تبیان، دستیار زندگی
قصد غارنوردی دارید؟ پس قبل از آنکه کوله پشتی را روی دوشتان بیندازید و وارد شکم کوه شوید، چند نکته را هم از ما بشنوید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقصد: سیاهچال

غارنوردی

قصد غارنوردی دارید؟ پس قبل از آنکه کوله پشتی را روی دوشتان بیندازید و وارد شکم کوه شوید، چند نکته را هم از ما بشنوید! به هر حال حرفه ای ترین گردشگران هم تجربه سفر به همه اشکال طبیعت را ندارند. به خصوص که غارنوردی یك بازدید و سفر معمولی نیست و خیلی طبیعی است اگر گردشگران در تاریکی و سکوت و وهم غار دستپاچه شوند.

بنابراین، بهتر است این موارد را در سفر به غارها به یاد بسپارید:

اگر افراد کم تجربه و تازه کار در میان تیم قرار دارند حواستان باشد که

در بین نفرات کارآزموده قرار بگیرند. گم شدن تازه کارها بزرگترین دردسر

تیم های غارنوردی ست

- درست است که گاهی وقت ها غافلگیر کردن اطرافیان خیلی لذتبخش است اما شما که نمی خواهید زندگی تان را به هوای همین هیجان خواهی از دست بدهید؟ پس بعد از تهیه وسایل و شناسایی غار مورد نظر حتما دوستان و اعضای خانواده را از چگونگی برنامه، مدت و هدف و نشانی مطلع کنید تا در صورت بروز سانحه احتمالی به کمک تان بیایند.

- هر قدر هم که حرفه ای باشید، باز بهتر است برای غارگردی تان یک پایه درست و حسابی دست و پا کنید. اگر تجربه زیادی در غارنوردی ندارید بدون گروه راهی غار نشوید.

- در ورودی غار، یک بار دیگر کوله پشتی تان را چک کنید تا مطمئن شوید همه چیز را به همراه برده اید. به خصوص چراغ قوه ها، باتری ها و طناب ها. این ها حکم نجات دهندگان دقیقه نود را دارند.

غارنوردی

- ذوق زده نشوید!  با خونسردی و بدون عجله و با دید باز در غار حرکت کنید.

-  اگر افراد کم تجربه و تازه کار در میان تیم قرار دارند حواستان باشد که در بین نفرات کارآزموده قرار بگیرند. گم شدن تازه کارها بزرگترین دردسر تیم های غارنوردی ست. البته بهتر است سرپرست تیم  یک نفر را برای ردزنی در عقب تیم قرار دهد و خودش در ابتدای تیم حرکت کند و همه حرکات اعضا را زیر نظر قرار دهد.

-  ریتم حرکت شما در غار باید طوری باشد که بیش از اندازه عرق نکنید.

- در تمام طول غار سکوت را رعایت کنید و از صحبت‌های غیرضروری بپرهیزید.

درست است که گاهی وقت ها غافلگیر کردن اطرافیان خیلی لذتبخش است

اما شما که نمی خواهید زندگی تان را به هوای همین هیجان خواهی

از دست بدهید؟ پس حتما دوستان و خانواده را از برنامه و نشانی مطلع کنید

تا در صورت بروز سانحه احتمالی به کمک تان بیایند

- مراقب باشید وسایلتان را جایی جا نگذارید.

- قبل از ورود به غار باید آن را خوب شناسایی کنید و مطمئن شوید که ویژگی های غار با توان و تجربه شما همخوانی دارد. بعضی غارها نیاز به کارهای فنی دارند که ممکن است شما توانش را نداشته باشید.

- در غارشناسی به علت کمبود دید و محدودیت نور فقط می‌توان چند متر جلوتر را دید پس باید در برداشتن گام‌ها و حرکات تند دقت کامل را انجام داد.

-  مدت زمان بازدید شما بستگی به تجربه و قدرت بدنی نفرات و تجهیزات دارد. اما به طور کلی برای یک گروه کم ‌تجربه بهتر است یک ساعت و گروه باتجربه تا هشت ساعت در نظر گرفته شود. ساعت‌ها حرکت و خستکی بدنی و کم شدن قدرت بینایی باعث بروز خطرهای جدی می شود. مثل ندیدن گودال‌ها و یا بی‌تعادلی بر اندام‌ها و گیجی.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد