تبیان، دستیار زندگی
برنامه پخش فیلم و سریال در تابستان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه پخش فیلم و سریال در تابستان

  • تلویزیون تا شش سال آینده، یکی از سه ماه تابستان همزمان با ماه مبارک رمضان خواهد بود و مردم در این فصل بیشتر اوقات خود را در خانه سپری می‌کنند. برهمین اساس، صدا و سیما در دو بخش برنامه‌های ویژه ماه رمضان و ویژه ایام تابستان تولیدات مناسب این دو مقطع خواهد داشت

در این نشست دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما، مهدی فرجی مدیر شبکه یک، غلامرضا صالحی مدیر روابط عمومی معاونت سیما، علیرضا برازش مدیر شبکه دو، علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سه، اردشیر رستم وندی مدیرشبکه چهار، دکتر مسعود احمدی مدیر شبکه تهران، دکتر حسین ساری مدیرشبکه قرآن و معارف علی رمضانی مدیر کل تامین برنامه خارجی سیما و دکتر پورحسین مدیر شبکه آموزش حضور داشتند و پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شدند. گزیده‌ای از مهمترین مسایل و اخبار مطرح شده در جلسه مزبور را از نظر می‌گذرانید.

دکتر میرباقری، معاون سیما

- تا شش سال آینده، یکی از سه ماه تابستان همزمان با ماه مبارک رمضان خواهد بود و مردم در این فصل بیشتر اوقات خود را در خانه سپری می‌کنند. برهمین اساس، صدا و سیما در دو بخش برنامه‌های ویژه ماه رمضان و ویژه ایام تابستان تولیدات مناسب این دو مقطع خواهد داشت.

- ما در قالب شبکه‌های سیما، هفت شبکه مجازی طراحی کرده‌ایم. 1- شبکه فیلم و سریال که از ساعت 9 صبح تا نیمه‌های شب حداقل در یکی از شبکه‌ها فیلم یا سریالی پخش می‌شود، 2- شبکه مستند که فعلاً فقط در تهران پوشش دارد و در طول روز، 30 مستند پخش می‌کند، 3- شبکه برنامه‌های قرآنی و معارفی، 4- شبکه برنامه‌های ورزشی با محوریت شبکه 3، 5- شبکه کودک، 6- شبکه برنامه‌های گفت‌وگو محور، 7- شبکه برنامه‌های جنگ گونه که در قالب‌های مختلف جنگ تولید می‌کند، چون رسانه ملی موظف است اخبار و برنامه‌های سایر دستگاه‌ها را نیز منعکس کند که در قالب همین جنگ‌ها مطرح می‌شود.

- چهار سال است که ما تابستان را یک مناسبت تلقی می‌کنیم و به همین دلیل و به خاطر خواسته‌های مخاطبان سریال‌های هر شبی و تابستانی را پخش می‌کنیم. این اتفاق با سریال «نرگس» آغاز شد و امسال هم علاوه بر سریال «تاوان» که آغاز شده، دو سریال هر شبی داریم. شبکه یک بزودی پخش سریال «زیر هشت» را ساعت 22:10 آغاز می‌کند که تا ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. شبکه سه هم بعد از بازی‌های جام جهانی از 13 تیر سریال «فاصله‌ها» را پخش می‌کند. در واقع تابستان امسال به جای یک مجموعه، سه مجموعه نمایشی پخش می‌کند.

- درباره خانم معتمد آریا دستگاه‌های نظارتی تذکراتی را داده‌اند، که مراحل خودش را طی می‌کند و اگر ممنوع‌التصویر باشد، اعلام خواهد شد.

- درباره میزان بودجه سریال‌ها با توجه به ژانرها و ساختار هرکاری، هزینه‌ها متفاوت است. سریال‌های الف ویژه، یک کار یگانه و ویژه است و در زمان تولید، وجوه مختلف آن بررسی می‌شود تا بودجه آن تعیین شود. از نظر ما اطلاعات درباره بودجه‌ها کاملاً شفاف است، اما برخی جراید برای جذابیت و جذب مخاطب به این مسئله می‌پردازند که ما آن را توصیه نمی‌کنیم. مثلاً ما می‌گفتیم شش میلیارد صرف سریال یوسف پیامبر (ع) شده، بعد شایعه می‌شد 5 میلیارد خرج شده و حتی از ما می‌خواستند درباره آن توضیح هم بدهیم!

- ما نرخ‌های اعلام شده درباره دستمزد‌های بازیگران را تأیید نمی‌کنیم. برخی جراید برای جوسازی، نرخ‌هایی را برای بازیگران اعلام می‌کنند که ما یک پنجم آنرا هم نمی‌دهیم!

- در زمینه نظرسنجی‌ها، سازمان صدا و سیما مرکز پژوهش و تحقیقات را دارد که برای مسؤولان تلویزیون به طور مستمر نتایج در اختیارشان قرار می‌گیرد. البته ما مدافع اعلام رسمی نتایج نظرسنجی‌ها هستیم و هر بار از ما خواسته شده، اطلاعات روشنی را ارائه داده‌ایم.

-برنامه‌های نقد سریال‌ها را همچنان در تمام شبکه‌ها داریم.

- ما وظیفه داریم وضعیت مخاطبان تلویزیون را در ایران بسنجیم. صدا و سیما امروز از حیث جمع‌آوری نظرات مردم سراسرکشور وضعیت ممتازی دارد. نیروهای ما در تمام کشور نگرش سنجی و نیاز سنجی می‌کنند و از این جهت، صدا و سیما گستره وسیعی را در برمی‌گیرد و در نهایت به بررسی این نظرات می‌پردازیم. بخصوص در عرصه نمایشی از کارگردانان معتبر در هر مقطعی و همین الان آثاری روی آنتن می‌رود و تلاشمان این است که ذائقه مخاطب را بشناسیم.

- سریال «قهوه تلخ» به سفارش صدا و سیما ساخته نشده و ما اگر بخواهیم کاری را پخش کنیم، هم از نظر متن و هم از نظر اجرا، باید ضوابطمان موردنظر قرار بگیرد و این سریال، کاری نبوده که به نظر و نظارت ما تولید شده باشد.اما چنانچه لازم باشد، درباره پخش آن و اینکه شایسته است از صدا و سیما پخش شود، اعلام‌نظر می‌کنیم، اما الان باید بگویم این کار به سفارش صدا و سیما ساخته نشده است.

- در بحث ماهواره جریان مقابل ما شاید از برخی خلا‌ءهای ساختاری استفاده و برنامه‌هایی را علیه ما پخش کند که در این باره ما منعطف عمل می‌کنیم و در هر ساختاری متناسب با نوع ساختار، فعالیت خودمان را تنظیم می‌کنیم، اما به هر حال مثلاً وقتی در زمینه ابتذال از ماهواره برنامه‌هایی پخش می‌شود، لزومی ندارد که برای مقابله به باز طرح آنها بپردازیم، بلکه با ساخت سریال‌ها و برنامه‌های دیگری، به طور غیرمستقیم پاسخ خواهیم داد. تمام برنامه‌های ماهواره‌ها را رصد و برنامه‌سازی می‌کنیم و به هر حال ملاحظاتی را هم در این زمینه داریم.

- تعداد طنزسازان مجرب ما در ساختار نمایشی، به اندازه سایر زیرمجموعه‌های ما نیست، یعنی ما در حوزه طنز افراد حرفه‌ای کم داریم. کمبود برنامه‌های طنز در تلویزیون به این دلیل است که پیشنهادی هم از سوی برنامه‌سازان نشده، گرچه ما در نوروز سه مجموعه طنز داشتیم و دو مجموعه طنز هم در شبکه سه در دست بررسی هستند که یکی پاییز و دیگری احتمالاً زمستان به پخش می‌رسد.

مهدی فرجی، مدیر شبکه یک

- برنامه‌هایی که برای تابستان طراحی کردیم، شامل سریال شبانه «زیر هشت» (سیروس مقدم) است که تا ماه رمضان ادامه خواهد داشت و در ادامه، سریال ویژه ماه رمضان (در مسیر زاینده‌رود) پخش خواهد شد.

-جشنواره فیلم‌های تابستانی برای فصل پیش رو تدارک دیده شده که شامل فیلم‌های جدید، تکراری و درخواستی است.

- برنامه‌های مستند جدیدی هرروز بعدازظهر از شبکه یک پخش می‌شود.

- پخش سریال «دفتر خانه شماره 13» از 10 خرداد آغاز شده و تا ماه رمضان هر شب پخش می‌شود.

- در برنامه‌های صبحگاهی هم تغییراتی ایجاد کرده‌ایم که در تابستان خواهید دید.

علیرضا برازش، مدیر شبکه دو

- ماموریت اصلی شبکه دو، پرداختن به مسایل کودک و نوجوان است. ما در کشور بیش از 45 میلیون نفر زیر 30 سال داریم که بیشتر آنها سهم شبکه دو خواهند بود.

- کارهایی که ویژه کودک و نوجوان در شبکه دو انجام شده شامل انتقال عموپورنگ از شبکه یک به شبکه دو و حضور او در شهرستان‌های مختلف، طولانی‌تر شدن برنامه‌های روز جمعه فیتیله‌ای‌ها و پخش گزیده‌ای از برنامه‌های قبلی آنها در طول هفته است.

- شبکه دو با همکاری مرکز صبا، جشنواره انیمیشن‌ها را برگزار می‌کند که شامل عمدتاً آثار داخلی است.

-برای زمان افطار نخستین بار است که برنامه‌ای ویژه کودک و نوجوان طراحی شده و ماه رمضان امسال به پخش می‌رسد.

- مسابقه معارفی علمی به نام «دانش، ورزش، کوشش» برنامه صبحگاهی «تابستان شاد» و چند برنامه از گروه‌های مختلف شبکه دو، ویژه ایام تابستان به پخش می‌رسد.

- انیمیشن‌های شبکه دو در تابستان، نیم ساعت از تولیدات داخلی و بقیه از آثار خارجی است.

علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سه

- بازی‌های لیگ‌برتر ایران از پنجم مرداد آغاز می‌شود و همچنین شروع بازی‌های جام جهانی و لیگ‌های اروپایی، محدودیت‌هایی را برای شبکه سه ایجاد می‌کند. از هفته آخر مرداد لیگ‌ انگلیس و از آخر شهریور سایر لیگ‌های اروپایی آغاز به کار می‌کنند. همین تراکم، اگر چه موجب محدودیت‌هایی برای شبکه سه می‌شود، اما ما در مقابل باید از انعطاف برخوردار باشیم تا هم به اینها بپردازیم و هم ویژه برنامه‌های ماه رمضان و تابستان را پخش کنیم.

- از پنجم تیر پخش برنامه «سینما گلخانه» آغاز می‌شود.

- یک سریال ایرانی در ایام تابستان قبل از ظهر به پخش خواهد رسید.

- مستندهای «شوک» و «مکث» را در تابستان با موضوعات جدیدتری ادامه می‌دهیم.

- سری جدید مسابقه «مسیر طلایی» و مسابقه «هوش برتر» که ویژه دانشجویان همه دانشگاه‌های ایران با جوایز ارزنده‌ای طراحی شده و اولی در تابستان و دومی یا در تابستان یا مهرماه به پخش می‌رسد.

- سریال هر شبی «فاصله‌ها» (حسین سهیلی‌زاده) از یکشنبه 13 تیر پخش می‌شود.

- در برنامه «خانه فیروزه‌ای» و سایر جنگ‌های شبانه تغییراتی ایجاد شده است و در آینده کیفیت این جنگها بهتر نیز خواهد شد. هر چند ما بودجه زیادی برای برنامه‌های صبحگاهی نداریم.

- پیمان قاسمخانی و گروهش برای ایام پاییز در حال تهیه مقدمات یک سریال طنز هستند و سعید آقاخانی نیز یک طنز شبانه برای شب‌های زمستان شبکه سه خواهد ساخت. ولی در کل ما نویسندگان و برنامه‌سازان مبتکر و طناز خوش‌فکر و قوی کم داریم و اگر طرح خوبی برسد، استقبال می‌کنیم.

اردشیر رستم‌وندی، مدیر شبکه چهار

- شبکه چهار چون رویکرد علمی فرهنگی به مسایل دارد و مخاطبانش نخبگان و فرهیختگان هستند، برنامه‌هایی را با محوریت تضارب آراء و آزاداندیشی ویژه بینندگان شبکه طراحی کرده‌ایم.

- در حوزه دانشگاه و نقد فرهنگی با همکاری دانشگاه‌ها از اول تابستان برنامه‌های «زاویه» جنگ علمی فرهنگی «طلوع» و ... را پخش می‌کنیم.

- از اول سال 89 پنج ساعت به ساعات برنامه‌های شبکه چهار افزوده شده است.

- مجموعه‌ای صد قسمتی شامل درس‌های سینما از اول تابستان در رشته‌های بازیگری و ... با حضور استادان مجرب مثل جهانگیر الماسی در شبکه چهار و دو باکس پخش خواهد شد.

- هفته‌ای یک فیلم از سینمای مستند و تجربی خواهیم داشت که جمعه پخش می‌شود.

- در ماه رمضان مجموعه 30 قسمتی «یک فیلم، یک تجربه» به پخش می‌رسد.

- برنامه «دو قدم مانده به صبح» از اول مرداد دچار تحول کیفی می‌شود، با غلبه موضوعات فرهنگی.

- چند مجموعه مستند سیاسی از جمله «تاریخچه شیطانی»، «تسلیم سازان» میسیونرهای مذهبی و ...بزودی از شبکه چهار پخش می‌شود.

- شبکه چهار چهارشنبه شب‌ها تله تئاترهای ایرانی اقتباسی پخش می‌کند و سه هفته هم هست که تله‌تئاتر‌های جدید پخش می‌شوند.

مسعود احمدی، مدیرشبکه تهران

- بحث امید و نشاط، محور برنامه‌های تابستانی تلویزیون و شبکه تهران است.

- در حوزه کودک و نوجوان برنامه «تند تند کارتون» چند روزی است شروع شده است. همچنین برنامه‌های خاطره‌انگیز سال‌های قبل را دوباره پخش می‌کنیم. برنامه «رنگین کمان» هم به شهرهای مختلف سفر می‌کند.

- برنامه «محله ما» با هدف شناخت محلات تهران و برنامه‌هایی با عنوان عمومی مستندهای اجتماعی در شبکه تهران پخش می‌شود.

- در حوزه فیلم و سریال، غیر از دو ساعت 21 و 23، جشنواره فیلم‌های تابستانی را هم خواهیم داشت.

- مسابقات «سرزمین دانایی» و «آشپزی» را هم خواهیم داشت.

حسین ساری، مدیر شبکه قرآن

- محوریت برنامه‌های این شبکه، قرآن و اهل بیت است. در طول روز هم تلاوت‌های مجلسی و همچنین تفسیر قرآن در پنج نوبت پخش می‌شود. یکی از آنها تفسیر مصور است که مستندهایی با محوریت معارفی از طبیعت را شامل می‌شود.

- در دو نوبت مسابقه تخصصی و عمومی در حوزه قرآن و معارف داریم. دو برنامه نمایشی هم یکی از تولیدات خود شبکه – که از هفته اول تیر پخش می‌شود- و یکی هم کارهای نمایشی تکراری.

- طرح قرآنی 1444 را هم در رسانه‌های دیداری و شنیداری و هم رسانه‌های مکتوب داریم که جوایز متنوعی هم به برگزیدگان آن اهدا می‌شود.

- یک سریال از هفته آینده در شبکه قرآن شروع می‌شود و سریالی هم در ماه مبارک رمضان خواهیم داشت.

رضا پور حسین، مدیر شبکه آموزش

- در دوره جدید شبکه آموزش، ما بر آموزش‌های غیرمستقیم تمرکز کردیم و از آموزش محض به آموزش مهارتی رسیدیم.

- سری دوم مشاعره که سری اول آن نوروز پخش شد، از اول تیر روی آنتن می‌رود. تاکنون هفت‌هزار نفر برای این مشاعره ثبت‌نام کرده‌اند که بیشترشان دانش‌آموز هستند. بخش آخر آن هم شهریور با انتخاب «حافظ شعر ایران» برگزار می‌شود.

- برنامه‌های «شور و اندیشه»، «لذت آموختن» و «کنکور هفت» در ایام تابستان از شبکه آموزش پخش می‌شوند.

منبع: بانی فیلم