تبیان، دستیار زندگی
گزارش تکان دهنده صلیب سرخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش تکان دهنده صلیب سرخ:

اوضاع مردم فلسطین فاجعه بار است

کمیته بین المللی صلیب سرخ با فاجعه بار خواندن اوضاع انسانی غزه به سبب ادامه محاصره ظالمانه این منطقه تاکید کرد : کمکهای بشردوستانه دیگر پاسخگوی سختی و رنجی نیست که 1.5 میلیون نفر مردم غزه با آن روبرو هستند. تنها راه ممکن لغو محاصره است.

غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته بین المللی صلیب سرخ در گزارشی از اوضاع نوار غزه، تاکید کرده است : حمله نظامیان اسرائیلی به کاروانهای بشردوستانه ای که به سوی غزه در حرکت بودند، برا دیگر شرایط بسیار سخت مردم نوار غزه را آشکار کرد.

بر اساس این گزارش، کمیته بین المللی صلیب سرخ بارها هشدار داده است : کمکهای بشردوستانه جوابگوی شرایط بسیار سخت غزه نیست. محاصره تحمیلی غزه وارد چهارمین سال خود می شود و این موضوع امکان هر گونه رشد اقتصادی را در این منطقه از بین می برد. مردم غزه همچنان از بیکاری، فقر و جنگ رنج می برند و این در حالی است که سیستم مراقبتهای بهداشتی در غزه به پایین ترین سطح کیفیتی خود رسیده است.

مجازات دسته جمعی مردم غزه غیر قابل قبول است

در این گزارش آمده است : مردم غزه برای چیزی مجازات می شوند که مسئول آن نیستند. بنابراین این مجازات جمعی نتیجه صریح بی اعتنایی اسرائیل به تعهدات خود در زمینه حقوق بشردوستانه بین المللی است.

کمکهای بشردوستانه جوابگوی شرایط بسیار سخت غزه نیست

بئاتریس مژوان، رئیس عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ در خاورمیانه در گزارش خود می افزاید :  محاصره اثر مخربی بر زندگی 1.5 میلیون نفر مردم غزه داشته است. به همین دلیل ما اصرار داریم اسرائیل محاصره را پایان دهد و از تمام کسانی که می توانند در این جریان نقشی داشته باشند، کمک می طلبیم.

وی در عین حال با توجیه پذیر خواندن آنچه نگرانی های امنیتی رژیم اسرائیل خوانده، در عین حال داشتن زندگی عادی و شرافتمندانه را حق فلسطینی ها می داند.

وی تصریح می کند : جامعه بین المللی باید برای عملی شدن درخواستهای کشورها و سازمانهای بین المللی مبنی بر پایان دادن به محاصره تضمین دهد.

در گزارش این مسئول صلیب سرخ آمده است : بر اساس حقوق بشردوستانه بین المللی، اسرائیل باید نیازهای اساسی مردم غزه را از قبیل مراقبتهای بهداشتی تضمین کند. مقامهای فلسطینی نیز در حد توان و به نوبه خود باید امکانات بهداشتی ، برق و زیرساختی را فراهم کنند. تمام کشورها نیز متعهد هستند که انتقال کمکها، تجهیزات و نیرو را تسهیل کنند.

اوضاع نابسامان معیشتی در غزه
غزه

در ادامه گزارش هشدار دهنده صلیب سرخ درباره اوضاع فاجعه بار غزه آمده است : گرچه در حال حاضر اجازه داده شده است، حدود 80 نوع اقلام مختلف به غزه وارد شود- این مقدار 2 برابر سال گذشته است- پیش از محاصره 4000 قلم کالا وارد غزه می شد. اما به طور کلی، قیمت اقلام افزایش یافته است در حالی که کیفیت آنها کاهش یافته است. زمینهای حاصلخیز اطراف مرز به اراضی بی حاصل تبدیل شده است و زندگی مردم آن نواحی را در بسیاری از مناطق روستایی تحت تاثیر قرار داده است. اسرائیل عملا یک کیلومتر در منطقه میانی در نوار غزه پیشروی کرده و در حدود 50 کیلومتر مربع را اشغال کرده است. منطقه ای که سومین منطقه کشاورزی غزه به حساب می آید. فعالیتهای کشاورزی متوقف شده است. ایجاد منطقه میانی از سوی اسرائیل و مخاصمات پی در پی نه تنها به غیر نظامیان آسیب زده و اموالشان را از بین برده است، بلکه به فقر و آوارگی بسیاری از خانواده ها نیز منتهی شده است.

سرقت منابع آبی فلسطین و حمله صهیونیستها به صیادان فلسطینی

در ادامه این گزارش با اشاره به سرقت رژیم صهیونیستی از منابع آبی فلسطینی ها آمده است : زندگی ماهیگیران غزه در پی کاهش آبهای قابل صید توسط اسرائیل سخت تحت تاثیر قرار گرفته است. آخرین محدودیت اعمال شده که 3 مایل فضای دریا را کاهش داده است کیفیت و کمیت ماهیگیری را تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه، در حال حاضر 90 درصد از ماهیگیران غزه یا فقیر (با درآمد ماهانه 100 الی 190 دلار) و یا خیلی فقیر (با درآمد ماهانه زیر 100 دلار) محسوب می شوند . در تلاش برای معاش، ماهیگیران اقبال چندانی ندارند به جز آنکه به مناطق ممنوع بروند و خطر هدف گلوله قرار گرفتن از سوی اسرائیلی ها را به جان بخرند.

نظر عیاش، رئیس اتحادیه ماهیگیران می گوید: من دستگیر شده ام و قایق ام چندین بار مصادره شده است. اما زندگی ما همین جاست ما راه دیگری نداریم به جز آنکه با قایقهایمان برای تامین معاش به صید برویم.

نبود بهداشت و فعالیتهای خاص کشاورزی، لایه های آبی غزه را آلوده می کنند. تنها 60 درصد از سرزمینی با 1.4 میلیون نفر سکنه به سیستم فاضلاب دسترسی دارند. فاضلاب به رودخانه وادی غزه تخلیه می شود و از مجاری شهری می گذرد و بهداشت نواحی مختلف را به خطر می اندازد

راه حلی برای سیستم مراقبتهای بهداشتی دیده نمی شود

در ادامه گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ با اشاره به بحران برق در غزه آمده است : غزه از بحران جدی برق رنج می برد.جریان برق به طور متوسط 7 ساعت در روز قطع می شود. این مسئله اثر مخربی روی خدمات عمومی به خصوص سیستم بهداشتی می گذارد. برای غلبه بر مشکل قطع برق، تمام بیمارستان ها به ژنراتور مجهز هستند.

قطع برق درمان بیماران و حتی زندگی آنها را به مخاطره می اندازد. 2 تا 3 دقیقه طول می کشد تا ژنراتور راه اندازی شود و در این فاصله هیچ وسیله برقی ای کار نمی کند. در نتیجه تجهیزات تنفس مصنوعی به صورت دستی دوباره فعال می شوند، درمان دیالیز دچار وقفه می شود و عمل جراحی متوقف می شود چرا که اتاق عمل در خاموشی فرو می برد.

غزه

شرایط وخیم تر آن است که منابع سوخت این ژنراتورها رو به پایان است. در سال جاری و به دلیل کمبود سوخت بیمارستانها مجبور شدند سه بار عمل جراحی را لغو کنند و فقط بیمارانی با شرایط اورژانس را برای اتاق عمل پذیرش کنند. بیمارستان کودکان غزه ناچار شد تمام بیماران خود را به بیمارستان دیگری منتقل کند و خدمات خشکشویی به طور مکرر متوقف شده اند. با پیش بینی افزایش مصرف برق در تابستان احتمال آن می رود که وضع از این هم بدتر شود.

نوسانات جریان برق همچنین می تواند به تجهیزات پزشکی آسیب جدی برساند. به دلیل محاصره، تعمیرات به سختی انجام می شود و انتقال لوازم یدکی تجهیزات پزشکی با ماهها تاخیر انجام می گیرد.

انتقال الکترودهای یک بار مصرف که برای ثبت نوار از بیماران قلبی استفاده می شود تا ماه اوت سال 2009 صورت نگرفته است. بدون این تجهیزات زندگی بیماران در خطر است . زیرا مشکلات قلبی ممکن است به موقع تشخیص داده نشوند. به دلیل محدودیت های مکانی، بسیاری از مونیتورهای قلب تا آخر این ماه غیر قابل استفاده خواهند شد. تجهیزات ناکافی یکی از دلایلی است که بسیاری از بیماران برای درمان به خارج از نوار غزه سفر می کنند.

بیش از 110 مورد از 700 مورد اقلام یکبار مصرف مورد نیاز در انبار موجود نیست و تنها راه موجود استفاده مجدد از اقلامی نظیر کیسه تنفس مصنوعی و کلستومی است که این امر می تواند به عفونت بیانجامد و زندگی بیمار را به خطر بیندازد.

عیلین دالی، هماهنگ کننده امور بهداشت درمان کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید: وضعیت مراقبتهای بهداشتی در غزه هرگز به این بدی نبوده است و موضوع بهداشت به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است. به همین دلیل این سیستم با شکست مواجه شده است. اگر تغییری به وجود نیاید، اوضاع از این هم بدتر می شود. هزاران بیمار درمان نمی شوند و چشم انداز بلند مدت نگران کننده است.

سیستم مراقبتهای بهداشتی همچنین با محدودیت های آمد و شد به داخل و خارج از غزه ضعیف تر هم می شود. محدویت ها به پرسنل پزشکی اجازه نمی دهد تا از غزه خارج شوند و مهارتهای کافی را برای درمان بیماران کسب کنند و به تکنسین ها اجازه نمی دهد که به غزه بیایند و تجهیزات پزشکی را تعمیر کنند.

بر اساس حقوق بشردوستانه بین المللی، اسرائیل باید نیازهای اساسی مردم غزه را از قبیل مراقبتهای بهداشتی تضمین کند

نبود بهداشت خطری برای بهداشت درمان و محیط

به گزارش مهر، در ادامه گزارش تکان دهنده صلیب سرخ جهانی درباره اوضاع فاجعه بار نوار غزه به سبب ادامه محاصره ظالمانه آن از سوی رژیم صهیونیستی آمده است : نبود بهداشت و فعالیتهای خاص کشاورزی، لایه های آبی غزه را آلوده می کنند. تنها 60 درصد از سرزمینی با 1.4 میلیون نفر سکنه به سیستم فاضلاب دسترسی دارند. فاضلاب به رودخانه وادی غزه تخلیه می شود و از مجاری شهری می گذرد و بهداشت نواحی مختلف را به خطر می اندازد.

از آنجا که لایه های آبی بیش از اندازه مورد استفاده قرار گرفته اند، آب آشامیدنی در بسیاری از نواحی غزه حاوی نیترات، کلراید و نمک است . آب مناسب آشامیدن نیست و خطر ابتلا به بیماری های عفونی بالاست.

روند جمع آوری مواد مناسب برای انجام پروژه های بهداشتی کند و پرپیچ و خم است. کیفیت موادی که از طریق تجارت تونلی (زیرزمینی) به دست می آید زیر سوال است و این در حالی است که پمپ های الکترومکانیکی خاص نایاب هستند.

شرایط غزه بحرانی است.

غزه

خاویر کوردوبا، ناظر فعالیتهای آب و تاسیسات بهداشتی کمیته بین المللی صلیب سرخ در غزه، می گوید: شرایط حاضر بحرانی است  و ممکن است به روند برگشت ناپذیری بینجامد که در آن آبهای زیرزمینی نابود شوند. پروژه های بزرگ نظیر احداث کارخانه تولید آب شیرین باید عملی شوند تا نیازهای آب برآورده شود و لایه های آبی از این بیشتر آسیب نبینند. محاصره باید برداشته شود تا 4.5 میلیارد دلار کمکهای اهدایی کشورها در سال گذشته مورد استفاده قرار گیرد.

فعالیتهای کمیته بین المللی صلیب سرخ طی ماههای ژانویه تا مه (دی 1388 تا اردیبهشت 1389)

کمیته بین المللی صلیب سرخ در ادامه گزارش خود به مشروح فعالیتهای خود در رسیدگی به مردم تحت محاصره غزه پرداخته است که به این شرح است :

-  با 300 زندانی اهل غزه در بیش از 20 زندان اسرائیل، سه بار ملاقات در ماه صورت گرفته است.

- رساندن بیش از 100 پیغام به اسرای در بند از خانواده هایشان و بیش از 200 پیغام از زندانیان به خانواده هایشان در غزه.

- تهیه بیش از 90 تن دارو و اقلام یک بار مصرف برای 8 بیمارستان دولتی

- پاسخ به 17 درخواست از وزارت بهداشت برای حفظ و نگهداری تجهیزات پزشکی، به طور خاص. همچنین کمیته بین المللی صلیب سرخ لوازم یدکی تجهیزات سونوگرافی و ماموگرافی، دستگاه انتقال اکسیژن برای بخش آی سی یو، یک دستگاه لنز لارینگ اسکوپ و آدابتور برای دستگاه سی تی اسکن و نیز لوازم یدکی برای ژنراتورها و ماشینهای لباسشویی را تهیه کرده است.

- حمایتهای فنی از بخش اضطراری بیمارستان "الشفا"، شامل برگزاری دو دوره آموزشی در بخش خمات فوری برای 50 پزشکی و پرستار انجام شده است.

- تعمیر بیش از 60 آمبولانس متعلق به وزارت بهداشت و انجام 15 دیدار از مراکز بهداشتی، همراه با جمعیت هلال احمر فلسطین، به منظور نظارت و حمایت از فعالیت های مراکز خدمات درمانی فوری.

-  حمایت از فعالیتهای جمعیت هلال احمر فلسطین برای افزایش ظرفیتهای این جمعیت و انجام فعالیتهایی در راستای بهبود هماهنگی ها بین مراکز آمبولانس مختلف در نوار غزه.

- حمایت از فعالیتهای ساخت و ساز و تعمیرات در سه مرکز خدماتی فوری.

- حمایت از برگزاری کارگاههای آموزشی توسط جمعیت هلال احمر فلسطین در خصوص برنامه ریزی برای 120 کارمند و داوطلب این جمعیت.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور