ایتالیا در دیدار رده‌بندی موفق شد انگلیس را دو – یك برده و تیم سوم رقابت‌ها شود.

تیم ملی مكزیك، تیم برتر مسابقات فوتبال آمریكای شمالی، مركزی و حوزه دریای كارائیب، برای دومین بار میزبان رقابت‌های جام‌جهانی شد. مكزیك به یك چهارم نهایی رسید ولی در این مرحله برابر آلمان در ضربات پنالتی باخت و حذف شد.

تیم ملی فوتبال اسپانیا، میزبان رقابت‌های جام 82 در ابتدای جام خودش را در اندازه‌های قهرمانی می‌دانست. آنها به لطف داور وارد مرحله دوم شدند. در مرحله دوم آنها به آلمان باختندو با انگلیس مساوی كردند تا بین 12 تیم این مرحله دوازدهم شوند و با آرزوهای خود وداع كنند.

آرژانتین قهرمان جام جهانی 1986

تیم‌ ملی فوتبال آرژانتین كه در دوره گذشته جام‌جهانی یك شكست تحقیرآمیز چهار – صفر برابر تیم‌ملی هلند داشت، در این بازی‌ها به فینال رسید و در دیدار فینال توانست برابر تیم ملی هلند سه – یك برنده شود و عنوان قهرمانی را در این رقابت‌ها به دست آورد.

تیم ملی فوتبال آلمان‌ غربی كه البته در مسابقات جام ملت‌های 1972 به عنوان قهرمانی رسیده بود، در حد و اندازه‌های قهرمانی در جام‌جهانی 1974 به نظر می‌رسد اما همین تیم كه در فینال تیم‌ملی هلند را با نتیجه دو – یك شكست داد، به اندازه هلند برای قهرمانی شایسته نبود.

مكزیك، برای اولین بار میزبان جام‌جهانی شد. مكزیكی‌ها در گروه مقدماتی خود اول شدند و در مرحله یك چهارم نهایی رقابت‌ها به دنبال شكست چهار – یك برابر تیم ملی فوتبال ایتالیا از دور رقابت‌ها حذف شدند. مكزیكی‌ها سال 1986 هم در مرحله یك چهارم نهایی حذف شده بودند.

تیم ملی انگلیس كه خودش را صاحب و مالك همیشه مسابقات فوتبال جام جهانی می‌دانست در سال 1966 برای اولین و آخرین بار قهرمان شد. انگلیس در فینال رقابت‌ها در مسابقه معروف ویمبلی با نتیجه چهار – دو آلمان غربی را در وقت اضافه و با لطف گل مشكوك جف‌هرست شكست داد و موفق شد قهرمانی را به دست آورد.

شیلی، میزبان رقابت‌ها توانست به مرحله نیمه‌نهایی بیاید اما در این مرحله مغلوب تیم‌ملی برزیل شد. شیلی در دیدار رده‌بندی یوگسلاوی را برد و سوم شد.

سوئد، میزبان رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال بود. سوئدی‌ها در این بازی‌ها توانستند به فینال بیایند. آنها حریف تیم‌ملی برزیل نبودند و به‌رغم رسیدن به فینال با دریافت پنج گل از تیم‌ملی برزیل دوم شدند.

تیم ملی سوییس، میزبان مسابقات فوتبال جام‌جهانی، با شكست هفت – پنج از اتریش در مرحله یك چهارم نهایی، از حضور در نیمه‌نهایی رقابت‌ها باز ماند.

تیم ملی برزیل، شایسته‌ترین تیم برای كسب عنوان قهرمانی در مسابقات جام‌جهانی، به دنبال شكست دو – یك از تیم اروگوئه در حضور 200 هزار تماشاگر در ورزشگاه خاطره‌انگیز ماراكانا،‌نایب قهرمان رقابت‌ها شد.

جام جهانی فوتبال

تیم ملی فرانسه، میزبان رقابت‌ها در مرحله یك چهارم نهایی با نتیجه دو – یك به ایتالیا قهرمان رقابت‌ها باخت و حذف شد.

ایتالیای میزبان با پیروزی برابر چك و اسلواكی قهرمان رقابت‌ها شد.

اروگوئه میزبان برابر آرژانتین برنده شد و قهرمان بازی‌ها شد.

1-میزبان‌های قهرمان: اروگوئه 1930، ایتالیا 1934، انگلیس 1966، آلمان غربی 1974، آرژانتین 1978، فرانسه 1998

2- میزبان‌های نایب قهرمان: برزیل 1950، سوئد 1958

3- میزبان‌های سوم: شیلی 1962، ایتالیا 1990، آلمان 2006

4- میزبان‌های چهارم: كره جنوبی 2002

5- میزبان‌های مرحله یك چهارم نهایی: فرانسه 1938، سوییس 1954، مكزیك 1970، مكزیك 1986

6- میزبان‌های مرحله یك هشتم نهایی: اسپانیا 1982، آمریكا 1994، ژاپن 2002

در مجموع از 19 میزبان جام جهانی (در سال 2002، دو تیم میزبان جام‌جهانی بودند)در عین فتح شش جام توسط كشورهای میزبان، هیچ یك از تیم‌های میزبان در مرحله گروهی متوقف نشده و به مراحل حذفی صعود كرده‌اند. گرچه ادعای سفیر آفریقای جنوبی در تهران مبنی بر قهرمانی تیمش در جام جهانی 2010 خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد ولی در نقطه مقابل آقای سفیر با توجه به نمایش دیروز تیمش در دیدار مکزیک و اروگوئه باید امیدوار باشد كه تیم كشورش حداقل سنت صعود از گروه را حفظ كند و با حذف در این مرحله سنت‌شكنی نكند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری