تبیان، دستیار زندگی
تاریخچه طب‌نظامی از ایران باستان تا امروز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه طب‌نظامی از ایران باستان تا امروز

طب نظامی

کتاب "تاریخچه طب نظامی از دوران ایران باستان تا پایان 8 سال دفاع‌مقدس" که توسط سرتیپ 2 خسرو نامجوی نیک، گردآوری و تدوین شده، به همت انتشارات ایران‌سبز و هیات معارف جنگ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، به چاپ رسیده است.

به گزارش ایبنا، این اثر در 4 فصل با عناوین "طب و طبیبان در جهان"، "طب نظامی و رزمی در ایران و جهان"، "سازمان‌ها و موسسات بهداشتی،‌ درمانی نظامی موجود در آغاز دفاع‌مقدس" و "اقدامات بهداشتی، درمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان دفاع‌مقدس" تدوین شده است.

تاریخچه اجمالی طب در جهان و سابقه پزشکی ایران باستان و کشورهای اسلامی، چگونگی تحول در علم پزشکی در نیمه قرن شانزدهم میلادی در اروپا و اعزام اولین دانشجویان ایرانی برای فراگیری طب جدید به اروپا در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، محتوای فصل اول کتاب "تاریخچه طب نظامی" را شکل داده‌اند.

همچنین مراحل تکامل سازمانی طب نظامی در آمریکا و جنگ‌های مختلفی چون "جنگ ویتنام"، سازماندهی بیمارستان‌ها و طب نظامی در ایران، از دوران قاجار تا سال 1359 و آماری مانند اسامی روسای بهداری ژاندارمری و پزشکان نظامی مشهور آن دوران، در فصل دوم این اثر مطرح شده‌اند.

این اثر در 4 فصل با عناوین "طب و طبیبان در جهان"، "طب نظامی و رزمی در ایران و جهان"، "سازمان‌ها و موسسات بهداشتی،‌ درمانی نظامی موجود در آغاز دفاع‌مقدس" و "اقدامات بهداشتی، درمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان دفاع‌مقدس" تدوین شده است

سرتیپ 2 خسرو نامجوی نیک، در فصل سوم کتاب "تاریخچه طب نظامی"، به بیان تاریخچه شکل‌گیری نهادهای پزشکی نظامی در ارتش و دوران دفاع‌مقدس پرداخته و بیمارستان‌ها و موسسات بهداشتی، درمانی نظامی فعال در این دوران را معرفی کرده است.

در فصل پایانی این اثر، بیمارستان‌های وابسته به ارتش و مشترک با سپاه پاسداران و مستقر در مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و نقش و توانایی‌های آن‌ها در درگیری با دشمن متجاوز، ارزیابی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به "بیمارستان منطقه‌ای 100 تختخوابی 520 کرمانشاه" و "بیمارستان صحرایی شهید رضاییان" اشاره کرد.

بخشی از تصاویر و مدارک مرتبط با این بیمارستان‌های نظامی در دوران جنگ تحمیلی، دربخش ضمیمه کتاب "تاریخچه طب نظامی" جای گرفته‌اند.

در بخشی از این اثر و در معرفی "بیمارستان 50 تختخوابی منطقه‌ای 526 پیرانشهر" آمده است: "این بیمارستان، به علت موقعیت خاصی که داشت، از همان ابتدای جنگ مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت. در سال 1364 در اثر اصابت موشک، یک سوم ساختمان آن تخریب و بعدها بخشی با بتون مسلح در زیر ساختمان آن ساخته شد که با استفاده از ارسال دارو و تیم‌های جراحی و پزشکی که توسط اداره بهداری نزاجا (نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران) انجام می‌گرفت، فعالیت موثری در عملیات‌های قادر، نصر 9 و کربلای 7 داشت."

کتاب "تاریخچه طب نظامی از دوران ایران باستان تا پایان 8 سال دفاع‌مقدس"، در قطع وزیری و 257 صفحه، با شمارگان 2 هزار نسخه و بهای 50000  ریال، توسط انتشارات ایران‌سبز و هیات معارف جنگ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، منتشر شده است