تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم جزء کسانی هستید که با هر تکان اتومبیل یا هواپیما سرگیجه می گیرید و گلاب به رویتان، رنگ و رو عوض می کنید، نیازی نیست از این حالت عجیب و غریبتان شرمنده شوید. این سرگیجه و تهوع هیچ ارتباطی به تعبیر قدیمی ماشین ندیده بودن و ماشین گرفتگی ندارد و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرگیجه های سفر

بیماری سفر

اگر شما هم جزء کسانی هستید که با هر تکان اتومبیل یا هواپیما سرگیجه می گیرید و گلاب به رویتان، رنگ و رو عوض می کنید، نیازی نیست از این حالت عجیب و غریبتان شرمنده شوید. این سرگیجه و تهوع هیچ ارتباطی به تعبیر قدیمی ماشین ندیده بودن و ماشین گرفتگی ندارد و اتفاقا از یک بیماری موقتی خبر می دهند که به آن بیماری سفر می گویند. هر چند که باید بپذیرید دچار بودن به این مشکل بدشانسی بزرگی است که خیلی وقت ها لذت سفر را از شما دریغ می کند. اما به هر حال، نمی توان انتظار حذف تکان های اتومبیل و هواپیما را داشت.

نیم ساعت قبل از سفر یک قرص ضد تهوع مثل دیمن‌هیدرینات یا متوکلوپرامید بخورید. هر کدام از این قرص ها 4 تا 6 ساعت علایم شما را کنترل می کنند

سفر ممنوع؟

ابتلا به این بیماری به معنی ممنوع بودن سفر برای شما نیست. شاید مجبور باشید کمی بیشتر از خودتان مراقبت کنید یا در بعضی موارد لذت کمتری از سفر ببرید. اما مجبور نیستید دور سفر را خط بکشید! باید بدانید که منشا این بیماری ‌احساس عدم تعادل است و در مسافرت های بین شهری خیلی بیشتر از مسافرت های درون شهری اتفاق می افتد. بنابراین اگر دچار این بیماری هستید، حتما نیم ساعت قبل از سفر یک قرص ضد تهوع مثل دیمن‌هیدرینات یا متوکلوپرامید بخورید. هر کدام از این قرص ها 4 تا 6 ساعت علایم شما را کنترل می کنند اما یادتان باشد در طول 24 ساعت نباید تعداد قرص هایی که خورده اید بیشتر از 8 قرص بشود.

بیماری سفر

خواب و خوراک قبل از سفر

می دانستید تغذیه هم در بروز این حالت موثر است؟ پس به هیچ وجه قبل از سفر از مواد محرك (قهوه، چای و...) استفاده نکنید. به همین اندازه، باید از خوردن مواد غذایی كه تمایلی به آنها ندارید هم پرهیز كنید.

خواب شما هم در این وضعیت دخیل است. شب‌قبل از مسافرت نباید شب سختی را گذرانده باشید. باید با فكر آرام و به اندازه کافی استراحت کنید تا زمینه بروز بیماری حرکت به حداقل برسد.

در جاده...

- سعی کنید خیلی به بیرون از پنجره زل نزنید و با چشمانتان مسیر حرکت اجسام را دنبال نکنید. این کار باعث تشدید تهوع و سرگیجه می شود. در عین حال بهتر است ذهن خود را درگیر كنید تا از فكر بیماری دور شوید.

- حتی اگر خیلی بی حوصله شدید، باز هم موقع حركت و مسافرت مطالعه نكنید. در سفر، تلاش برای تمرکز کردن روی یک نقطه سرگیجه تان را بیشتر می کند. در این مواقع می توانید چشمانتان را ببندید و بخوابید.

- اگر با اتوبوس، قطار یا هواپیما سفر می کنید، سر جایتان بنشینید و تا حد ممکن فکر راه رفتن بین صندلی ها یا راهروها را از سرتان بیرون کنید. شما که نمی خواهید تهوعتان برای کسی دردسر درست کند؟

- از بیماری تان شرمنده نشوید. حداقل 33درصد از مردم دنیا وضعیت شما را دارند. برای همین است که در هواپیماها و اتوبوس ها به مسافران کیسه تهوع داده می شود.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد