تبیان، دستیار زندگی
جوانان را با رازموفقیت فوتبال برزیل آشنا می‌كنم با سیستم برزیل بازی می‌كنیم سرمربی برزیلی تیم ملی فوتبال جوانان كشورمان گفت: ما با سیستم 2 ـ 1 ـ 3 ـ 4 كه همان سیستم تیم ملی برزیل در جام كنفدراسیون‌هاست بازی می‌كنیم. «ادمار» ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با مربی برزیلی جوانان ایران

جوانان را با رازموفقیت فوتبال برزیل آشنا می‌كنم
با سیستم برزیل بازی می‌كنیم


سرمربی برزیلی تیم ملی فوتبال جوانان كشورمان گفت: ما با سیستم 2 ـ 1 ـ 3 ـ 4 كه همان سیستم تیم ملی برزیل در جام كنفدراسیون‌هاست بازی می‌كنیم.

«ادمار» كه در ایسنا حضور یافته بود در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پاسخگوی مسایل مختلف از جمله اهمیت به فوتبال پایه، زیر ساخت‌های فوتبال ایران و ... بود كه در ذیل می‌آید:

* شناخت از فوتبال ایران

ادمار در پاسخ به نخستین سوال ایسنا درباره‌ی میزبان شناختش از فوتبال ایران، می‌گوید: پیش از آمدن به ایران شنیده بودم كه قرار است تیم ملی برزیل برای انجام بازی دوستانه به آبادان سفر كند اما به دلیل یك سری از مشكلات تیم شهر سائوپائولو جایگزین تیم ملی شد. پس از پیروزی تیم سائوپائولو در بازی‌های دوستانه، فدراسیون فوتبال ایران پیگیر جذب مربی برزیلی برای تیم ملی جوانان شد. پس از مشورت‌هایی كه با مربیان برزیلی كه سابقا در آسیا فعالیت می‌كردند، متوجه شدم كه بازیكنان ایرانی با استعدادترین بازیكنان آسیا هستند. خوشبختانه یا متاسفانه اخبار در برزیل زود پخش می‌شود. به همین دلیل اخبار مربوط به تیم ملی ایران را نیز آنجا دنبال می‌كرد و شناخت خوبی از فوتبال ایران داشتم به همین دلیل به ایران آمدم و پس از مذاكره با مسوولان فدراسیون فوتبال، قرارداد خود را امضا كردیم.

وی افزود: بازیكنان ایرانی بازیكنان بسیار بزرگ و توانمندی هستند و نه تنها از لحاظ تكنیكی، قدرتمندند بلكه به لحاظ قدرت بدنی نیز در سطح بسیار قابل قبولی هستند.

* فوتبال ایران و برزیل

ادمار می‌گوید: بازیكنان ایرانی آمادگی بالایی دارند و به لحاظ بدنی و تكنیكی شبیه بازیكنان برزیلی هستند. اما اگر شما اختلاف فراوانی میان فوتبال برزیل و دیگر كشورها به ویژه ایران مشاهده می‌كنید به این دلیل است كه كیفیت بالای بازیكنان برزیلی تنها به دلیل تلاش بالای آنها است. در تیم‌های باشگاهی روی بازیكنان خیلی كار می‌كنند.

وی ادامه می‌دهد: ایران و برزیل چه به لحاظ وسعت جغرافیایی و چه از لحاظ علاقه‌مندی مردم به فوتبال و استعداد شبیه هم هستند. اما راز موفقیت بازیكنان برزیلی تلاش بالای آنها است. من احساس بسیار خوبی دارم كه می‌توانم در تیم ملی جوانان ایران كار كنم و آنها را با تنها راز موفقیت فوتبال برزیل آشنا كنم.

* به استعداد و قدرت فوتبال ایران ایمان دارم

سرمربی تیم ملی جوانان كشورمان هدف اصلی تشكیل تیم‌های پایه‌ای در هر نقطه‌ای از جهان را پشتوانه‌سازی برای تیم بزرگسالان می‌داند و می‌گوید:« به استعدادها و قدرت فوتبال ایران ایمان دارم. من به همراه حسن روشن بازیكنان را به صورتی پرورش خواهیم داد كه بازیكنان فعلی، نسل بعدی، تیم ملی بزرگسالان باشند. من نسبت به آینده‌ی آنها بسیار خوشبین هستم.

ادمار درباره‌ی حمایت فدراسیون فوتبال به ایسنا می‌گوید:« فدراسیون تا آنجایی كه توانسته به خواسته‌های ما جامه‌ی عمل پوشانده است و ما هیچ كمبودی احساس نمی‌كنیم. در ضمن همین جا بگویم كه من از مربیانی نیستم كه بعد از باخت، تقصیر آن را به گردن كس دیگری بیندازم.»

وی می‌افزاید:« كادر فنی تمام تلاش خود را برای كسب بهترین نتیجه به كار می‌گیرد البته فوتبال قابل پیش بینی نیست و ممكن است به رغم تلاشمان، شكست بخوریم. اما مطمئن باشید كه مسوولیت شكست‌ها را شخصا به گردن خواهیم گرفت.»

* میزان شناخت از حریفان

ادمار درباره‌ی میزان شناختش از تیم‌های حریف ایران در راه صعود به جام جهانی جوانان، گفت: ما باید به تمام تیم‌ها احترام بگذاریم. بنگلادش اولین حریف ما است. این تیم ممكن است حریف ضعیفی باشد اما باید به آن احترام گذاشت. در ضمن هنوز از طرف كنفدراسیون فوتبال آسیا برنامه‌ی مرحله‌ی بعدی مسابقات مشخص نشده است.

* صغر سن و مبارزه با حریفان آسیایی

سرمربی تیم ملی جوانان كشورمان در پاسخ به این سوال ایسنا كه چه راه حلی برای مبارزه با تیم‌هایی كه از بازیكنان صغر سن استفاده می كنند، اندیشیده‌اید، می‌گوید:« فدراسیون فوتبال خیلی روی این مساله حساس است. همچنین فیفا شدیدا این موضوع را كنترل می‌كند. هر چند كه به رغم وجود این كنترل‌ها ممكن است كه با چنین مشكلی روبرو شویم اما نكته‌ی مهم این است كه با برنامه‌ریزی‌هایی كه می‌كنیم حضور این بازیكنان در تیم‌های دیگر نمی‌تواند برای ما مشكل ساز شود.

* توجه باشگاه‌ها به فوتبال پایه‌ای

ادمار در مورد لوازم توجه به فوتبال پایه‌ای در باشگاه‌ها به ایسنا می‌گوید:« این مساله‌ای بسیار مهم است و در همه جای جهان این توجه وجود دارد. باشگاه های ما نیز باید به صورت صحیح بازیكنان جوان خود را آموزش دهند. فدراسیون فوتبال باید انجام این وظیفه را از باشگاه‌ها بخواهد. هم اكنون بازیكنان تیم ملی برزیل از تیم‌های پایه‌ای باشگاه‌ها به تیم ملی بزرگسالان راه یافته‌اند.»

* هماهنگی و تعامل با مربیان تیم ملی امید بزرگسالان

سرمربی تیم ملی نوجوانان درباره‌ی تعامل با مربیان تیم‌های ملی فوتبال كشورمان، به ایسنا می‌گوید:« حتما با هم ارتباط خواهیم داشت. درحال حاضر با مدیر فنی تیم ملی امید جلساتی را داشته‌ایم اما به دلیل مشغله‌ی فراوان كادر فنی تیم ملی بزرگسالان تا كنون موفق به صحبت با آنها نشده‌ایم. اما در آینده این كار را انجام خواهیم داد.»

وی درباره‌ی یكسان كردن سیستم تیم‌های ملی ایران به ایسنا می‌گوید: شاید هیچ وقت نتوانیم این كار را انجام دهیم. برای اجرای سیستم باید وسایلش را داشته باشیم. هر سیستمی روش خاص خودش را دارد. هم اكنون ما با سیستم 2 ـ 1 ـ 3 ـ 4 كه همان سیستم تیم ملی برزیل در جام كنفدراسیون‌ها است بازی می‌كنیم چرا كه ابزار اجرای آن را در اختیار داریم اما شاید تیم ملی امید نتواند از این سیستم بهره گیرد. ما از این سیستم به دلیل دادن آزادی بالا به بازیكنان در مسابقات خود استفاده می‌كنیم زیرا بازیكنان ایرانی به دلیل تكنیك بالا به آزادی عمل نیاز دارند.

* تیم ملی بزرگسالان ایران و صعود به مرحله‌ی دوم جام جهانی

ادمار در مورد تیم ملی بزرگسالان ایران می‌گوید: بازی ایران برابر كره‌ی شمالی و بحرین را مشاهده كردم. ایران تیم بسیار خوبی است كه مستحق حضور در جام جهانی بود. برانكو روی تیم ایران بسیار خوب كار كرده و این از نوع بازی تیم ملی كاملا مشخص است. من معتقدم كه ایران در جام جهانی نتایج بسیار خوبی كسب خواهد كرد و به جمع شانزده تیم برتر جهان صعود می‌كند.

وی می‌افزاید: شما علی كریمی را كه عضو بایرن مونیخ است دارید. همچنین مهدوی‌كیا، زندی، هاشمیان و نویدكیا نیز آنجا هستند. مطمئن باشید با حضور این بازیكنان در جام جهانی آلمان مشكلی نخواهید داشت چرا كه هواداران آلمانی نیز شما را تشویق خواهند كرد.