تبیان، دستیار زندگی
وقتی در سفر نیاز به چاقو دارید چه می کنید؟ دست به دامن چاقو اره ای و کارد میوه خوری می شوید یا دنبال شیشه بریده می گردید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مارکوپولوهای خنجر به دست!

چاقوی سفر

وقتی در سفر، به چاقو احتیاج پیدا می کنید، چه می کنید؟ دست به دامن کارد میوه خوری می شوید یا دنبال شیشه بریده می گردید؟ اگر بخواهید گردشگری را به صورت حرفه ای پیش بگیرید، باید تجهیزات متناسب با آن را هم داشته باشید. چاقوهای طبیعت گردی، یکی از همین تجهیزاتی هستند که وجودشان در کوله پشتی هر گردشگری واجب است.

چاقوهای طبیعت گردی باید ویژگی هایی داشته باشند که آنها را از چاقوهای ضامن دار دیگر مستثنی می کنند. این چاقوها معمولا چند منظوره هستند، چندین تیغه دارند و در عین حال امکاناتی مثل درباز کن، سوهان، چنگال و... هم به آنها اضافه شده است.

فنرهای خوب این چاقوها، همه تیغه ها را چه در حالت باز و چه بسته به نحوی درجای خودشان نگه میدارند. اما در عوض فنرهایی با کیفیت پایین تنها دو تیغه را، در دو طرف خود و نه موازی هم، نگه می دارند.

دسته چاقو

دسته چاقو همه تیغه ها و فنرها را در خود جای می دهد. تیغه چاقو و دسته توسط یک جفت میخ به هم وصل میشوند که این میخها همچنین نقش محورهای چرخشی را برای تیغه های چاقو دارند. در چاقوهای خوب جهت حفاظت این محورهای چرخشی دو بالشتک (برآمدگی) کوچک فنری در دو طرف دسته چاقو می‌بینید. این بالشتک ها قدرت ضربات محورهای چرخشی را کاهش می دهند، از طرفی تقارن و زیبایی ظاهر چاقو را حفظ می کنند. همه اجزای یک چاقوی با کیفیت به خوبی جایگذاری شده اند و هرکدام از تیغه ها که باز شوند به راحتی به محل اولیه شان برگردانده می شوند.

تیغه ها

چاقوی سفر

تیغه ها باید به خوبی جایگذاری شده باشند. بین تیغه ها درحالت نیمه باز می بایست فضای کافی وجود داشته باشد درغیر اینصورت انگشتان شما را زخمی خواهند کرد. تیغه ها باید به راحتی باز شوند. هنگامی که همه تیغه ها درحالت باز قرار دارند، تعادل و توازن همه آنها نسبت به یکدیگر را چک کنید. تیغه ها باید در امتداد دسته قرار گیرند. وقتی آنها را باز میکنید نباید لق لق بزند یا به راحتی روی دسته چاقو بیفتد.

تیغه های فولاد- کربن یا تیغه های ضدزنگ

فولاد کربن:تیغه های بسیار خوبی می توان از کربن تهیه کرد ولی پس از مدتی رنگ عوض کرده و درواقع زنگ می زند. تیغه فولادی با کیفیت خیلی خوب، بسیار شکننده است و به عنوان پیچ گوشتی نمیتوان از آن استفاده کرد.

فولاد ضدزنگ: همانطور که گفته شد زنگ نمی زنند و تغییر رنگ نمی دهند. به خوبی تیغه های فولادی تیز تیز می شوند.

فولاد- کربن یا فولاد ضدزنگ: اگر مدام به تیغه ای تیز و برنده برای بریدن چوب، چرم و غیره نیاز دارید از تیغه های فولاد- کربن استفاده کنید. ولی درصورتی که تیغه های زنگ خورده فولاد- کربن را دوست ندارید از فولادهای ضدزنگ استفاده کنید. برای انجام بیشتر کارها در فضای باز یا ماهیگیری یا کار در آبهای نمکی از تیغه های ضدزنگ استفاده کنید.

استحکام فولاد

استاندارد اندازه گیری استحکام فولاد انجام آزمایشی به نام تست استحکام راک ول (Rockewell) است. برای تیغه های چاقو درجه استحکام باید بین 20 تا 68 باشد که بیشتر تیغه ها 55 تا 65 هستند. تیغه هایی با درجه استحکام 65 خیلی مناسب نیستند زیرا تیز کردن آنها سخت است و ممکن است بشکنند. تیغه های یک چاقوی خوب باید از نظر استحکام و برندگی چک شوند. میتوانید درجه استحکام تیغه را که روی آن حک شده پیدا کنید.

تیزکردن تیغه ها

یک سنگ چاقو تیزکن خوب و همچنین روغن گریس خریداری کنید. سنگ را یک روز قبل از استفاده از در روغن فرو کنید. روغن روی سنگ نمی گذارد که خرده ذرات ناشی از عمل تیزکردن، چاله های روی سنگ چاقو تیزکن را پر کند. به محض اینکه احساس کردید تیغه ها کند شده اند آنها را تیز کنید. تیغه ها را روی سنگ بگذارید و با زاویه ده درجه نسبت به بدن و به سمت خودتان بکشید. ابتدا تیغه هارا روی سطح زبرتر سنگ و سپس طرف صاف تر آن بکشید.

استفاده از فولاد

فولاد درواقع برای محافظت از تیغه کاربرد دارد نه برای تولید آن. زوایای کاربردی برای تیزکردن تیغه فولادی مثل بالاست. ولی هنگام تیز کردن باید لبه تیز تیغه را خلاف جهت بدن خودتان روی سنگ بکشید.

نگهداری از تیغه چاقو

برای جلوگیری از زنگ زدن تیغه های فولاد- کربنی همچنین برای براق کردن تیغه ها از خاکستر چوب استفاده کنید. خاکستر لکه های زنگ زدگی را از روی تیغه پاک میکند بدون آنکه به تیغه خش بیندازد. مقداری از خاکستر را روی تیغه جا بگذارید تا از زنگ زدگی بیشتر جلوگیری کند ولی قبل از استفاده از چاقو خاکستر روی تیغه را پاک کنید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سایت بیابان های ایران