تبیان، دستیار زندگی
ایپنا- اعضای كمیته فنی تیم‌ملی كشتی آزاد كشورمان ظهر چهارشنبه در محل فدراسیون كشتی تشكیل جلسه دادند و پس از 5/2 ساعت بحث و گفت‌و‌گو، تكلیف چهار وزن باقی مانده تیم اعزامی به رقابت‌های جهانی را مشخص كردند. طبق تصمیم این كمیته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با مربی تیم ملی کشتی آزاد ایران


ایپنا- اعضای كمیته فنی تیم‌ملی كشتی آزاد كشورمان ظهر چهارشنبه در محل فدراسیون كشتی تشكیل جلسه دادند و پس از 5/2 ساعت بحث و گفت‌و‌گو، تكلیف چهار وزن باقی مانده تیم اعزامی به رقابت‌های جهانی را مشخص كردند. طبق تصمیم این كمیته مسعود واحدی در 66 كیلوگرم، فریدون قنبری در 84 كیلوگرم، امیرعباس مرادی گنجی در 96 كیلوگرم و فردین معصومی در 120 كیلوگرم پیراهن تیم‌ملی را به دست آوردند تا در كنار داداشی، محمدی و حاجی‌زاده تیم‌ملی كشورمان را جهت افتخارآفرینی در آوردگاه بوداپست همراهی كنند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا دلایل این انتخاب‌ها را جویا شویم كه برای رسیدن به واقعیات و ریز موارد، كسی بهتر از غلامرضا محمدی مربی جوان تیم‌ملی نبود.

**نظرتان در خصوص تركیب تیم كشتی آزاد ایران؟

این 7 نفر برترین‌های كشور و به‌طور دقیق‌تر تمام داشته‌هایمان هستند كه با شكست تمامی مدعیان و عملكردشان در طول چند سال گذشته، شایستگی پوشیدن پیراهن تیم‌ملی را به اثبات رساندند و كمیته نیز تصمیم گرفت به رغم جوانی به آنها اعتماد كند.

**اما به جز قنبری هیچ كدام از این 4 نفر در انتخابی اول نشده بود؟

در این 4 وزن همان‌طور كه بارها هم اعلام كردیم، دیدارهای انتخابی به دل اعضای كمیته فنی ننشست و به قول معروف نفرات برتر نتوانستند گره این اوزان را باز كنند. بنابراین تصمیم گرفتیم با اعزام 2 یا 3 چهره برتر این وزن‌ها به دو جام معتبر تركیه و لهستان كه بزرگترین كشتی‌گیران دنیا در آنها به میدان می‌روند، گره‌ها را باز كنیم و همین‌طور هم شد.

**پس ملاك انتخابتان المپیاد دانشجویان و زیلفسكی لهستان بوده؟

فقط این دو جام نه، بلكه ما شرایط آنها در اردو، كلاس كشتی گرفتن، روحیه جنگندگی،‌ انگیزه، نتایج به دست آمده در یك سال گذشته و خیلی فاكتورهای دیگر را نیز بررسی كردیم تا در نهایت حق به حقدار رسیده و در حق هیچ كشتی‌گیری ظلم نشده باشد كه امیدوارم به هدفمان رسیده باشیم.

**ارزیابی نفر به نفرتان از این چهار ملی‌پوش؟

در وزن 66 كیلوگرم ما سه گزینه داشتیم. مهدی شیرازی نفر اول رقابت‌های انتخابی، حمید محمدنژاد و مسعود واحدی؛ كه همان‌طور كه می‌دانید شیرازی به دلیل یك سهل‌انگاری كوچك تمام زحمات خود را از دست داد و نتوانست به جام زیلفسكی اعزام شود. حمید محمدنژاد هم نتوانست در رقابت‌های المپیاد دانشجویان در حد و اندازه‌های خود ظاهر شود و به همین دلیل و با گزارشی كه مربیان تیم‌ملی از عملكرد مثبت واحدی در لهستان گزارش دادند،‌ حاضرین در جلسه به وی رأی اعتماد دادند. ضمن اینكه واحدی در جام‌های علی‌اف و جهان پهلوان تختی نیز عملكرد مثبتی داشته است.

**84 كیلوگرم چطور، در این وزن كه خدایی عملكرد خوبی نشان داد؟

بله، قبول دارم. حتی خود من هم در گزارشم از رقابت‌های ازمیر اعلام كردم كه خدایی كشتی‌گیر باتجربه و میدان‌دیده‌ای است كه فقط با یك اشتباه كوچك مدال طلا را از دست داد اما ما بجز خدایی، سعید ابراهیمی جوان و فریدون قنبری باتجربه را نیز داشتیم كه ابراهیمی نتایج خوبی در لهستان نگرفت و قنبری نیز به دلیل مشكلات خروجی و نداشتن اعتبار پاسپورت، از حضور در این میدان بازماند. بنابراین در این وزن كار به بررسی نهایی و رأی‌گیری كشیده شد كه اكثریت حاضرین قنبری را به دلیل حضور در رقابت‌های انتخابی و كسب عنوان نخست، شایسته پوشیدن پیراهن تیم‌ملی معرفی كردند.

**و اما 96 كیلوگرم؟

در 96 كیلوگرم نیز همان‌طور كه مستحضرید، علیرضا حیدری مرد شش مداله كشتی كشورمان با بدشانسی روبرو شد تا كادر فنی تمام ذهن خود را روی سه آزادكار دیگر معطوف كند. گنجی قهرمان جوانان جهان، حمید سیفی قهرمان دانشجویان جهان و علیرضا رباط‌مرادی نفر اول انتخابی گزینه‌های ما بودند كه رباط مرادی به دلیل مثبت اعلام شدن تست دوپینگش از تصمیم‌گیری اعضا خارج شد. به همین دلیل و با بررسی عملكرد دو مورد باقی مانده گنجی این بخت را به دست آورد كه در عرض یك سال، دو بار پیراهن تیم‌ملی را در دو رده سنی بر تن كند. گنجی یك ماه پیش تمامی حریفان جوان خود را پشت سر گذاشت و بر سكوی نخست جهان ایستاد و هفته گذشته نیز با شكست سیفی در زیلفسكی به مدال نقره دست یافت.

انگیزه، شجاعت و فرم بدنی او قابل وصف است و فقط باید به این باور برسد كه برای پیروزی در بوداپست نیز چیزی كم ندارد. تمامی اعضای كمیته فنی به او رأی دادند تا اولاً بهترین گزینه در تركیب تیم‌ملی جا گیرد و ثانیاً پشتوانه محكمی برای این وزن تأمین گردد.

او كار سختی در پیش دارد و برای ایستادن بر سكوی جهانی بزرگسالان باید از سد كشتی‌گیران بزرگی همچون كورتانیدزه، آبراگیموف و گاتسالوف بگذرد كه در این راه همه به او كمك خواهیم كرد.

**در 120 كیلوگرم چطور؟

در 120 كیلوگرم نیز همین مسأله حكمفرما است. معصومی به دلیل سابقه حضورش در این وزن و بعد از چند سال پشت خط ماندن با عملكرد خوبی كه در رقابت‌های لهستان از خود نشان داد، ثابت كرد به فعل خواستن رسیده و برای رسیدن به این هدف زحمت زیادی كشیده، ضمن اینكه عملكرد و نتیجه‌گیری دو گزینه دیگر این وزن یعنی پورعلیجان و دماوندی در حد انتظار نبود.

**پس چرا دماوندی به عنوان یار ذخیره انتخاب شد؟

دماوندی كشتی‌گیر بسیار جوانی است كه در انتخابی نیز تمام حریفان خود را شكست داد. او اولین نماینده گلستانی‌ها در تیم‌ملی است كه در اردو نیز جزو منضبط‌ترین كشتی‌گیران بوده است. بنابراین وی را به دلیل عملكرد مثبتش و برای كسب تجربه به مجارستان اعزام می‌كنیم تا در آینده بتواند به یك مدعی تمام عیار تبدیل شود.

**دلیل انتخاب حبیبی هم همین موضوع بود؟

بله، اما با كمی تفاوت.

**چه تفاوتی؟

دماوندی در ازمیر به دلیل جوانی و كم‌تجربگی نتایج ضعیفی گرفت اما حبیبی در قالب یك كشتی‌گیر تمام عیار، تمام حریفان را شكست داد تا اولین مدال تاریخ ایران را در رقابت‌های المپیك دانشجویی به دست آورد.

او كشتی‌گیر بااخلاق و آینده‌داری است كه اعضای كمیته فنی این اعزام را به وی هدیه دادند تا با حضورش در كنار حاجی‌زاده، باعث قوت و دلگرمی تیم هم شود.

**مطلبی در خصوص انتخاب نشده‌ها؟

تمام آنهایی كه انتخاب نشدند به خوبی شرایط ما را درك می‌كنند. بحث، بحث محدودیت‌هاست. ما باید هر چه سریع‌تر بهترین تیم را انتخاب می‌كردیم كه چاره‌ای نیز جز انتخاب 7 نفر منتخب كمیته نداشتیم.

این انتخاب نیز هیچ چیزی از شایستگی دیگر افراد كم نمی‌كند. من همین‌جا اعتراف می‌كنم كه كشتی‌گیرانی مانند خدایی، ابراهیمی، محمدنژاد، سیفی، پورعلیجان و دماوندی هر كدام ویژگی‌ها و فاكتورهایی دارند كه در نوع خود منحصر به فرد است. هیچ كدام از آنها نباید مأیوس شوند و برای رسیدن به اهداف خود باید بكوشند.

**برنامه‌های آماده‌سازی از كی آغاز می‌شود؟

از صبح روز سه‌شنبه اردوی آماده‌سازی تیم‌ملی در مجموعه ورزشی انقلاب آغاز می‌شود كه فكر می‌كنم حدود چهار روز باشد. برای اردوی بعدی منطقه سالار دره در مازندران پیشنهاد شده كه باید شرایط بررسی شود و اگر مورد تأیید بود، تیم را به اردوی مازندران خواهیم فرستاد. **چه شرایطی باید مهیا شود؟

مازندرانی‌ها در اردوهای گذشته ثابت كرده‌اند كه در بحث میزبانی و میهمان‌نوازی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌كنند، اما شرایط با یك ماه پیش خیلی فرق كرده.

**چه فرقی؟

در حال حاضر پنج ملی‌پوش اعزامی كشورمان به بوداپست مازندرانی هستند كه در خصوص نتیجه‌گیری بهتر این پنج نفر از تمرینات اردو باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

در جلسه كوچكی كه با دیگر اعضای كادر فنی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم كه ممكن است برگزاری اردو در مازندران برای این پنج نفر مناسب نباشد. به خاطر همین مسأله نیز باید به اتفاق نظر برسیم.

باید تمامی حواشی از تیم دور شود و كشتی‌گیران تمام ذهن خود را معطوف كشتی و آماده‌سازی كنند.

**اولویت برنامه‌ها؟

اولویت برنامه‌های ما كسب انسجام تیمی است. ما باید تیم را به یك انسجام و وحدت برسانیم كه فكر نمی‌كنم كار مشكلی هم باشد، چراكه تمام كشتی‌گیران ما با غیرت و تعصبی كه دارند فقط و فقط به كسب افتخار فكر می‌كنند و همین مسأله نیز در كنار آمادگی بدنی و فنی مهم‌ترین فاكتور پیروزی است. از این به بعد به نظم و انضباط كه سرلوحه كارمان بوده، بیشتر توجه خواهیم كرد و در همین‌جا از طرف دیگر اعضای كادر فنی اعلام می‌كنم به ‌رغم احترامی كه برای تك تك ملی‌پوشان غائلیم، اما با هیچ كشتی‌گیری شوخی نداریم و با كوچك‌ترین بی‌انضباطی برخورد خواهیم كرد، چراكه بحث بحث اعتبار و آبروی ملی است.

**برای شناخت ملی‌پوشان از حریفان چه برنامه‌ای دارید؟

تمامی كشتی‌های ازمیر و لهستان فیلمبرداری شده و در صددیم تا فیلم‌هایی از انتخابی‌های دیگر كشورها را نیز به دست آوریم تا با ارزیابی نفر به نفر حریفان و گوشزد كردن نقاط ضعف و قوت آنان به كشتی‌گیرانمان زمینه موفقیت را هموار كنیم.

**پیش از حضور در جهانی، میدان تداركاتی دیگری نخواهید داشت؟

میدان بین‌المللی كه فكر می‌كنم در تقویم داشته باشیم، اما در قسمت داخلی مسابقه تیم به تیم با استان مازندران مطرح شده كه اگر در سنجش شرایط بچه‌ها به این نتیجه برسیم كه تمامی جوانب برای حضور در این دیدار مهیا است، حتماً مسابقه را برگزار خواهیم كرد اما همان‌طور كه گفتم بیگدار به آب نخواهیم زد.

**از نظر امكانات چطور؟ شرایط مهیاست؟

خوشبختانه فدراسیون كشتی با همه مشكلاتی كه دارد وبا تمام محدودیت‌های بودجه‌ای تمام امكانات را برای آماده‌سازی كشتی‌گیران ملی‌پوش مهیا كرده و تنها چیزی كه در این موقعیت برای تیم ما لازم است، جلوگیری از حواشی و انتقادهای بی‌مورد است.

من همین جا از تمامی مطبوعات، رسانه‌ها و ارباب جراید خالصانه درخواست می‌كنم كه ما را در راه رسیدن به هدف 70 میلیون ایرانی كه همانا افتخارآفرینی در مجارستان است، همراهی كنند.

دست تمامی عزیزان را می‌فشاریم. مطبوعات یار هشتم تیم‌ملی ایران هستند كه همه به نقش مهم آنها واقفند.

**حرف آخر؟

وظیفه ما خدمت به مردم است كه با آماده‌سازی ملی‌پوشان انجام وظیفه می‌كنیم و مطمئن باشید كه از هیچ تلاش و زحمتی نیز دریغ نخواهیم كرد، اما كشتی‌گیران نیز باید همچون یك سرباز در اختیار تیم باشند تا در نهایت بتوانیم از جایگاه واقعی كشتی كشورمان دفاع كنیم.

مردم نیز ملی‌پوشان خود را از دعای خیر بی‌نصیب نسازند.