تبیان، دستیار زندگی
جام جم آنلاین: دوباره جام‌جهانی شروع شده، جام نوزدهم و تب‌وتاب فوتبال و هواداری از تیمی خاص و برد و باخت برای گروهی شادی و برای دیگران اندوه در پی دارد. تا بوده فوتبال همین داستان‌ها را همراه داشته و شاید همین حواشی هم جذاب‌ترش می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیجان فوتبال در قلب‌های بیمار

جام جم آنلاین: دوباره جام‌جهانی شروع شده، جام نوزدهم و تب‌وتاب فوتبال و هواداری از تیمی خاص و برد و باخت برای گروهی شادی و برای دیگران اندوه در پی دارد. تا بوده فوتبال همین داستان‌ها را همراه داشته و شاید همین حواشی هم جذاب‌ترش می‌كند.

اما این بار از منظر سلامتی به این ورزش پرطرفدار نگاه می‌كنیم. ممكن است از این‌كه حتی تماشای فوتبال را هم برای سلامت مضر بدانیم شما عصبانی شوید، اما چاره‌ای نیست باید واقعیات را دید و پذیرفت و البته با آگاهی، از وقایع تلخ پیشگیری كرد.

شاید این مطلب جدیدی نباشد كه از افراد بخواهیم هنگام تماشای مسابقات فوتبال، زیاد به خودشان فشار و استرس وارد نكنند اما با توجه به اهمیت موضوع و شروع بازی‌های جام جهانی، دوباره تكرار كردن این مساله بی‌اهمیت هم نخواهد بود. پس بیایید به برخی گزارش‌ها و آمارها در این خصوص نگاهی داشته باشیم.

طبق گزارش‌های صورت گرفته در این زمینه، رابطه‌ای میان تماشای مسابقات فوتبال و بروز مشكلات قلبی وجود دارد. پس هنگام تماشای مسابقات جام‌جهانی، مواظب سلامت خودتان باشید، به خصوص زمانی كه تیم محبوب شما مسابقه‌ای سخت دارد یا در حال تماشای زدن یك ضربه پنالتی هستید.

پژوهش‌ها چه می‌گویند؟

چند سال پیش خبر مرگ یك جوان ایرانی هنگام تماشای فوتبال و گل‌زنی یك بازیكن محبوب تیتر یك صفحات حوادث روزنامه‌ها شد؛ حادثه‌ای كه بی‌تردید اولین و آخرین این گونه حوادث نیز نخواهد بود. همچنین بر اساس مطالعه‌ای در این زمینه كه در مجله پزشكی« نیو انگلند» منتشر شده است، تماشای یك مسابقه فوتبال استرس‌زا خطر ابتلا به مشكلات قلبی - عروقی را تشدید می‌كند. همچنین در این مطالعه هشدار داده شده است كه در مقابل این خطر، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. این مطالعه همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در آلمان انجام گرفت و در این مدت بروز حوادث قلبی ـ عروقی بیماران در قسمتی از مونیخ مورد بررسی قرار گرفت.

حملات قلبی در 4279 بیمار ارزیابی شد و در روزهایی كه تیم آلمان مسابقه داشت، مطالعه نشان داد كه میزان بروز موارد اورژانس بیشتر از روزهای عادی بود.

حمله قلبی

مسوول این تحقیق می‌گوید: نتایج ما افزایشی شدید و قابل توجه در میزان حوادث قلبی عروقی در ارتباط با مسابقاتی كه آلمان در آنها حضور داشت را نشان می‌دهد.

به بیان دیگر، اگرتیم محبوب شما مسابقه‌ای سخت دارد، شما هم در معرض حمله قلبی قرار خواهید داشت.

تجزیه و تحلیل مجله‌ای در انگلیس نیز رابطه‌ای میان تماشای مسابقات جام‌جهانی و حمله قلبی را نشان می‌دهد.

به نتایج این تحقیق دقت كنید:

روز 30 ژوئن سال 1998 روز مسابقه انگلستان برابر آرژانتین است. در این بازی، آرژانتین در ضربات پنالتی بازی را به نفع خود تمام می‌كند. مشخص است كه چه نتیجه‌ای می‌توان در این تحلیل‌ها دید!

مراجعات به بیمارستان برای مشكلات قلبی بیشتر از روزهای دیگر و در حقیقت حدود 25 درصد بیشتر از مقدار میانگین روز مشابه در سال قبل بود. البته این مساله فقط در روز باخت انگلستان روی نداد، بلكه حملات قلبی برای دو تا سه روز بعد هم ادامه داشت. در كل 55 نفر بیشتر به حمله قلبی دچار شدند. فراموش نكنید رسوب‌های چربی كه در داخل سرخرگ‌های قلب ما بر اثر عوامل متعدد از جمله مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، مصرف زیاد چربی و نمك و بویژه هیجان و استرس بیش از اندازه، در طول سال‌های متمادی جمع شده‌اند، ممكن است هر لحظه ما را در معرض خطر یك حمله قلبی قرار دهد.

نشانه‌های حمله قلبی

نشانه‌های حمله قلبی را جدی بگیرید، در صورت بروز درد در ناحیه قفسه سینه، تعریق بیش از حد، تنگی نفس و حالت تهوع، سریع با اورژانس و مركز فوریت‌های پزشكی تماس بگیرید و از حركت زیاد بشدت حذر كنید.

ضمن این‌كه پزشكان متخصص توصیه می‌كنند بیماران قلبی تا جایی كه ممكن است از تماشای مسابقات حساس فوتبال بپرهیزند و حتی‌الامكان بكوشند آرامش خود را حفظ كنند. فراموش نكنید هیجان بیش از اندازه برای همه مخاطره‌آمیز است و بویژه در مورد بیماران قلبی این خطر دو چندان می‌شود. این نكته را در نظر داشته باشید كه بازی است و برد و باخت گریز ناپذیر؛ اما با اندكی آرامش و واقع‌بینی می‌توان از دیدن یك مسابقه پر هیجان لذت برد.

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی