تبیان، دستیار زندگی
گل به من نچسبید! صد و چهل و چهارمین بازى و صد و ششمین گل. على دایى هنوز هم بوى گل مى دهد. او در روزى كه انتقادات زیادى به تیم ملى ایران وارد بود نمایشى بهتر از سایر ملى پوشان داشت تا جایى كه برانكو ایوانكوویچ او را بهترین با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی دایی پس از سه ماه سكوت را شكست

گل به من نچسبید!


صد و چهل و چهارمین بازى و صد و ششمین گل. على دایى هنوز هم بوى گل مى دهد. او در روزى كه انتقادات زیادى به تیم ملى ایران وارد بود نمایشى بهتر از سایر ملى پوشان داشت تا جایى كه برانكو ایوانكوویچ او را بهترین بازیكن تیمش در این بازى لقب داد. كاپیتان تیم ملى ایران كه در سه ماه گذشته از مصاحبه كردن با رسانه ها و به ویژه مطبوعات ورزشى خوددارى كرده بود ظهر روز گذشته وقتى با تماس غافلگیركننده خبرنگار ایران ورزشى مواجه شد سكوت را شكست. على دایى مى خواهد با آرامش به استقبال جام جهانى برود. حرف هاى تازه او بعد از چند ماه سكوت حتماً مى تواند جالب توجه و خواندنى باشد.

**تیم ملى در یوكوهاما عملكرد قابل قبولى نداشت. علت این شكست چه بود؟

<بازى خوبى بود. تیم ملى هم از بازیكنان جوان استفاده كرد كه بعضى از آنها براى اولین بار پیراهن تیم ملى را در یك بازى رسمى بر تن مى كردند. آن هم در زمین حریف و مقابل آن همه تماشاگر. ما به آن صورت كنار هم بازى نكرده بودیم. بازى تداركاتى خاصى هم نداشتیم. متأسفانه بازیهاى تداركاتى ما به نوعى لغو شده بود و این امكان كه بچه ها قبل از بازى با ژاپن كنار هم بازى كنند فراهم نشده بود. البته این بازى على رغم تشریفاتى بودن آن حساسیت و اهمیت خاص خودش را داشت. آنها نمى خواستند در زمین خودشان بازنده باشند و انگیزه هاى زیادى براى پیروزى داشتند. در نیمه اول ما اصلاً خوب كار نكردیم اما در 45 دقیقه دوم بهتر بودیم. اگر كمى هوشیار و حساب شده تر بازى مى كردیم ژاپن را شكست مى دادیم.

**تیم ملى در غیاب لژیونرها با مشكل مواجه مى شود. این ضعف بزرگ در بازى با ژاپن هم خودش را نشان داد .یعنى فاصله بازیكنان ملى پوش باید تا این حد باشد؟!

<چند نكته را باید مد نظر داشت. اول اینكه آنها بازیكنان شاخص فوتبال ایران و حتى آسیا هستند. یك بازیكن همین طورى كه به اروپا نمى رود. حتماً خوب و سطح بالا است كه در تیم هاى اروپایى بازى مى كند. مسلماً وقتى لژیونرها نباشند در كیفیت كار تیم ملى تأثیر مى گذارد. این موضوع طبیعى است.

**یعنى تا این حد؟!

<مشكل این است كه جانشینان لژیونرها در تیم ملى تجربه بازى در تیم ملى و میادین بزرگ را ندارند و یك مقدار زمان مى خواهند. آنها باید خودشان را به آن سطحى برسانند كه مدعى حضور در فوتبال اروپا و بازى در تیم ملى شوند. علاوه بر این اگر ما بازى تداركاتى داشتیم این مشكل كمتر مى شد.

**یك گل، یك پنالتى و یك ضربه فنى كه در نهایت بدشانسى به تیر دروازه اصابت كرد. برانكو گفته دایى بهترین بازیكن من بود. خودتان چطور، از عملكردتان راضى هستید؟

<عادت ندارم درباره عملكرد خودم اظهار نظر كنم. البته از كار خودم راضى ام چون مربى راضى بوده.

**حتماً احساس مى كنى این بازى پاسخ خوبى براى انتقادات كه البته همیشه مطرح مى شود، بود؟

<من كارى به این حرف ها ندارم. البته حساب انتقاد سازنده را با غرض ورزى جدا كرده ام. اگر انتقاد از روى منطق باشد مى پذیرم اما متأسفانه بعضى ها همیشه از روى غرض ورزى از من انتقاد مى كنند. در چنین حالتى بهترین پاسخ این است كه با بازیهایم جواب آنها را بدهم نه با حرف زدن.

**یكى از خبرگزارى ها قبل از بازى گزارش داده بود كه مطبوعات ژاپن معتقدند على دایى آن بازیكن همیشگى نیست و حضور او تهدیدى براى ژاپن به حساب نمى آید. البته در زمین بازیكن موثرى براى ایران بود.

<قضیه به این شكل نبوده. ظاهراً یك خبرنگار ژاپنى در مصاحبه مطبوعاتى از برانكو سؤال كرده بود كه چرا هنوز از فلانى (دایى) استفاده مى كنید؟ آیا براى او جایگزینى پیدا نكرده اید؟ فكر مى كنم كه عملكردم پاسخ این انتقاد را داده باشد.

متأسفانه بدشانسى بدجورى گریبانگیر تیم ملى شد. لغو اردوى انگلیس یا بازى با عربستان چیزى نبود كه بتوان جلوى آن را گرفت. در ضمن بهتر است هر كس كار خودش را انجام بدهد. فدراسیون تا حالا كه ثابت كرده در برنامه ریزى و ایجاد امكانات براى تیم ملى از هیچ تلاشى دریغ نكرده. بهتر است هر كس كار خودش را انجام بدهد و در حیطه خودش اظهارنظر كند.

**راستى چرا سه ماه است كه با هیچ رسانه اى آنطور كه باید و شاید مصاحبه نمى كنى. این سكوت علت خاصى دارد؟

<اینطورى راحت ترم. علت خاصى هم ندارد جز اینكه آرامش را دوست دارم و در چنین فضایى مى توانم كار خودم را انجام بدهم. در این مدت هم فقط دو سه مورد مصاحبه كوتاه در حین تمرینات تیم ملى داشتم و احساس كردم كه این وضعیت به من آرامش خاصى مى دهد.

**جالب اینكه در دوران سكوت اتفاقات جالبى افتاد؛ قهرمانى صباباترى، گلزنى در تیم ملى؟

<شاید! البته گلزنى در بازى با ژاپن به دلم نچسبید چون تیم ملى شكست خورد اما در این مدت اثرات سكوت و آرامش خودش را نشان داد. قهرمانى صباباترى یك نمونه اش بود. حالا هم فكر مى كنم بهتر است به دور از هیاهو و در آرامش كارم را دنبال كنم. كمتر حرف بزنم و بیشتر در زمین تلاش كنم.

**وضعیت صباباترى را چطور مى بینى؟ براى حضور در فصل جدید رقابت هاى لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا آماده اى؟

<تیم ما خوب تمرین مى كند و آنطور كه من شنیده ام دوران آماده سازى را به خوبى پشت سر گذاشته. از لحاظ جذب بازیكن هم نفرات خوبى اضافه شده اند و به طور كلى تیم تقویت شده. مدیریت باشگاه و كادر فنى تیم براى دوره جدید برنامه هاى خاصى تدارك دیده تا ان شاءالله هم در ایران و هم در آسیا حرف هایى براى گفتن داشته باشیم.

**مجید جلالى گفته از دایى یك بازیكن 30 ساله مى سازم. ظاهراً او یك برنامه ویژه براى آماده سازى ات در نظر گرفته.

<جلالى از مربیان خیلى خوب ایران است. او واقعاً زحمت مى كشد و كار خود را به تمرین دادن تیم و هدایت در زمان بازى محدود نمى كند. در قهرمانى صباباترى هم عوامل زیادى دخالت داشت و حضور جلالى هم خیلى مهم بود. من هم سعى مى كنم از تمرینات و برنامه هاى او در صباباترى و مربیان تیم ملى استفاده كنم و با آمادگى بالا در جام جهانى حاضر شوم.

**انتقال ناگهانى یحیى گل محمدى به صباباترى بازتاب زیادى داشت و براى مسؤولان پرسپولیس هم غافلگیركننده بود. در این باره توضیح خاصى وجود دارد؟

<تا آنجا كه من اطلاع دارم یحیى شبى كه قرار بود عازم مالزى شویم با صباباترى به توافق رسید. ظاهراً او منتظر تماس و پیشنهاد نهایى پرسپولیسى ها بوده. حتى او در چند مقطع اعلام كرده بود كه اولویت اول من، پرسپولیس است.

مهمتر اینكه یحیى فرصتى نداشت و در بازگشت از ژاپن نمى توانست یكروزه تصمیم بگیرد. یحیى بازیكن آزاد بود و حق انتخاب داشت. من هم خوشحالم كه او به صباباترى آمده و در جمع ما بازى مى كند. او یكى از بهترین مدافعان فوتبال ایران است و باتجربه بالایى كه دارد مى تواند كمك بزرگى باشد. یحیى از لحاظ فوتبالى و اخلاقى كاراكتر بزرگى دارد.

**درخشش على كریمى در بایرن مونیخ هم غافلگیر كننده بود. مگر نه؟!

<من كه از اول هم گفتم على در بایرن موفق مى شود. او در این تیم بزرگ و پرمهره خوب كار كرده و توانسته خیلى زود اعتماد مربى را جلب كند. امیدوارم موفقیت هاى على در بایرن ادامه داشته باشد و او ثابت كند كه چه ویژگى هایى دارد و چرا ماگات تا این حد به او اعتماد و اعتقاد دارد.

**درباره تورنمنت على دایى كه به زودى در اردبیل برگزار مى شود؟

<خوشحالم كه بار دیگر در شهر خودم به میدان مى روم. من همیشه به اردبیلى بودنم افتخار مى كنم و همین جا از مسؤولان تربیت بدنى، هیأت فوتبال و سایر دست اندركاران استان و شهر اردبیل تشكر مى كنم كه چنین برنامه اى تدارك دیده اند. آنها به بنده لطف داشتند كه چنین اقدامى كرده اند. از تیم هاى حاضر در این جام هم تشكر مى كنم و امیدوارم كه این تورنمنت به خوبى برگزار شود.

 گفتگویی جالب از همه چیز و همه جا با علی دایی ( پایانی) 

 گفتگویی جالب از همه چیز و همه جا با علی دایی (3)