تبیان، دستیار زندگی
زمانی که انگلستان در سال 1966 قهرمان جهان شد وی دوران نوجوانی خود را سپری می کرده است و از آن زمان به بعد هیچ مسابقه فوتبالی را در جام های جهانی نگاه نکرده است اما قصد دارد برخی از مسابقات جام جهانی 2010 را تماشا کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاپ جام جهانی توخالی است!

کاپ جام جهانی فوتبال

استاد شیمی دانشگاه ناتینگهام محاسباتی انجام داده که می تواند برای فیفا گران تمام شود. این استاد شیمی اعلام کرده بر اساس محاسباتش در صورتی که مجسمه زیبای قهرمانی جام جهانی از طلای خالص ساخته شده بود بسیار سنگین تر از آن بود که فوتبالیستها بتوانند آن را بلند کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "مارتین پلیاکوف" استاد شیمی دانشگاه ناتینگهام محاسبه کرده است در صورتی که مجسمه و نشان قهرمانی جام جهانی که 36 سانتیمتر ارتفاع دارد از طلای خالص ساخته شده بود حداقل 70 کیلوگرم وزن داشت و بر همین اساس وی معتقد است این مجسمه یا حداقل بخشی از آن توخالی است.

این در حالی است که فیفا بر این موضوع که بخش فلزی نشان قهرمانی 36 ساله جام جهانی که در دوره های مختلف در دست قهرمانان فوتبال جهان چرخیده است از طلای خالص ساخته شده است پافشاری می کند.

پلیاکوف در گفتگو با بی بی سی گفت: "نشان قهرمانی فیفا 6.175 کیلوگرم وزن دارد و از 4.9 کیلوگرم طلای خالص و 18 عیار و دو لایه از سنگ ارزشمند مالاکیت ساخته شده است."

هیچ تیم فوتبالی برای همیشه مالک این جایزه ارزشمند نخواهد بود زیرا فیفا این جایزه را در دوره های مختلف جام جهانی فوتبال از تیم قهرمان پیشین به قهرمان جدید انتقال می دهد و تنها چیزی که از قهرمانی نزد تیمهای فوتبال باقی می ماند مدالهای طلا هستند.

بر اساس محاسبات من در صورتی که مجسمه به صورت کامل از طلا ساخته شده بود وزنی در حدود 70 یا 80 کیلوگرم داشت

وی می گوید: "نشان قهرمانی در چنین ابعادی و در صورتی که کاملا از طلای خالص ساخته شده باشد وزنی برابر یک انسان بزرگسال خواهد داشت و من فکر نمی کنم تکان دادن مجسمه ای به وزن یک انسان بالای سر فوتبالیستها کار راحتی باشد. طلا فلزی بسیار سنگین است، این فلز یکی از جرمگین ترین فلزاتی است که وجود دارد.

"بر اساس محاسبات من در صورتی که مجسمه به صورت کامل از طلا ساخته شده بود وزنی در حدود 70 یا 80 کیلوگرم داشت."

پلیاکوف معتقد است عبارت "طلای خالص" درمورد یک جسم به این معنی است که تمامی بخشهای فلزی یک جسم از طلای خالص باشد نه اینکه مثلا لایه ای نازک از طلا بر روی توده ای از آهن کشیده شده باشد.

وی می گوید: "من از این تفکر هم هیچ منظوری ندارم اما توپی که در بخش بالایی این مجسمه قرار گرفته کاملا تو خالی است زیرا معتقدم در غیر این صورت مجسمه بسیار سنگین تر از آن بود که فوتبالیستها بتوانند آن را به تنهایی بلند کرده و آن را به نشانه موفقیت بالای سر خود تکان دهند."

بر اساس گزارش بی بی سی، پلیاکوف که چندان علاقه ای به فوتبال ندارد می گوید زمانی که انگلستان در سال 1966 قهرمان جهان شد وی دوران نوجوانی خود را سپری می کرده است و از آن زمان به بعد هیچ مسابقه فوتبالی را در جام های جهانی نگاه نکرده است اما قصد دارد برخی از مسابقات جام جهانی 2010 را تماشا کند.

تنظیم:س.آقازاده