تبیان، دستیار زندگی
معلوم نبود اگر با بهترین تیم به مصاف ژاپن می‌رفتیم‌چه نتیجه‌ای می‌گرفتیم نصرتی وكاملی بهترین مدافعان ایران هستند! كریمی پیشبینی من را عملی كرد نشست مطبوعاتی سرمربی تیم ملی كشورمان به همراه اعضای كادر فنی در آكادمی فوتبال كمپ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از کنفرانس مطبوعاتی برانکو

معلوم نبود اگر با بهترین تیم به مصاف ژاپن می‌رفتیم‌چه نتیجه‌ای می‌گرفتیم
نصرتی وكاملی بهترین مدافعان ایران هستند!
كریمی پیشبینی من را عملی كرد


نشست مطبوعاتی سرمربی تیم ملی كشورمان به همراه اعضای كادر فنی در آكادمی فوتبال كمپ تیم‌های ملی برگزار شد.

در این نشست كه با پانزده دقیقه تاخیر آغاز شد و به مدت یكصد و بیست دقیقه به طول انجامید، نمایندگان رسانه‌های گروهی پرسش‌های خود را مطرح كردند.

در ابتدای این نشست همایون شاهرخی مدیر تیم‌های ملی در سخنانی گفت: متاسفانه پس از یك ماه و اندی كه از صعود تیم ملی به جام جهانی می‌گذرد چیزی ندیدیم كه بتواند به تیم ملی كمك كند. تنها برخی از اظهار نظرها باعث به حاشیه رفتن تیم ملی و باعث خراب كردن ذهن مردم شده است.

وی افزود: اگر نقدی وجود دارد باید آن را به صورت جدی اما منطبق بر منطق بیان كرد. كادر فنی نقدپذیر است البته نقدی كه بر اساس علم باشد و نه برآمده از احساسات. متاسفانه نقدهایی كه در این چند وقت اخیر مطرح شده بیشتر برآمده از احساسات است. امیدوارم در اظهار نظرهای بعدی انصاف رعایت شود و از هر چیزی كه تیم را به حاشیه می‌برد جلوگیری شود.

پس از پایان صحبت‌های همایون شاهرخی برانكو ایوانكوویچ به بازی تیم ملی كشورمان برابر ژاپن اشاره كرد و گفت: این دیدار به دلیل شرایط فنی دو تیم، یكی از بزرگ‌ترین دیدارهای آسیا بود.

وی به صعود تیم ملی كشورمان به جام جهانی اشاره كرد و گفت: این یك موفقیت بسیار بزرگ برای فوتبال ایران بود چرا كه ما توانستیم دو مرحله‌ی مقدماتی را با موفقیت پشت سر بگذاریم و به طور قطع باید تا شروع رقابت‌های جام جهانی به تلاش خود بیفزاییم تا بتوانیم در این رقابت‌ها موفق شویم.

پس از صحبت‌های سرمربی تیم ملی كشورمان، برانكو ایوانكوویچ پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران بود.

نخستین خبرنگار از برانكو درباره‌ی ضعف دروازه‌بانی و دو گلی كه از ژاپن دریافت كردیم پرسید و گفت مشكل دروازه‌بانی تیم ملی با توجه به حضور دو مربی دروازه‌بان‌ها در كادر فنی چه زمانی حل خواهد شد كه ایوانكوویچ اظهار كرد: نمی‌دانم چرا این سوال مدام به این شكل مطرح می‌شود. به غیر از من سه مربی در كادر فنی هستند كه بگوویچ و سجادی به غیر از آموزش دروازه‌بان‌ها بر امور دیگر نیز نظارت دارند.

وی افزود: بارها این صحبت را گفته‌ام كه حضور مربیان ایرانی در كادر فنی باعث انتقال تجربیات به آنها می‌شود و آنها می‌توانند با دانش و تجربه‌ی خود سرنوشت فوتبال ایران را رقم بزنند. میرزاپور هم اكنون بهترین دروازه‌بان ایران است و در تمام مسابقاتی كه درون دروازه قرار گرفته بسیار خوب عمل كرده و من هیچ مشكلی از سوی او مشاهده نمی‌كنم.

ایوانكوویچ افزود: بیشترین زمان حضور میرزاپور در اردوی تیم ملی سی و پنج روز بوده است و همگان می‌دانند كه نمی‌توان یك شبه همه چیز را تغییر داد. باشگاه‌ها باید نخستین اصلاحات را انجام دهند. بازیكنان نیز باید با تلاش خود به انجام این اصلاحات كمك كنند. بار دیگر تاكید می‌كنم كه میرزاپور بهترین دروازه‌بان حال حاضر فوتبال ایران است و در چهار سال اخیر بهترین عملكرد را داشته است و در بازی با ژاپن او به تنهایی سه موقعیت صد در صد گل را از حریف گرفت. اما انتظار دارم كه با شروع لیگ و انجام بازی‌های خوب در این رقابت‌ها به كیفیت خود بیفزاید. این را هم باید مد نظر قرار داد كه هیچ بازیكنی را نمی‌توان در فوتبال دنیا پیدا كرد كه بدون انجام بازی به كیفیت خود بیفزاید.

ایوانكوویچ با بیان این كه لیگ ژاپن هم اكنون نیم فصل خود را می‌گذارند، افزود: طبیعی است كه با توجه به شروع لیگ این كشور و حضور تیم ملی ژاپن در جام كنفدراسیون‌ها و بازی‌های شرق آسیا، بازیكنان این تیم در شرایط بهتری بودند.

برانكو در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی درباره‌ی دلیل اختلاف سطح میان بازیكنان لژیونر با بازیكنان نیمكت نشین پرسیده بود، گفت: لژیونرها به دلیل این كه در شرایط بهتری هستند، در تیم ملی به عنوان بازیكن ثابت بازی می‌كنند. این به آن معنا است كه آنها بازیكنانی صاحب سبك هستند.

وی افزود: ما مسابقات متعدد و زیادی با حریفان مختلف داشته‌ایم و بازیكنانی نظیر مبعلی، كاظمیان و نیكبخت نیز بیش از چهار سال است كه در تیم ملی هستند. تیم ملی زمان زیادی برای آزمایش بازیكنان ندارد و ما هر چقدر به شروع رقابت‌های جام جهانی نزدیك می‌شویم امكان انجام این آزمایش‌ها كمتر می‌شود. بازیكنان باید انگیزه‌ی كافی برای حضور در تیم ملی را داشته باشند. یك بازیكن می‌تواند در مدت پنج دقیقه حضور در تیم ملی، كیفیت بالای فوتبال خود را به نمایش بگذارد.

وی كه از انتقادات مطرح شده توسط خبرنگاران به شدت عصبانی بود، افزود: ما با ژاپن قهرمان دو دوره‌ی پیاپی جام ملت‌های آسیا در كشورش بازی داشتیم. ظرفیت ورزشگاه كاملا پر شده بود و فضای فوق‌العاده‌ای در آنجا وجود داشت، ولی شما انتظار داشتید كه ما با اختلاف پنج شش گل این تیم را شكست دهیم.

ایوانكوویچ گفت: در آخرین تمرین تیم ملی پیش از سفر به ژاپن تنها دو خبرنگار بر سر تمرینات تیم ملی حضور داشتند اما شما متاسفانه مدام دست به انتقاد می‌زنید.

خبرنگاری پرسید آیا طی مدت حضور شما در ایران انتقاد مثبتی از سوی رسانه‌ها كه بتواند كمك كننده‌ی شما باشد مطرح شده است یا خیر؟ برانكو گفت: در وهله‌ی اول موافق انتقاداتی كه از اعضای كادر فنی می‌شود، نیستم چرا كه آنها بدون نظر من هیچ تصمیمی را نمی‌گیرند و من نفر اول در كادر فنی هستم. اگر قرار است انتقادی مطرح شود آن انتقاد باید به من وارد شود نه به فرد دیگری. متاسفانه پس از تساوی صفر بر صفر ایران برابر بحرین، در یكی از روزنامه‌ها دیدم كه یكی از كارشناسان به میرزاپور از نمره‌ی ده، پنج داده است و از همان موقع روزنامه‌ها را كم‌تر مطالعه می‌كنم. با چند تن از روزنامه‌نگاران خارجی مدام در تماس هستم و نظراتشان را می‌گیرم. آنها نیز معتقدند به غیر از نتیجه، تیم ملی ایران به لحاظ كیفی به طور مداوم در حال رشد است. این درست بر خلاف نظر آنها در مورد تیم ملی ژاپن است. من همیشه انتقاد صحیح را می‌پذیرم و مخالفتی از انتقادات ندارم اما تمام بحثم این است كه بسیار كم روزنامه مطالعه می‌كنم.

خبرنگاری پرسید ممكن است پس از صحبت‌های شما در پایان دیدار برابر ژاپن كه از بازی بازیكنان تیم ملی اظهار رضایت كردید سو تفاهم به وجود آمده باشد كه برانكو گفت: من تنها از كاری كه آنها كرده بودند اظهار رضایت كردم. آنها قهرمان دو دوره‌ی پیاپی فوتبال آسیا هستند و معلوم نبود حتی اگر ما با بهترین تیم خود به مصاف این تیم می‌رفتیم چه نتیجه‌ای كسب می‌كردیم. ژاپن تیمی است كه می‌توانست برزیل را شكست دهد. می‌پذیرم كه در دیدار برابر ژاپن لحظاتی از بازی ضعف‌هایی داشتیم. به طور كلی از بازی و نتیجه‌ی آن راضی نیستم. تنها از این جهت خوشحالم كه بازیكنان من می‌توانند با حضور در رقابت‌های لیگ و دیدارهای دوستانه سطح كیفی خود را بالا ببرند. ما در دیدار برابر ژاپن، در بسیاری از لحظات بازی با این تیم شانه به شانه بازی می‌كردیم. هیچ كس به این نكته توجه نكرد كه ما در دیدار برابر ژاپن از هشت بازیكن جدید در تیم ملی استفاده كردیم.

برانكو در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا احتمال دعوت از بازیكنانی جدید تا شروع رقابت‌های جام جهانی وجود دارد یا خیر؟ گفت: انتخاب بازیكن یك فرآیند است و ما تا شروع جام جهانی با توجه به معیارهای خود به دنبال بازیكنان با كیفیت هستیم و آنها را به شدت مورد بررسی قرار می‌دهیم. تا شروع رقابت‌های جام جهانی حدود یازده ماه زمان داریم و طی این مدت بازی‌های دوستانه‌ی زیادی را انجام خواهیم داد و ده روز پیش از جام جهانی لیست نهایی بازیكنان مشخص خواهد شد.

خبرنگاری پرسید آیا قصد تغییر روش در تمرینات تیم ملی را با توجه به قدرت حریفان كشورمان در جام جهانی دارید كه سرمربی تیم ملی كشورمان گفت: به طور قطع با توجه به قدرت حریفان كشورمان در جام جهانی بر روی نقاط ضعف و قوت خود كار خواهیم كرد. در جام جهانی بهترین تیم‌ها حضور دارند و ما نیز با بهترین تركیب در این رقابت‌ها حضور خواهیم كرد. سعی می‌كنیم بهترین نتیجه‌ی ممكن را در این رقابت‌ها كسب كنیم و حتی اگر برابر قهرمان جهان نیز بازی داشته باشیم به قصد شكست دادن حریف به میدان خواهیم رفت.

خبرنگاری از برانكو درباره‌ی معیار دعوت از جلال كاملی مفرد پرسید كه سرمربی تیم ملی كشورمان گفت: او بازی‌های زیادی را برای تیم ملی انجام داده و در هر مسابقه‌ای كه برای تیم ملی به میدان رفته عملكرد رضایت بخشی داشته است. او بازیكنی سرعتی است و شما می‌توانید سرعت بالای او را در دقیقه‌ی آخر بازی برابر ژاپن مشاهده كنید. او در موقعیت‌های تك به تك بسیار خوب عمل می‌كند و به همراه نصرتی بهترین مدافعان فوتبال ایران هستند.

ایوانكوویچ افزود: جباری و برهانی در طول تمرینات تیم ملی بسیار بهتر و با انگیزه‌تر از كاظمیان و مبعلی كار كردند. جباری و برهانی در تیم‌های باشگاهی خود بهترین بوده و پتانسیل بسیار بالایی دارند. من از شما خواهش می‌كنم كه بپذیرید من هم برای خود نظری دارم و ممكن است طور دیگری فكر كنم. همچنین قبول كنید كه كاظمیان و مبعلی در دیدار برابر كوئینز پارك رنجرز نیز عملكرد خوبی نداشتند.

از برانكو پرسیده شد كه با توجه به فضای كنونی و جو منفی علیه كادر فنی، آینده‌ را چگونه پیش بینی خواهید كرد؟ وی پاسخ داد: همه باید آگاه باشیم كه شكست در فوتبال خواهد بود. متاسفانه این انتقادها پس از دو شكست اخیر مطرح نشده است اما طبیعی است كه شكست، انتقادات زیادی را به همراه داشته باشد. اما مطمئنم كه اگر با یك گل به برزیل ببازیم آنگاه مطبوعات دست به انتقاد می‌زنند. باید واقع بینانه با مسایل برخورد كرد. بازیكنان ژاپن به دلیل حضور در لیگ در اوج آمادگی بودند اما ما نتوانستیم بازی تداركاتی مناسبی پیش از این بازی انجام دهیم.

خبرنگاری پرسید كه برخی معتقدند كه نوع كریمی ماگات با بازی كریمی برانكو متفاوت است. ایوانكوویچ در این باره گفت: بسیار خوشحالم كه كریمی توانست پیش بینی‌های من را عملی كند. او در بایرن مونیخ بهترین بازی‌ها را انجام داده است. تمریناتی كه كریمی در حین حضور در امارات انجام می‌داد تمریناتی راحت طلبانه بود و مشخص است كه با توجه به حضور سه چهار مرتبه‌ا‌ی كریمی در تمرینات تیم ملی پیش از هر بازی، او نمی‌توانست تمام توانایی خود را به نمایش بگذارد اما تمرینات او در بایرن مونیخ بسیار سنگین است و او توانسته توانایی خود را نشان دهد. كریمی در تمام گل‌هایی كه برای تیم ملی در طول مسابقات مقدماتی جام جهانی زده شد مثمرثمر بود.

وی افزود: من از كریمی می‌خواهم كه خصوصیات فردی خود را حفظ كند چراكه دقیقا به دلیل همین ویژگی مسوولان بایرن او را انتخاب كردند. در ضمن شما در نظر داشته باشید كه حضور بازیكنان ایرانی در بوندس‌لیگا بهترین تبلیغ برای فوتبال كشورشان است.

در حاشیه‌ی كنفرانس مطبوعاتی اعضای كادر فنی تیم ملی

* در این نشست مطبوعاتی تمامی اعضای كادر فنی حضور داشتند.

* فركی پس از پاسخ برانكو به خبرنگاری درباره‌ی حضور كاظمیان و مبعلی در نیمه‌ی دوم دیدار برابر ژاپن گفت: شب قبل از بازی برابر ژاپن به اتاق مبعلی و كاظمیان رفتم در زمانی كه می‌خواستم به آنها آمادگی بدهم تا بتوانند خود را برای حضور احتمالی در نیمه‌ی دوم در دیدار برابر ژاپن آماده كنند، متوجه شدم كه كاظمیان در حال گفت‌وگو با آلمان است و او پس از پایان صحبتش گفت كه كار حضورش در آلمان درست شده و پس از بازگشت به ایران به آلمان سفر می‌كند. مشخص است كه این بازیكن نمی تواند تعادل فكری مناسبی داشته باشد. به همین دلیل در برخی مواقع شرایطی به وجود می‌آید كه نمی‌توان از یك بازیكن انتظار داشته باشیم بتواند بهترین عملكرد خود را به نمایش بگذارد.

فركی همچنین تصریح كرد: احترام زیادی برای مجید جلالی قائلم اما درست زمانی كه تیم ملی به جام جهانی صعود كرد، وی هر روز با یك روزنامه صحبت می‌كرد و نقطه نظراتش را بیان می‌كرد. جلالی مربی بزرگی است اما شنیدم كه پس از بازی با ژاپن وی گفته دیگر در مورد مسائل تیم ملی صحبت نمی‌كند. اما متاسفانه برخی از مربیان پس از این كه در تیمی مشغول می‌شوند دیگر در مورد تیم ملی اظهار نظر نمی‌كنند. من از شما دوستان مطبوعاتی می‌خواهم كه رسالت قلم را حفظ كنید و نظرات دو طرف را بیان كنید.