تبیان، دستیار زندگی
فیفا با اعلام حمایت از مردم آفریقای جنوبی، ووووزلا را نمادی از فرهنگ و سنت این كشور دانست .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احترام فیفا به فرهنگ کشورها

حمایت بلاتر از ووووزلا

فیفا با اعلام حمایت از مردم آفریقای جنوبی، "ووووزلا" را نمادی از فرهنگ و سنت این كشور دانست.

سپ‌بلاتر رییس فیفا سروصدای گوش‌خراش ووووزلا را یكی از خصوصیات كشور آفریقای جنوبی دانست و گفت: هیچ دلیلی نمی‌بینم كه استفاده از این شیپورها را در ورزشگاه‌ها ممنوع كنم.

بلاتر در ادامه افزود: پیش از این هم گفته بودم كه جام جهانی در آفریقای جنوبی رنگ و بوی دیگری خواهد داشت. ما نمی‌توانیم با فرهنگ و سنت هواداران یك كشور مقابله كنیم و اصلا دلیلی هم برای انجام این كار وجود ندارد.

در طول چهار روز برگزاری جام جهانی انتقادهای فراوانی نسبت به سروصدای گوش‌خراش این شیپورها از سوی بازیكنان و مربیان تیم‌های حاضر در جام جهانی صورت گرفته است.

بسیاری از خبرنگاران هم با شكایت از این مسئله گفته بودند با وجود این شیپورها نمی‌توانند كار خود را به خوبی انجام دهند و باید هرچه سریعتر جلوی ورود این شیپورها به ورزشگاه گرفته شود.

در مقابل تعدادی از هواداران در حمایت از شیپورهای عجیب و غریب جام جهانی به خبرنگاران گفتند: "مگر جام جهانی چند بار قرار است در كشور ما برگزار شود؟ اگر بخواهیم ساكت باشیم به خانه می‌رویم و بازی را بدون صدا از تلویزیون دنبال می‌كنیم."

حمایت بلاتر از ووووزلا

داوید ویا مهاجم تیم ملی اسپانیا كه در جام كنفدراسیون‌ها درسال 2009 برای كشورش به میدان رفت سابقه این سروصداها را دارد.

ویا گفت: "بازی كردن تحت این شرایط بسیار دشوار است. معمولا بازیكنان درزمین یكدیگر را صدا می‌زنند و با هم صحبت می‌كنند. با وجود این سروصداها حتی از فاصله چند متری هم نمی‌توان چیزی شنید.

داویدویا در ادامه گفت: "حتی بعضی وقت‌ها صدای سوت داور هم شنیده نمی‌شود، البته هیاهوی هواداران جزیی از فوتبال بوده است، اما نه به این صورت كه تمام بازیكنان عصبی بازی را دنبال كنند."

اما فیفا نظر دیگری در این باره دارد. به گفته فیفا بازیكنان باید تمام توجه‌شان را معطوف بازی كنند و به مسایل خارج از زمین كاری نداشته باشند.

فیفا پیش از این اعلام كرده بود تنها در صورتی كه استفاده از این شیپورها خللی در روند بازی ایجاد كند با آن برخورد خواهد كرد.

سپ‌بلاتر قبل از آغاز جام جهانی وعده داده بود تیم‌ها خودشان را برای رویارویی با پدیده جدیدی به نام ووووزلا آماده كنند. البته بلاتر گفته بود در صورتی كه حتی یك شیپور به زمین مسابقه پرتاب شود استفاده از آن تا پایان جام جهانی ممنوع خواهد شد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری