تبیان، دستیار زندگی
تصمیم درستی که حسن کامرانی فر در مورد صحنه گل مکزیک گرفت به احتمال فراوان بین فیلم های آموزشی فیفا قرار خواهد گرفت .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهکار کامرانی فر در جام جهانی

کامرانی فر

تصمیم درستی که حسن کامرانی فر در مورد صحنه گل مکزیک گرفت به احتمال فراوان بین فیلم های آموزشی فیفا قرار خواهد گرفت.

«بی نظیر بود.» گراهام پل داور سرشناس انگلیسی که کارشناسی داوری بازی مکزیک و فرانسه را انجام می داد در  رابطه با تنها نماینده ایرانی حاضر در پیکارهای جام جهانی، این واژه را به کار برد.

حسن کامرانی فر، کمک داور اول خلیل ابراهیم عربستانی، مرد اول بازی های جام جهانی در شب هفتم لقب گرفت. او با تصمیم بی نظیر خود استارت بزرگترین نتیجه مسابقات در هفت شب گذشته را فراهم آورد. جایی که فرانسه با این باخت در فاصله چند قدمی سقوط قرار گرفت.

در دقیقه 64 بازی بود که حسن کامرانی فر در صحنه ای مشکوک، دستور به ادامه بازی داد و مهاجم مکزیک را با گلر فرانسه تک به تک کرد تا اولین گل مکزیک به ثمر برسد. این صحنه جنجالی ترین صحنه مسابقه لقب گرفت. تصاویر اولیه این حس را که هرناندس در شرایط آفساید توانسته با اشتباه کمک ایرانی مسابقه به گل برسد در ذهن هر بیننده ای تداعی می کرد اما تصاویر آهسته حکایت از تصمیمی دقیق داشت که توسط نماینده شایسته فوتبال ایران در کسری از ثانیه گرفته شده بود.

پس از بازی بود که بسیاری از کارشناسان بزرگ داوری دنیا در شبکه های مختلف تلویزیونی به نقد این تصمیم پرداختند. یکی از سرشناس ترین داوران بازنشسته ای که در این باره سخن گفت، پراهام پل انگلیسی بود. او در استودیوی الجزیره نسبت به آن چه در زمین رخ داد گفت:« صحنه را زوم کرده ایم و در این صحنه می بینیم که پای عقب اریک آبیدال به اندازه یک کش عقب تر از هرناندس است. این یعنی او آفساید را پر کرده . البته شاید تفسیری از قانون آفساید این باشد که در موقع فرار بازیکن به سمت جلو باید بدن او را لحاظ کنند. من خودم هیچ وقت کمک داوری نکرده ام اما به خوبی می دانم چنین تصمیم گیری های بزرگی چقدر دشوار است. به نظرم داور ایرانی با دقت نظرش یکی از بی نظیر ترین اتفاقات بازی ها را رقم زد. اینکه او این قدر به دقت پاهای دو بازیکن را در یک خط زیر نظر داشته باشد نشان از توانایی هایش دارد. به اعتقاد من کار او قابل ستایش است.»

کامرانی فر کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی

تصمیم گیری بزرگ حسن کامرانی فر که سرنوشت را برای فرانسه بسیار تلخ رقم زد سبب شده تا تیم داوری ابراهیم خلیل از شانس بالایی برای رسیدن به مراحل بالاتر برخوردار شود.

کارشناس انگلیسی یکی از کانال های پخش کننده بازی ها به نام تونی برایان از مسئولان کمیته داوران انگلیس هم از کسانی بود که لب به ستایش از کمک داور ایرانی گشود و گفت:« کمک داور اول بازی با هوش خود در تله آفساید توانست یکی از تصمیمات زیبای جام را بگیرد و سبب شود مکزیک به گلی که مستحقش بود دست پیدا کند.»

عملکرد خوب کامرانی فر در بازی مکزیک و فرانسه باعث ستایش کارشناسان و داوران ایرانی نیز شده است. مسعود عنایت رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران در ستایش از عملکرد کامرانی فر می گوید: «من خودم بازی‌های زیادی را پرچم زده‌ام اما هرگز در چنین صحنه دشواری قرار نگرفته بودم. باید بگویم کامرانی‌فر در این صحنه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و قطعاً از سوی فیفا تشویق خواهد شد. کار کامرانی‌فر در نگرفتن آفساید شاهکار بود اما به هر حال سرنوشت کمک داوران در این تورنمنت با توجه به آرایش سه نفره تیم‌های داوری به عملکرد داور وسط بستگی دارد که خوشبختانه الغمدی عربستانی هم در این دیدار سخت و پر برخورد در مجموع خوب داوری کرد. این نمایش خوب کامرانی‌فر به عنوان یک داور ایرانی هم‌اکنون نقل محافل داوری دنیاست و این برای داوری ما خیلی خوب است. مطمئن هستم فیفا این صحنه را در فیلم‌های آموزشی خود قرار خواهد داد.»

محمد فنایی نیز به عنوان تنها داور ایرانی که قبل از کامرانی فر سابقه حضور در جام جهانی را دارد از عملکرد کامرانی فر تقدیر می کند. فنایی می گوید: «آنطور که در تصاویر آهسته تلویزیونی پیداست در لحظه ارسال توپ از سوی هافبک مکزیک، مهاجم این تیم با مدافع فرانسه دقیقاً در یک خط قرار دارند بنابراین تصمیم کامرانی‌فر مبنی بر ادامه بازی کاملاً درست بود که این توپ تبدیل به گل شد. صحنه بسیار دشواری بود و اتخاذ چنین تصمیم درستی از سوی کامرانی‌فر قابل تمجید است. کامرانی‌فر با توجه به این نمایش خوب تحسین محافل داوری دنیا را برانگیخت اما با این وجود حضور این تیم داوری در مرحله بعد رقابت‌ها بیشتر به عملکرد داور وسط بازی بستگی دارد، البته الغمدی در این دیدار دشوار اشتباهاتی هم داشت که امیدوارم کامرانی‌فر قربانی اشتباهات وی نشود.»

کامرانی فر در جام جهانی فوتبال تصمیمی گرفته که باعث تقدیر همه کارشناسان شده اما موثر بودن این تصمیم او به شرطی است که فیفا تشخیص دهد داور عربستانی بازی مکزیک و فرانسه پنالتی درستی برای مکزیک گرفته است. اگر این اتفاق بیفتد کامرانی فر هم شانس این را دارد که در مرحله بعدی جام جهانی دوباره کمک داور یک مسابقه حساس باشد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری