تبیان، دستیار زندگی
اگر تصمیم دارید برای یك روز تعطیل مثل جمعه برنامه یك سفر كوچك و كم مسافت و تقریباً بدون دردسر را بریزید خیلی برای جمع و جور كردن بساط پیك‌نیك و رفتن به پارك‌های اطراف منزل عجله نكنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ییلاق بکر تهرانی ها

شورمست

اگر تصمیم دارید برای یك روز تعطیل مثل جمعه برنامه یك سفر كوچك و كم مسافت و تقریباً بدون دردسر را بریزید خیلی برای جمع و جور كردن بساط پیك‌نیك و رفتن به پارك‌های اطراف منزل عجله نكنید، حتی برای رفتن به مقاصد تكراری مثل كوه و دربند و دركه هم همینطور، چرا كه مقصد زیبا و بكر و پرجاذبه‌ای وجود دارد كه با توجه به مسافت 2 ساعته‌اش اصلاً انگار برای گذران اوقات فراغت یك روزه تهرانی‌ها به وجود آمده.

شورمست رؤیایی كه با جنگل و دریاچه زیبا و كوه‌ها و اكوسیستم زیبایش

برای چند دقیقه گردشگران را متحیر می‌كند از هیچ چیز برای خاطره شدن

یك روز در كنار دریاچه شورمست دریغ نمی كند

از گذشته تا به امروز از جاذبه‌های فیروزكوه و سوادكوه زیاد شنیده‌ایم و حتی به اعتقاد خیلی‌ها فیروزكوه همان شمال برای مازندرانی‌ها محسوب می‌شود و جاذبه‌های طبیعی و تفریحی‌اش در حكم جاذبه‌های شمال برای تهرانی‌ها است.

صبح فیروزكوه و مناظر اطرافش بخصوص نزدیكی پل سفید دیدنی است. بنابراین بهتر است فرصت را از دست ندهید و حوالی صبح زود حركت كنید تا بتوانید صبحانه را در كوهستان‌های سرسبز نرسیده به پل سفید میل كنید.

صبح زود به سمت رودهن به راه بیفتید، بعد از آن كه شهر را پشت سر گذاشتید به یك دو راهی می‌رسید كه یك مسیر به جاده هراز می‌رود و مسیر دیگر كه كمربندی است به فیروزكوه و قائم شهر. مسیر دوم را انتخاب كنید و در عین حال چنان محو زیبایی‌ها و طبیعت بكر مسیر شوید تا زمانی كه تابلوی پل سفید را دیدید متوجه گذران این مسافت دوساعت نخواهید شد.

شورمست

مسیر تا اندازه زیادی هموار و بدون پیچ و خم است. تنها كافی است جاده فیروزكوه را ادامه دهید و بعد از پشت سرگذاشتن شهر فیروزكوه باز هم مسیر مستقیم را طی كنید تا به شهر پل سفید برسید. هنوز چند كیلومتری از شهر طی نكرده‌اید كه سمت راست یك پل بزرگ به چشم می‌خورد. مسیر پل را ادامه ‌دهید و بعد از پایان پل به سمت چپ بروید بعد از چند متر یك راه خاكی باریك در سمت راست به چشم می‌خورد كه اتفاقاً در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد كه به جای خاصی منتهی نمی‌شود و شاید هم همین نكته كوچك و انحرافی راز بكربودن شورمست زیبا باشد.

مسیر خاكی را كه حدود چند دقیقه‌ای طول می‌كشد ادامه دهید. اینك به درگاهی بزرگی می‌رسید و این به راستی درگاهی بهشت است؛ بهشت زیبای شورمست. توصیف منظره شورمست در نگاه اول كه نزدیك محوطه می‌شویم دشوار است. منظره‌ای بكر و متفاوت با هرچه قبلاً مانند آن را دیده بودیم. شورمست رؤیایی كه با جنگل و دریاچه زیبا و كوه‌ها و اكوسیستم زیبایش برای چند دقیقه گردشگران را متحیر می‌كند از هیچ چیز برای خاطره شدن یك روز در كنار دریاچه شورمست دریغ نمی كند.

برای بازگشت هم خیلی عجله نكنید چون هم مسیر كوتاه است و هم هرچه

دیرتر شود جاده‌های جاجرود و رودهن خلوت‌تر می‌شود و در واقع به جای

آن كه زمان زیادی در ترافیك رودهن بمانید می‌توانید دیرتر حركت كنید

می توانید به دلخواه خودتان نزدیكی دریاچه طبیعی یا جنگل بكر بالای دریاچه و یا حتی دشت‌های مقابل دریاچه اتراق كنید و بساط ناهار را تهیه كنید. فقط اگر كنار دریاچه را برای این كار انتخاب كردید از دیدن مارهای آبی، قورباغه و وزغ‌های بزرگ و مارمولك‌های رنگارنگ جنگلی تعجب یا وحشت نكنید. دریاچه شورمست مرداب بكر و حیرت‌آوری است كه وجود اكوسیستم و جانوران طبیعی در آن عجایبش را دوچندان كرده است و شاید همین موضوع خاطره شورمست را كمی متفاوت كند. این دریاچه تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادكوه است كه وسعت آن 15 هزار متر مربع و عمق آن 5 متر است. بعد از صرف ناهار و گشت كوتاه و عكاسی اطراف دریاچه می‌توانید برای پیاده‌روی به دشت‌های زیبای بالای شورمست بروید.

شورمست

منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن كه از درختان كهنسال و بلندقامت توسكا پوشیده شده است به راستی دیدنی است. امامزاده عبدالحق زیر آب برج تاریخی لاجیم، قلعه كنگ لو، كوه‌های صخره‌ای حیرت‌آور و بسیاری از چشم‌اندازهای زیبای دیگر از جمله جاذبه‌هایی است كه می‌تواند گشت و گذار یك روزه شما را به دریاچه شورمست فراموش نشدنی كند.

بعد از پیاده‌روی نرم در اطراف دریاچه یك عصرانه كوهستانی كه می‌تواند چای زغالی باشد با سیب‌زمینی تنوری حسابی در هوای خنك شورمست می‌چسبد.

برای بازگشت هم خیلی عجله نكنید چون هم مسیر كوتاه است و هم هرچه دیرتر شود جاده‌های جاجرود و رودهن خلوت‌تر می‌شود و در واقع به جای آن كه زمان زیادی در ترافیك رودهن بمانید می‌توانید دیرتر حركت كنید.

در مجموع از آنجا كه شورمست با تمام زیبایی‌هایش در دو ساعتی شما به انتظار نشسته است فرصت تماشای آن و همچنین یك گردش متفاوت یك روزه را از خود و خانواده دریغ نكنید.

در ضمن در محوطه شورمست امكانات زیادی مثل سرویس بهداشتی، شیر آب، رستوران و بوفه وجود دارد كه از بسیاری جهات خاطر مسافران را آسوده می‌كند.

دریاچه شورمست مرداب بكر و حیرت‌آوری است كه وجود اكوسیستم و

جانوران طبیعی در آن عجایبش را دوچندان كرده است و شاید همین موضوع

خاطره شورمست را كمی متفاوت كند

فقط فراموش نكنیم كه ما اولین و قطعاً آخرین گردشگر این منطقه بكر نخواهیم بود پس اجازه دهیم دیگران هم كه قرار است برای بار اول شاهد عجایب و زیبایی‌های شورمست باشند به اندازه ما از تماشای منظره دریاچه لذت ببرند نه این كه با دیدن كوهی از زباله و درختان نیمه سوخته از راهی كه آمده‌اند بازگردند!

شورمست

فراموش نكنید حتماً با خود كیسه زباله به همراه ببرید و تمام زباله‌هایتان را درآن جمع كنید. آتش را بعد از استفاده با آب یا خاك خاموش كنید و مطمئن شوید كه با وزش باد مجدداً روشن نمی‌شود، اگرچه موجودات دریاچه تا اندازه زیادی شگفت‌انگیز هستند اما اجازه دهید این شگفتی برای دریاچه باقی بماند و از گرفتن و آوردن آنها به عنوان سوغاتی خودداری كنید. با تمام این كارها می‌توانید خاطره‌ای خوش از حضورتان كنار دریاچه یا بهشت رؤیایی شورمست بیافرینید. در واقع شما برای شورمست خاطره‌ای خوش و مسافری با فرهنگ می‌شوید و شورمست برای شما مقصدی بكر و شگفت‌آور! می‌بینید با احترام به طبیعت همه چیز برابر می‌شود!


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: ایران