تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما عکس اول بخشی از چه چیزی است و یا تصویر دوم قسمتی از چه مکانی است؟ شاید تصویر نخست، اسکن لیزری از یک پروانه باشد و عکس دوم هم قمر زمین را نشان دهد. اگر تصویر دوم نشان دهنده ماه است، پس آن نقطه کروی در پایین عکس چیست؟ آیا امکان دارد اولین تصویر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس شما چیه!؟ (7)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

حدس شما چیه؟

حدس شما چیه؟

به نظر شما عکس اول بخشی از چه چیزی است و یا تصویر دوم قسمتی از چه مکانی است؟

شاید تصویر نخست، اسکن لیزری از یک پروانه باشد و عکس دوم هم قمر زمین را نشان دهد. اگر تصویر دوم نشان دهنده ماه است، پس آن نقطه کروی در پایین عکس چیست؟ آیا امکان دارد اولین تصویر، نوعی تصویر میکروسکوپی از سلول یک موجود زنده باشد؟ شما چه حدس می زنید؟

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تصورات ذهن خلاق شما آشنا شویم. (برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید.)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.

سحابی مستطیل سرخ
تصویر اول:

آیا می دانید که سحابی مستطیل سرخ چگونه به وجود آمده است؟ اگر دقت کنید در مرکز سحابی یک جفت ستاره جوان وجود دارد که باعث گسترش و انبساط سحابی می شود، اما عامل رنگ های سحابی تا هنوز مشخص نیست. شکل غیر معمول مستطیلی این سحابی احتمالأ به علت گسترش لایه ضخیمی از گرد و غبار است که مانع گسترش و پخش شدن سحابی به شکل کروی شده و گویا یک شکل مخروطی را در مرکز به وجود آورده است. چون ما این مخروط را مستقیمأ از مقابل می بینیم، بنابرین لبه های آن به صورت شکل X در نظر می آید. دیواره های مختلف آن نشانگر بیرون ریزی منظم و یکنواخت گرد و گاز از داخل می باشد. سحابی مستطیل سرخ حدود 2.300 سال نوری در جهت صورت فلکی تکشاخ از ما قرار دارد.

این تصویر اخیرأ توسط تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده است.

اقمار و حلقه های زحل
تصویر دوم:

اگر زمانی سوار بر سفینه خود از کنار زحل بگذریم، می توانیم اقمار و حلقه های آن را پیشاپیش زحل ببینیم. در اواسط فروردین، زحل و اقمار آن در یک هم ردیفی زیبا از نقطه دید سفیر ما انسان ها، یعنی فضاپیمای کاسینی قرار گرفت. تصویر Rhea یکی از بزرگترین اقمار زحل در زمانی گرفته شده که از برابر قمر کوچکتر دیگر بنام Epimetheus در حال عبور بود. در این تصویر Epimetheus درست در عقب Rhea  که سراسر پوشیده از گودال و حفره و دهانه های برخوردی است، قرار دارد. در قسمت دورتر در پس زمینه تصویر چندین حلقه جالب و پیچیده زحل دیده می شوند. اما در عقب اقمار و حلقه ها، خود ارباب حلقه ها یعنی زحل با هیبت عظیم دیده می شود.

افکارتان به واقعیت نزدیک بود؟ آیا توانستید پاسخی نزدیک به جواب های ارائه شده پیدا کنید؟ علاقه مندان به علم اخترشناسی و نجوم که با ما همراه بوده اند حتما به راحتی توانسته اند تصویر اول را حدس بزنند. حدس زدن تصویر دوم هم با توجه به قرار گرفتن حلقه های زحل در پس زمینه عکس، کار مشکلی به نظر نمی رسید!

منبع تصاویر: antwrp.gsfc.nasa.gov

ترجمه: kabulsky.com

گردآوری و تنظیم : م.ح.اربابی فر