تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان می گویند گوگل به هیچ وجه نباید مایکروسافت را دست کم بگیرد. ده سال از زمانیکه مرورگر پیشروی اینترنتی یعنی نت اسکیپ بد شانس کار خود را شروع کرده است می گذرد و داستان صعود و افول آن مقایسه های غیر قابل اجتنابی را در م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل سقوط NETSCAPE و درسهایی برای گوگل

کارشناسان می گویند گوگل به هیچ وجه نباید مایکروسافت را دست کم بگیرد.

ده سال از زمانیکه مرورگر پیشروی اینترنتی یعنی نت اسکیپ بد شانس کار خود را شروع کرده است می گذرد و داستان صعود و افول آن مقایسه های غیر قابل اجتنابی را در مورد گوگل محبوب بر می انگیزاند.

همانند نت اسکیپ گوگل موفقیت گسترده ای در ورود به بازار سهام داشته است و از یک تکنولوژی غالب برای بهبود استفاده از اینترنت استفاده کرده است و در نتیجه مورد هدف مایکروسافت برای ضربه زدن قرار گرفته است همان گونه که نت اسکیپ چنین شرایطی را داشت.

اگرچه امروز شرایط بسیار متفاوت از زمان نت اسکیپ در دهه گذشته است اما گوگل می تواند برای مبارزه با غول نرم افزاری دنیا یعنی مایکروسافت نکاتی چند را با نگاهی به گذشته مرورگر نت اسکیپ و نقایص آن درس بگیرد و برای سالهای آتی خود مورد توجه قرار دهد.

استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت صراحتا برنامه شرکت خود را برای ضربه زدن به گوگل همانند متصدیان نت اسکیپ در دهه 1990 بیان کرده است. بعد از اینکه مرورگر نت اسکیپ میلیونها کاربر را در سراسر دنیا به خود جذب کرد با قرار دادن INTERNET EXPLORER در سیستم عامل ویندوز خود توسعه گران مرورگر را مجبور کرد که برای مدلهای جدید تجارت از این مرورگر استفاده کنند. سرانجام AMERICAN ONLINE نت اسکیپ را خریداری کرد و تکنولوژی این مرورگر حالا در مرورگر کد باز فایرفاکس مورد استفاده قرار گرفته است که می خواهد در مقابل IE مایکروسافت قد علم کند.

اخیرا بالمر در مورد مبازره بر علیه گوگل در بازار موتورهای جستجو گفت :"ما چه می خواهیم؟ بیش از چیزی که دیگران می خواهد؟ ما در حال سرمایه گذاری هستیم. ما در قسمت تحقیقات و توسعه سرمایه گذاری خواهیم کرد. ما در بخش فروش و بازاریابی و تبلیغات سرمایه گذاری می کنیم. ما هر کاری را که منجر به این پیروزی در صحنه رقابت با گوگل شود انجام خواهیم داد.

در فضای موتورهای جستجو

بعید به نظر می رسد که مایکروسافت بتواند در آینده ای نزدیک موقعیت گوگل را بدست آورد. بر اساس داده های که این هفته توسط HITWISE یک شرکت تحقیق بازار آنلاین منتشر شده است گوگل ادعا می کند که 59.2 درصد کل جستجوهایی که توسط موتورهای اصلی جستجو در جولای 2005 انجام گرفته است متعلق به این شرکت می باشد. همچنین در یک سال گذشته 14 درصد در هر سهم رشد داشته است. بر خلاف گوگل سایت جستجوی MSN تنها توانسته است 5.5 درصد جستجو ها را در زمان مشابه به خود اختصاص دهد که این سهم در مقایسه با سهم 28.8 درصدی یاهو در مقام سوم قرار دارد.

برای شرکتی مانند مایکروسافت که میلیاردها دلار در بانک دارد و منبع بزرگ استعداد هاست و آنچنان شهرتی دارد که قادر است هر شرکتی را که هسته اصلی تجارتش را تهدید می کند در زیر پای خود له کند راهی برای نادیده گرفتن وجود ندارد.

JOSEPH LASZLO مدیر موسسه تحقیقاتی ژوپیتر می گوید هیچ بخششی از مایکروسافت انتظار نداشته باشید. گوگل نوعی شرکت عجیب است که راه های زیادی را پیش رو دارد و یکی از آنها این است که خود را طوری وانمود می کند که مانند یک شرکت استاندارد عمل نمی کند اما من فکر می کنم که جایی که مایکروسافت بر روی آن دست گذاشته است ارزش ان را دارد که تا حد امکان به عنوان یک شرکت بزرگ در نظر گرفته شود تا اینکه درک شود که چرا مایکروسافت چنین کاری انجام می دهد تا بتوان با او رقابت کرد.

JOE WILCOX تحلیلگر ارشد موسسه ژوپیتر می گوید مایکروسافت در مورد شبکه جهانی اینترنت فکر می کند زیرا شما مرورگری دارید که نیازی به ویندوز ندارد. اکنون اگر ما ده سال با سرعت به جلو برویم می بینیم که جستجو در قالب اینترنت صورت می گیرد و این مسائل تماما در مورد اطلاعات و توسعه پذیری آنها در جایی که هیچ نیازی به ویندوز وجود ندارد می باشد. مایکروسافت در حال بررسی چنین مشکلی است.

موقعیت گوگل در حال حاضر از نت اسکیپ نسبت به مایکروسافت بهتر است چون گوگل دارای سود بیشتر و مدلهای تجاری پیشرفته تری می باشد. چیزی که در مورد مرورگر پیشروی نت اسکیپ صادق نبود.

نقاط قوت حاصل از نرم افزارها

یکی از فاکتورهایی که سبب سقوط نت اسکیپ شد ماشینهای باورنکردنی مایکروسافت برای توسعه نرم افزار بود که او را تبدیل به یک رقیب قدرتمند کرد که یکباره انجام کاری را در فاصله زمانی طولانی تصمیم می گرفت. این چیزی است که گوگل را از مایکروسافت در راه اندازی سرویس خبری جدید MSN متمایز می کند.

مایکروسافت پروسه ای را برای توسعه نرم افزار ترتیب داده است که ضربه زدن به آن در گذر زمان بسیار مشکل است. اینکه شما بتوانید نسخه بعدی نرم افزار خود را به گونه ای که از رقیبانتان کارایی بیشتری داشته باشد گسترش دهید بسیار فاکتور قدرتمندی خواهد بود. و این امر باعث می شود که شما می توانید با یک دید بلند مدت به چیزها بنگرید. این قابلیت توسعه چیزی است که اکثریت مردم به خوبی درک می کنند و این است یک منبع مهم قوت مایکروسافت.

یکی از کارمندان نت اسکیپ که می خواست نامش فاش نشود همچنین هشدار دارد که گوگل می تواند قربانی چیزی که به مدت چهار سال فرار مغزها نام گرفت قرار گیرد. به عبارت دیگر بعد از چهار سال نت اسکیپ در منابع خود گزینه هایی را به کار میگیرد که در ابتدا تبدیل به میلیونری می شود که موفقیت اولیه خود را از کارمندانی که تشویقی کمی به آنها می دهد بدست می آورد. این سیاستی است که گوگل در حال حاضر در پیش گرفته است

او اضافه کرد که تشویق کارمندان به صرف کردن زمان بر روی پروژه های در حال انجام در خارج از زمان کاری شرکت، باعث می شود که برخی از با استعدادترین مهندسان شرکت پولهایی را که از گوگل بدست می آورند برای تاسیس شرکتی های جدیدی صرف کنند.

چیزی که گوگل دارد انجام می دهد مانند مایکروسافت این است که مایکروسافت علاوه بر اینکه می خواهد در فضای موتورهای جستجو پیشرو باشد باید به کشمکشهایی که برای رشد درآمد خود بوسیله سرمایه گذاری بر روی توسعه نرم افزارهای جدید می گذارد بپردازد. برخی از کارشناسان معتقدند که محصولات اولیه و اصلی مایکروسافت مانند ویندوز و آفیس او را به موفقیت در بازار نرم افزار نائل نکرده اند. در نتیجه مایکروسافت مشغول راه اندازی طرحهای جدیدی مانند IPTV (پروتکل تلویزیون اینترنتی) و بازار بازیهاست. ورود این شرکت به بازار موتورهای جستجو یک امر جدید است و آغاز به کار موتور جستجوی این شرکت با نام MSN به بیش از یک سال نمی رسد.

یک چیز باقی می ماند و آن اینکه این طرحها به چه میزان می تواند یک منبع در آمد بلند مدت برای مایکروسافت فراهم کند. اما JUPITER"S WILCOX می گوید که این احتمال وجود دارد که این شرکت حیله ای را به کار ببندد و نت اسکیپ را متوقف سازد . برای پیروز شده در چنین بازارهای متععددی مایکروسافت در حال جستجوی عملی می باشد.

جستجوی درونی سازی شده در ویندوز بعدی مایکروسافت یعنی ویندوز ویستا یک طرح مبرزه کلیدی مایکروسافت در برابر گوگل است. این حقیقتی است که مایکروسافت مطمئن است که در برابر موتور جستجوی گوگل شکست نخواهد خورد.

مایکروسافت از این یکپارچه سازی مزیتهایی را دنبال خواهد کرد. قابلیت جستجوی DESKTOP جزئی از ویندوز ویستا خوهد بود و به اینترنت گسترش خواهد یافت. مایکروسافت در حال جستجوی راهی قانونی برای استفاده از این موتور جستجو در ویندوز می باشد. این مزیتی است که گوگل به دلیل مدل تجاری ای که دارد نمی تواند به آن دست یابد.

ابن طور به نظر می رسد که گوگل به زودی محبوبیت خود را از دست می دهد اما با توجه با مسائلی که در مورد جنگ مرورگرها وجود داشته و ادامه دارد داستان هایی که بعد از ده سال باید در مورد نبرد موتورهای جستجو بیان شود هنوز باید نوشته شوند.