تبیان، دستیار زندگی
من توجیه نمی‌كنم، پاسخ می‌دهم و باید قانع كننده باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش 8 درصدی حقوق كارمندان دولت

من توجیه نمی‌كنم، پاسخ می‌دهم و باید قانع كننده باشد. قانون‌گذار در قانون مؤخر گفته كه ضریب ریالی در چارچوب اعتبارات مصوب باشد. با استفاده از اعتبارات مصوب، حداكثر رشدی كه می‌توانستیم، اعمال شد و 6 درصد افزایش یافت. اما یك رقم 2 درصدی دیگر وجود دارد كه برای درمان است، یعنی قانونگذار گفته حدود 2 درصد هم از اعتبارات مصوب صرف بیمه درمانی كاركنان كشوری و لشكری اعم از شاغل و بازنشسته شود.

پول

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: حقوق كارمندان دولت با احتساب 2 درصد افزایش اعتبار برای بیمه در واقع 8 درصد افزایش یافته است.

رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در حاشیه مراسم تودیع محسن میرزایی رئیس سابق مركز ملی بهره‌وری و معارفه علی رضائیان رئیس جدید سازمان ارتقاء یافته ملی بهره‌وری ایران در سالن غدیر این معاونت گفت: قانون بودجه 89 در 14 اردیبهشت ابلاغ شد.

وی در پاسخ به پرشس خبرنگاران كه چرا كمتر مصاحبه می‌كند، گفت: ما هم خودمان را تحریم كردیم، هم شماها را و من با وجود این كه همه موبایلهای شما را شناسایی كردم، باز هم تعدادی از دستم در می‌رود از طرفی گرچه به اطلاع رسانی اعتقاد دارم ولی فرد بزرگی مرا توصیه كرده این قدر مصاحبه نكنم.

من خیلی پرهیز كردم كه این صحبت‌ها را نكنم. در مورد حقوق آنچه كه دولت انجام داده است، عین قانون را انجام داده است

وی گفت: تا 14 اردیبهشت ماه تغییرات ویراستاری قانون بودجه از مجلس دریافت شد، این را قبلا هم گفتم، سپس همان روز هم بودجه را ابلاغ كردیم، از طرفی متن آن در سایت سامانه معاونت برنامه‌ریزی قرار گرفت.

ممبینی خاطرنشان كرد: بعد از ابلاغ بودجه كلی، بودجه مربوط به تك تك دستگاه‌های ملی و استانی و شركتها به عنوان اطلاع‌ ارسال شد. علاوه بر این كه باید خود دستگاهها مراجعه كنند و ردیفهای مربوطه را ببینند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی كه در مناسبت‌هایی مانند روز معلم و روز پرستار قول‌هایی برای استخدام داده شد كه حق‌التدریسی‌ها و یا پرستاران استخدام خواهند شد، یا قول دیگر كه هر كس در 89 بچه‌دار شود، یك میلیون تومان می‌دهند، آیا این موارد در بودجه دیده شده است، گفت: وزارت آموزش و پرورش یك بودجه حق‌التدریسی دارد كه هر ساله در بودجه سالانه‌شان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: همین بودجه را در راستای بهینه‌سازی و ارتباط با موضوعات جدید استفاده می‌كنیم، یعنی ما به یك شكلی در سال 88 حدود 50 هزار نفر بازنشسته پیش از موعد در آموزش و پرورش داشتیم.

ممبینی افزود: بازنشستگی افراد عملا یك نوع صرفه‌جویی در اعتبارات پرسنلی آموزش و پرورش است، حال از همین اعتبارات در موضوعات دیگر استفاده می‌كنیم، به صراحت عرض می‌كنم كه بودجه آموزش و پرورش نسبت به چند سال قبل از ارتقاء خوبی برخوردار شده و مثل سابق مشكلی به نام بودجه در آموزش و پرورش وجود ندارد، از جمله آثارش همین بیمه طلایی معلمان بود كه اعلام شد.

پول

وی گفت: به هرحال آموزش و پرورش به خوبی توانسته بحث بازنشستگی پیش از موعد را انجام دهد، هر چند این بازنشستگی موجب شده كه نیروهای كیفی خوبی را در آموزش و پرورش از دست بدهیم و فلسفه قانونی این نبوده است، ولی همه اینها ناشی از این است كه اعتبارات خوبی در آموزش و پرورش وجود دارد و توانسته‌اند این كارها را در راستای بهبود امور در آموزش و پرورش انجام دهند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد اساسنامه سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: این بحث در حوزه كاری من نیست.

* افزایش 8 درصدی حقوق كارمندان

ممبینی در مورد مخالفت برخی نمایندگان با افزایش 6 درصدی حقوق كارمندان گفت: من خیلی پرهیز كردم كه این صحبت‌ها را نكنم. در مورد حقوق آنچه كه دولت انجام داده است، عین قانون را انجام داده است، در جزء الف بند 7 قانون بودجه سال 89 تصریح شده كه ضریب (حقوق) بنابر پیشنهاد معاونت‌های توسعه مدیریت (دكتر فروزنده) و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یعنی دكتر عزیزی و تصویب هیأت وزیران در چارچوب اعتبارات مصوب باشد.

وی ادامه داد: در چارچوب اعتبارات مصوب، همین 6 درصدی بود كه اعلام شده است، یعنی بهرحال قانون بودجه قانون مؤخر است و قانونگذار آن را مد نظر قرار داده است.

وی در پاسخ به گفته خبرنگاری كه گفت، آیا توجیه می‌كنید، گفت: من توجیه نمی‌كنم، پاسخ می‌دهم و باید قانع كننده باشد. قانون‌گذار در قانون مؤخر گفته كه ضریب ریالی در چارچوب اعتبارات مصوب باشد. با استفاده از اعتبارات مصوب، حداكثر رشدی كه می‌توانستیم، اعمال شد و 6 درصد افزایش یافت. اما یك رقم 2 درصدی دیگر وجود دارد كه برای درمان است، یعنی قانونگذار گفته حدود 2 درصد هم از اعتبارات مصوب صرف بیمه درمانی كاركنان كشوری و لشكری اعم از شاغل و بازنشسته شود.

حق بیمه درمان یا حق بیمه تأمین اجتماعی باید به مرور پرداخت شود و به مرور هم پرداخت خواهد شد

ممبینی تصریح كرد: ما باید 2درصد هم برای بیمه درمانی تأمین كنیم، یعنی عملا (افزایش حقوق) می‌شود 8 درصد، شامل 6 درصد حقوق و 2 درصد هم بیمه درمان است كه باید پوشش بیمه درمان تأمین شود.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد كاهش اعتبار امور رفاهی به 80 درصد و سقف اضافه كاری به 60 درصد مقدار مشابه سال قبل، گفت: علت این است كه تقریبا شاهد كاهش تعداد كاركنان دولت هستیم. وقتی كه اعلام می‌شود این اعتبار معادل 80 درصد سال 88 باشد، كل اعتبار رفاهی به معنای 80 درصد نیست، زیرا وقتی كه به نسبت آمار كاركنان مقایسه شود، بیش از 80 درصد( سال قبل) خواهد بود، بدلیل اینكه مرتب شاهد كاهش تعداد كاركنان دولت در كشور هستیم.

وی در مورد تعداد كاهش كاركنان دولت در سال قبل گفت: كاهش تعداد كاركنان تقریبا ظرف 2 سال گذشته بیش از 160 هزار نفر بوده است.

پول

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد مبادله موافقت‌نامه بودجه با دستگاه‌های دولت گفت: حكم قانون گفته است، دستگاه‌ها برابر متن پیشنهادی تا پایان اردیبهشت مبادله موافقت‌نامه‌های بودجه را به معاونت برنامه‌ریزی ارائه دهند. اگر معاونت برنامه‌ریزی تأیید كرد، ظرف 15 روز مبادله انجام خواهد شد. ما منتظر هستیم. برخی دستگاه‌ها البته در متن‌های سابق فرستاده‌اند و بعضی از دستگاه‌ها هنوز نفرستاده‌اند. وی گفت: متن‌های جدید برای مبادله موافق‌نامه آماده و كاملا نهایی شده و در سامانه معاونت برنامه‌ریزی قرار داده شده است و یك سازماندهی خوبی هم از مجموعه معاونان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی صورت گرفته است كه در یك زمان كوتاه بتوانیم موافقت‌نامه‌ها را مبادله كنیم، فكر كنم نسبت به سالهای قبل زودتر این كار را انجام دهیم.

ممبینی در پاسخ به پرشس خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد حق بیمه روستاییان و عشایر كه باید تا خرداد تأمین شود، گفت: حق بیمه درمانی روستائیان و عشایر هر ساله در یك ردیف بودجه‌ای به نام صندوق بیمه روستائیان و عشایر پیش‌بینی می‌شود. دو نوع پول(اعتبار) برای روستائیان و عشایر وجود دارد، یك پول تأمین اجتماعی روستاییان و عشایر كه یك مبلغ را دولت در ردیف مربوطه به صندوق بیمه روستاییان و عشایر واریز می‌كند، دوم یك اعتبار هم برای بیمه درمانی روستاییان عشایر است كه ذیل سازمان خدمات درمانی كه این پیش‌بینی شده است نسبت به سال قبل رشدش خیلی خوب است، فكر می‌كنم حدود 200 میلیارد تومان افزایش دارد كه به مرور پرداخت می‌شود، لازم نیست یكجا پرداخت شود.

حق بیمه درمان یا حق بیمه تأمین اجتماعی باید به مرور پرداخت شود و به مرور هم پرداخت خواهد شد.

كاهش تعداد كاركنان تقریبا ظرف 2 سال گذشته بیش از 160 هزار نفر بوده است

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد بودجه سال 90 كه بر اساس كدام برنامه خواهد بود، گفت: حتی بودجه سال 89 را با توجه به این كه قبلا هم من گفته‌ شد، طبق سیاستهای كلی برنامه پنجم كه مصوب شد و در اختیار قرار گرفت. آن را هم در بودجه سال 89 دخالت دادیم. قطعا برای بودجه سال 90 با تصویب لایحه برنامه پنجم در مجلس بودجه سال 90 بر مبنای برنامه پنجم صورت می‌گیرد.

وی در مورد بودجه 1390 كشور گفت: این كه گفته شود، بودجه 90 كه به طور رسمی آغاز كرده باشیم، خیر این گونه نیست. معمولا از شهریور ماه كار بودجه آغاز می‌شود.

ممبینی در پاسخ به این پرسش كه آیا بودجه 1390 عملیاتی است، بیان داشت: برای سال جاری بودجه عملیاتی 6 دستگاه را به صورت نمونه اجرا خواهیم كرد، به صورت عملیاتی دستگاه‌هایی را كه هم رقابت‌پذیری در آن امكان‌پذیر باشد و هم قابل كمی كردن باشد، شروع به بودجه عملیاتی شده است.

وی گفت: دستگاه‌های آموزشی یا دستگاه‌های بهداشتی و درمان و 2 دستگاه خدماتی هم مانند ثبت املاك و ثبت احوال دارای بودجه عملیاتی شده‌اند.

وی در مورد گزارش نظارتی دو سال پایانی برنامه چهارم گفت: اعلام زمان گزارش در حوزه كاری بنده نیست.

ممبینی در مورد فراریان مالیاتی و مسدود كردن حساب آنها گفت: به طور طبیعی ورود منابع به خزانه در ابتدای سال منظم نیست، وسط و آخر سال خیلی كمتر بی نظمی است. ما این بی نظمی را از طریق عوائد حاصل از نفت كه در قانون هم مبالغش تعیین شده، مثلا برای سال جاری حدود 46 هزار میلیارد تومان است، كمبودها به این شكل در 6 ماه اول سال جبران می‌شود، بعد در 6 ماه دوم همه چیز حالت‌ تراز خودش را پیدا خواهد كرد. از این بابت مشكل نداریم درآمدهای نفت آنكه در بودجه قانون و مصوب شده بیشتر و طول یك مقدار و به خزانه واریز خواهد شد. چون درآمدهای دیگر ورودش كند است. بعد كه شكل عادی به خود گرفت همه اینها مسیر طبیعی‌شان را طی خواهد كرد. این مربوط به امسال هم نیست. همیشه این گونه بوده و خواهد بود.

منبع: تابناک

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور