تبیان، دستیار زندگی
جنگ نرم بسیار پیچیده و ناملموس است و با ظواهری آراسته و دلربا بر عقاید و باورهای گروه هدف تأثیر می‌گذارد و هدفش ایجاد تشکیک و تردید در اذهان و در نتیجه منزوی ساختن سوژه هدف می‌باشدکه آرام و بدون خشونت و استفاده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدافند هنرمندان در جنگ نرم

جنگ نرم، راهکارها و رویکردها

جنگ نرم بسیار پیچیده و ناملموس است و با ظواهری آراسته و دلربا بر عقاید و باورهای گروه هدف تأثیر می‌گذارد و هدفش ایجاد تشکیک و تردید در اذهان و در نتیجه منزوی ساختن سوژه هدف می‌باشدکه آرام و بدون خشونت و استفاده از قوه قهریه «هدف» را منهدم می‌سازد، حال با یک شگرد این چنینی چگونه باید مقابله کرد؟!

پدافند هنرمندان در جنگ نرم

جنگ نرم فضایی غبارآلود ایجاد می‌کند به‌طوری‌که چشم غیرمسلح نمی‌تواند مسیر درست را تشخیص دهد. حرکت در جاده غبارآلودی که ماشین جنگ نرم به راه انداخته یا به کندی صورت می‌پذیرد که آن هم بایستی خیلی محتاطانه باشد زیرا یک لحظه غفلت سقوط به دره انحطاط را در پی خواهد داشت و این نیز برای همگان میسر نیست، فقط افرادی می‌توانند حرکت کنند که دارای اندکی تجربه و آگاهی می‌باشند و طبعاً حرکت برای عده‌ای نیز میسر نیست و اینها چون فاقد بصیرت و بینش و دید کافی هستند و از طرفی دارای اعتقادات عمیق دینی می‌باشند ناچارند متوقف شوند تا بعدها با اندیشه و تدبر بیشتر تمرکز یافته و درستی مسیر را تشخیص دهند که این توقف بی‌شک خسارت‌هایی را در پی دارد وچه بسا با فاصله افتادن بین خود و مقتدا (ناشی از توقف). مسیر را گم کند!

اما عده‌ای در همین توفان و فضای غبارآلود حاصل از فتنه (جنگ نرم) به راحتی مسیر را یافته و به سرعت پا به پای مولا و مقتدای خویش می‌روند اینها اهل دل و با بصیرت‌اند حق را که با باطل ممزوج شده، تمییز می‌دهند؛اینها اراده‌های محکم و پولادین دارند. بنابراین حرکت پا به پای رهبر و راهنما هرگز گمراهی نخواهد داشت.

رهبر و ولی، شاخص است تا نگاه‌ها معطوف این شاخص است هرگز ضلالت امریکا نمی‌یابی و این در سایه خرد و تیز بینی حاصل از بصیرت عمیق دینی و سیاسی میسر و محقق می‌شود. شاخص اسلام در عصر غیبت امام عصر(عج) و نیز معیار و ملاک تشخیص حق از باطل، ولی فقیه زمان است و بس!

در جریان جنگ صفین ابو نوح حِمیَری در سپاه امیرالمؤمنین (ع) و پسر عمویش ذوالکلاع در سپاه معاویه بود.

ذوالکلاع علاوه بر شجاعت و سرداری، رئیس فامیل خود بود و اعضای فامیلش به‌خاطر او به سپاه معاویه پیوسته بودند. ذوالکلاع از عمرو عاص شنیده بود که پیامبر اکرم(ص)به عمار یاسر فرموده است:تَقتَلُکَ الفِئةُ الباغیه؛گروه متجاوز و ستمگر تو را می‌کشد!از این رو شک و تردید به دلش راه یافته بود که عمّار در میان کدام سپاه است تا از این راه به‌ دست آورد که حق با امیرالمؤمنین(ع) است یا با سپاه معاویه؟!

خلاصه اگرچه حقیقت برایش روشن شد ولی هدایت نیافت و به دنبال حق نرفت و همچنان در سپاه معاویه ماند تا به‌دست سپاه امیرالمؤمنین(ع) کشته شد.

اما عده‌ای در همین توفان و فضای غبارآلود حاصل از فتنه (جنگ نرم) به راحتی مسیر را یافته و به سرعت پا به پای مولا و مقتدای خویش می‌روند اینها اهل دل و با بصیرت‌اند حق را که با باطل ممزوج شده، تمییز می‌دهند

اما نکته حائز اهمیت در این قطعه تاریخی آن است که بی‌بصیرتی سبب شد تا ولی و حجّت خدا یعنی امیرالمومنین (ع) را شاخص حق و باطل نپندارند و در پی اثبات فرموده پیامبر اکرم (ص)در احوال عمّار یاسر باشند؟! که البته معیار قراردادن عمار نیز شایسته است ولیکن به دلیل کم بصیرتی از شاخص اصلی اسلام یعنی حجت خدا غافل می‌شوند لذا در عصر فتنه، با تدبیر و تعقل و درک عمیق از حقایق و با شناخت دقیق اهداف دشمن و نیز با بصیرت دینی می‌توان پشت سر ولایت امر حرکت کرد که همانا اجابت حقیقی اهدنا الصراط‌المستقیم است.

هنرمندان و جنگ نرم :

جنگ نرم بسیار ظریف و پیچیده است، هنر هم بسیار لطیف و ماهرانه است. هنر بهترین زبان برای فهم یک فرهنگ است. با بصیرت وآگاهی و معرفت بخشیدن به مخاطبین آنها را در مقابل آماج دشمن در جبهه فرهنگی واکسینه می‌کند.

هنر یک رسانه است. هر هنرمند معتقد می‌تواند به عنوان یک رسانه مخاطبین خاصی داشته باشد و بر روان آنها اثر گذار‌تر است. این اثر می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

پدافند هنرمندان در جنگ نرم

هنرمند متعهد و بسیجی یقیناً اثر مثبت دارد. هنرمندان بسیجی با خلق آثار فاخر می‌توانند به مقابله با جنگ نرم بپردازند به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هنر را باید تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد، در این قالب مناسب می‌تواند هم اثر فاخر باشد.

هنرمندان می‌توانند به عنوان مشاوران توانمند مسئولان فرهنگی، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مقابله با جنگ نرم را طراحی و تصمیم‌سازی کنند. این در قالب یک هسته تفکر هنرمندان ممکن است.

هر هنرمند در عرصه‌ای که ذوق و توان و استعداد هنری دار د می‌تواند یک فرمانده باهوش و با تدبیر باشد.

در همان عرصه مشی دشمن را رصد کند و با اشراف اطلاعاتی که نسبت به اهداف و مقاصد دشمن پیدا می‌کند می‌تواند راهکار مقابله‌ای را ‌ترسیم کند.

جنگ نرم در سرزمین فرهنگی رخ می‌دهد. آفند و پدافند در این جنگ نیز هنرمندانه صورت می‌گیرد. 3 اصلاً این جنگ تقابل دو هنر است هنر اسلام و هنر کفر و نفاق که در مقابل هم هستند.

در صدر اسلام و ماقبل آن هم از این دست جنگ‌های هنری را شاهدیم. در زمان حضرت موسی (ع) با هنر ساحری و جادوگری به مقابله با پیامبر خدا برخاسته و لیکن هنر حضرت موسی غالب شد و ساحرین شکست خوردند. عرب جاهلی با هنر فصاحت و بلاغت و شعر سرایی به مقابله با پیامبر اکرم(ص) پرداختند ولیکن مغلوب هنر معجزه‌آسای پیامبر خدا(ص) یعنی قرآن کریم شدند.

امروزه هنرمندانه باورها و اعتقادات جامعه اسلامی را نشانه گرفته‌اند. در این اقیانوس عظیم فرهنگی، هنرمندان بسیجی می‌توانند نقش غواصان ژرف اندیش را ایفا کنند، خود را به بصیرت و معرفت دینی مجهز سازند و با شناخت عمق استراتژی فرهنگی دشمن اولاً به مبانی فکری شیطانی آنها هجمه نموده و ثانیاً هوشمندانه در مقابل حملات دشمن ایستادگی کنند و یقیناً هنرمندان عزیز ما که از بسیجیان متعهد و ولایی هستند در این زمینه می‌توانند بازیگر موفقی باشند.

جنگ نرم در سرزمین فرهنگی رخ می‌دهد. آفند و پدافند در این جنگ نیز هنرمندانه صورت می‌گیرد

البته تاکتیک دشمن در هر منطقه از کشور خاص و ویژه است زیرا هنرمندانه طراحی می‌کند و ما بایستی متناسب با شرایط محیطی و اوضاع و احوال منطقه خود سیستم دفاعی داشته باشیم. مثلاً ممکن است فرهنگ اصیل و بومی استان را آماج قرار دهند. بخواهد روحیه سلحشوری و وفاداری به اصول اسلامی و انقلابی، حسن برادری و دوستی و پاکی و عطوفت را زائل کند.

اینجاست که با تولیدات هنری می‌توان دشمن را ناکام گذاشت. شعر، داستان، نمایش و فیلم انحرافی دشمن را می‌توان با همین ابزار و لیکن از منظر دین، قدرتمندانه پاسخ داد. ان‌شاءالله همانگونه که در جبهه سخت، رزمندگان دلاور جبهه اسلام طی هشت سال دفاع مقدس با توکل به ذات اقدس الهی موفق به شکست دشمن شدند رزمندگان جبهه فرهنگی یعنی هنرمندان عزیز نیز با نصرت الهی و الهام از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر جبهه کفر و نفاق چیره شوند.

برخی مطالب مرتبط :

استفاده از قرآن در باز مهندسی عملیات روانی

سلاح نبرد نرم چیست؟

معبر شهادت ، در بزرگراه صفر و یک

وبلاگستان ایثار و شهادت

نوید شاهد

بخش هنرمردان خدا - سیفی