تبیان، دستیار زندگی
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با قابل تقدیر دانستن اظهارات اخیر رییس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی، در عین حال به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد در مورد عفاف و حجاب انتقاد كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد خاتمی از رییس جمهور

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با قابل تقدیر دانستن اظهارات اخیر رییس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی، در عین حال به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد در مورد عفاف و حجاب انتقاد كرد.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار كرد: مصاحبه تلویزیونی جناب رییس‌جمهور محورهای ارزشمند و ستودنی داشت، مانند تلاش دولت برای تحكیم بنیان خانواده، مصوبه‌ دولت مبنی بر این‌كه كارمندان زن می‌توانند كار خود در منزل انجام دهند، انگیزه دولت برای مقابله با كسانی كه سازماندهی شده بر گسترش فساد می‌پردازند، این‌ها برخی محورهای ستودنی مصاحبه ایشان بود.

وی با تاكید بر این‌كه " اینجانب در انتخابات ریاست جمهوری تمایل به انتخاب جناب احمد‌ی‌نژاد داشتم و اگر باز هم این امر تكرار شود و رقابت همان رقابت باشد رای من همان خواهد بود و از رای خود هم پشیمان نیستم" خاطرنشان كرد: بنابراین از موضع یك ارادتمند جناب رییس‌جمهور و علاقه‌مند به موفقیت ایشان و با توجه به این‌كه در یكی از سخنرانی‌هایش گفت كه رییس‌جمهور را هم نقد كنید، چند جمله عرض می‌كنم.

وی با اشاره به این‌كه " خود ‌آقای رییس‌جمهور در این مصاحبه گفتند كه بحث برتر ما در دنیا، بحث فرهنگی است و مبنای مباحثات دنیا در بعد فرهنگ ایران است" اظهار كرد: این سخن درستی است، باید بگویم از ابعاد برجسته این فرهنگ ـ كه هم اسلامی و هم ایرانی است ـ پوشش بانوان است. واقعیات تاریخی می‌گوید كه بانوان ایرانی حتی قبل از اسلام هم پوشش داشتند و بر این اساس دغدغه فرهنگی اقتضاء می‌كند كه در عرصه عفاف و حجاب جامعه دغدغه بیشتری داشته باشید.

آیت الله سید احمد خاتمی

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با بیان این‌كه " شخص رییس‌جمهور را فردی متدین و اصیل می‌دانم كه سخت دغدغه اجرای احكام اسلام را دارد" در عین حال گفت: رییس‌جمهور تحلیلی در بحث حجاب دارد كه باید كمی در آن تامل كند.

وی هم‌چنین با اشاره به صحبت‌های رییس‌جمهور مبنی بر این‌كه باید امر به معروف و نهی از منكر شود اما قبل از معروف باید پدیده‌ای در جامعه تبدیل به معروف شود و وقتی معروف شد، عموم جامعه با روش درست به آن دعوت شوند، خاطرنشان كرد: بنده عرض می كنم كه ‌امروز عفاف و حجاب قطعا تبدیل به معروف شده و اكثریت بانوان متدین ما آن را به عنوان یك هنجار پذیرفته‌اند. سخن این است كه این معروف مورد تهاجم قرار گرفته است، تهاجمی ساماندهی شده كه ریشه در تهاجم رضاخانی دارد و با همان فرهنگ با حجاب مبارزه می‌شود.

وی در ادامه تاكید كرد: اینجاست كه پاسداری از ارزش عفاف انگیزه جدی را برای مقابله با هنجارشكنان می‌طلبد. سخن این است كه احساس خطر شود و آقای رییس‌جمهور و همكاران‌شان باور كنند این افزایش فزاینده بدحجای و بعضا بی‌حجابی یك خطر بزرگ برای فرهنگ و عفاف جامعه و امنیت اخلاقی جامعه است و به دنبال احساس این خطر هم كار فرهنگی گسترده و هم كار اجرایی صورت بگیرد.

خاتمی با بیان این‌كه " این فرمایشات رییس‌جمهور برای من سخن تازه‌ای نبود" یادآور شد: بنده در طول این پنج سال دو دیدار خصوصی با ایشان داشتم كه همین سخنان را فرمود. بنده نیز عرض كردم نسخه امام صادق(ع) برای مقابله با همه مفاسد از جمله بدحجابی و بی‌حجابی آن است كه همزمان كار فرهنگی و كار اجرایی صورت بگیرد و به نظر من بهترین كار اجرایی، اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح عفاف و حجاب است كه 312 مااده دارد و برای 25 نهاد دولتی و غیردولتی وظیفه تعیین كرده است و اگر این مصوبه هنوز به صورت قانون در نیامده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم كه این مصوبه را به صورت قانون دربیاورند؛ بنابراین سخن این است كه باور كنید كه گسترش فزاینده بدحجابی و بی‌حجابی بستر انحرافات دیگر است.

بنده در طول این پنج سال دو دیدار خصوصی با ایشان داشتم كه همین سخنان را فرمود. بنده نیز عرض كردم نسخه امام صادق(ع) برای مقابله با همه مفاسد از جمله بدحجابی و بی‌حجابی آن است كه همزمان كار فرهنگی و كار اجرایی صورت بگیرد و به نظر من بهترین كار اجرایی، اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح عفاف و حجاب است كه 312 مااده دارد و برای 25 نهاد دولتی و غیردولتی وظیفه تعیین كرده است و اگر این مصوبه هنوز به صورت قانون در نیامده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم كه این مصوبه را به صورت قانون دربیاورند؛ بنابراین سخن این است كه باور كنید كه گسترش فزاینده بدحجابی و بی‌حجابی بستر انحرافات دیگر است.

وی با تاكید بر این‌كه " برخوردها با این مساله باید برخوردهای متناسب باشد" گفت: با استفاده از آموزه‌های دینی می‌گویم كه هرگونه برخورد نامناسب كه از چارچوب موازین شرع و قانون خارج باشد، منكر است. همان‌گونه كه بدحجابی منكر است، برخورد غیرقانونی و نامناسب نیز منكر است.

وی معتقد است: جناب رییس‌جمهور در این مصاحبه از موج مقدسی كه به حمایت از حجاب و عفاف برخاسته نه تنها تجلیل نكردند، بلكه تحقیر كردند. این تعبیر كه در هر دوره‌ای هرچند ماه می‌خواهند، جنجالی در كشور برپا كنند و برخورد كنند، این تحقیر این موج مقدس است. آقای رییس‌جمهور محترم می‌دانند كه جلودار این موج مراجع عالیقدر تقلید، ائمه محترم جمعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قاطبه متدینین هستند. این راهپیمایی‌هایی كه در كشور در حمایت از حجاب شد، اكثرا شركت كنندگان آن همان‌ها بودند كه به آقای احمدی‌نژاد رای دادند.انتظار این رای دهندگان این است كه آقای رییس‌جمهور نیز دغدغه‌ آن‌ها را داشته باشد.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان ادامه داد: در این مصاحبه بیش از آن‌كه، هنجارشكنان و بدحجابان محكوم شوند، كسانی كه در مقابل این جریان فساد ایستادند محكوم شدند؛ بنابراین انتظار از رییس‌جمهور این بوده و هست كه این نقیصه را جبران كنند. كیست كه بدحجابی‌ها را به عنوان خطر نداند؟

مصاحبه رییس جمهور با سیما

وی تصریح كرد: این تعبیر كه كسی بگوید بعضی‌ها از این‌كه یك تار موی زن پیدا باشد، احساس خطر می‌كنند، این چه سخنی است؟ آیا آن‌چه در جامعه می‌گذرد یك تار موی زن است، یا بدحجابی مقدمه‌ بی‌حجابی است؟ رفتار هنجارشكنانه آن‌چنانی را پیدا بودن یك تار موی زن نامیدن این در حقیقت تحقیر حركت مقدس حجاب است.

وی یادآور شد: در خطبه‌ها گفتم كه این بدحجابی‌ها امنیت اجتماعی، امنیت اخلاقی و امنیت خانوادگی خانواده‌ها را تهدید می‌كند. رییس محترم جمهور كه می‌گویند تلاش در تحكیم بنیان خانواده دارند، بدانند درصد بسیاری از طلاق‌ها معلول بی‌حجابی‌ها و بدحجابی‌هاست؛ بنابراین آن تلاش مقدس می‌طلبد كه انگیزه‌ جدی‌تری در رابطه با مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی وجود داشته باشد.

آقای رییس‌جمهور كه در عرصه‌های مختلف خدمات فراوانی داشته‌اند و از برخی برخوردها انتقاد می‌كنند، چه طرحی دارند؟ در طول این 5 سال ریاست جمهوری چه طرحی در رابطه با حجاب عرضه كرده‌اند و چه اقدامات عملی برای مقابله با بدحجابی داشته است؟

خاتمی با تاكید بر این‌كه " برخورد فقط به معنای برخورد فیزیكی نیست" گفت: آقای رییس‌جمهور كه در عرصه‌های مختلف خدمات فراوانی داشته‌اند و از برخی برخوردها انتقاد می‌كنند، چه طرحی دارند؟ در طول این 5 سال ریاست جمهوری چه طرحی در رابطه با حجاب عرضه كرده‌اند و چه اقدامات عملی برای مقابله با بدحجابی داشته است؟ یكی از اصول اولیه قانون اساسی ـ كه اصلی اساسی است ـ می‌بینید كه تاكید ویژه‌ای بر مساله عفاف و پاكی جامعه شده است. در اصل

آیت الله سید احمد خاتمی

سوم قانون اساسی نیز می‌خوانیم كه دولت جمهوری اسلامی ایران برای نیل به اهداف مذكور موظف است. در اصل سوم آمده است كه دولت همه امكانات خود را برای ایجاد محیط مناسب برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با كلیه‌ مظاهر فساد و تباهی باید به كار ببرد. در واقع این اصل دولت را موظف كرده است. بنابراین از آقای رییس‌جمهور می‌پرسم به ملت گزارش دهد كه برای مبارزه با كلیه مظاهر فساد و تباهی چه طرحی داشته و چه اقدامات عملی انجام داده است؟

از جناب رییس‌جمهور می‌خواهم كه در این عرصه جدی‌تر و با انگیزه بیشتر وارد شود. در مجموع به عنوان طلبه‌ای كه با مردم سر و كار دارم می‌بینم كه بسیاری از متدینین از این بخش مصاحبه رنجیده‌اند و امیدوارم رییس‌جمهور محترم در اولین مصاحبه‌هایی كه می‌كند این رنجیدگی را جبران نماید و انگیزه‌ محكم خود را برای مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی به صراحت ابراز و در این موج مقدس، ایشان هم همراهی كند

وی با بیان این‌كه " منكر برخی اقدامات مفید در عرصه‌های فرهنگی از سوی رییس‌جمهور نیستم" گفت: اما می‌پرسم برای مقابله با مفسده عظیم بدحجابی و بی‌حجابی چه طرحی عرضه كرده و چه اقداماتی داشته‌اند؟

وی با تاكید بر این‌كه " منكر خدمات فراوان دولت محترم در عرصه‌های مختلف نیستم" در عین حال گفت: از جناب رییس‌جمهور می‌خواهم كه در این عرصه جدی‌تر و با انگیزه بیشتر وارد شود. در مجموع به عنوان طلبه‌ای كه با مردم سر و كار دارم می‌بینم كه بسیاری از متدینین از این بخش مصاحبه رنجیده‌اند و امیدوارم رییس‌جمهور محترم در اولین مصاحبه‌هایی كه می‌كند این رنجیدگی را جبران نماید و انگیزه‌ محكم خود را برای مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی به صراحت ابراز و در این موج مقدس، ایشان هم همراهی كند. برادرانه به رییس‌جمهور محترم می‌گویم كه خطر تساهل و تسامح فرهنگی كمتر از تساهل و تسامح سیاسی نیست.

منبع:ایسنا

تنظیم برای تبیان:سید ابراهیمی