تبیان، دستیار زندگی
گروهی از دانشمندان معتقدند کره ماه بسیار مرطوب تر از چیزی است که در گذشته تصور می شد و در صورتی که آبهای پنهانی درون ماه را به سطح آن انتقال دهیم کل سطح کره از لایه ای یک متری از آب پوشانده می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب، شاید بر روی ماه

گروهی از دانشمندان معتقدند کره ماه بسیار مرطوب تر از چیزی است که در گذشته تصور می شد و در صورتی که آبهای پنهانی درون ماه را به سطح آن انتقال دهیم کل سطح کره از لایه ای یک متری از آب پوشانده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دریافته اند میزان آب موجود در کره ماه حداقل 100 بار بیشتر از میزان آبی است که در گذشته محاسبه شده است. محققان سازمان علمی "کارنگی"، یکی از چند گروه علمی هستند که در جستجوی نشانه های جدیدی از حضور آب در ماه و یافتن چگونگی حضور این ماده حیاتی بر روی چنین جرم کیهانی به سر می برند.

به گفته "فرانسیس مک کوبین" از موسسه علمی "کارنگی" در صورتی که تمامی آبهای پنهان شده در لابه لای مواد معدنی سنگهای ماه را بیرون کشیده و بر روی سطح آن قرار دهید، لایه ای یک متری از آب سطح ماه را فرا خواهد گرفت.

نقشه مکان یابی آب در سطح ماه

دانشمندان معتقدند کره ماه احتمالا در حدود 4.5 میلیارد سال پیش و پس از برخورد جرمی به اندازه سیاره مریخ با زمین جوان به وجود آمده است، این برخورد پر انرژی منجر به تولید ذرات گداخته ای شده است که پس از سرد شدن تنها قمر سیاره زمین را به وجود آورده اند.

در آن دوره زمانی اقیانوسی از ماگما سرتاسر کره ماه را فراگرفته بود. ماگماها محتوی مقادیری آب بوده اند که به صورت تدریجی از دهانه های آتشین موجود بر روی سطح ماه به بیرون فوران کرده اند. بیشتر این آب طی فعالیتهای آتشفشانی تبخیر شده است اما به گفته مک کوبین بخشی از آن در ماه باقی مانده است.

دانشمندان در تحقیقات جدید یک بار دیگر بر روی نمونه های ماه که آپولو آنها را به زمین آورده مطالعه کردند اما این بار تنها ماده معدنی آپاتیت که آب را در خود نگه می دارد با استفاده از شیوه طیف سنج جرمی SIMS مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش بی بی سی، محققان به ویژه ماده هیدروکسیل موجود در آپاتیت را مورد مطالعه قرار داده و با ترکیب محاسبات خود با مدلی که نشان می دهد مواد چگونه بر روی ماه متبلور شده اند، دریافتند آب نهفته در بخشهای داخلی ماه 100 برابر میزانی است که در گذشته محاسبه شده است.

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر