تبیان، دستیار زندگی
در باب اعجاز قرآن از نگاه علوم روز نمونه هایی را در قلمروهای گوناگون انسان، حیوانات، غذا و... ذکر کردیم، در نوشتار حاضر با رویکردی موردپژوهانه به تبیین مواردی دیگر از اعجاز قرآن در پاره ای از مظاهر عالم هستی خواهیم پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

14 اعجاز علمی در قرآن

منظومه شمسی

در باب اعجاز قرآن از نگاه علوم روز نمونه هایی را در قلمروهای گوناگون انسان، حیوانات، غذا و... ذکر کردیم، در نوشتار حاضر با رویکردی موردپژوهانه به تبیین مواردی دیگر از اعجاز قرآن در پاره ای از مظاهر عالم هستی خواهیم  پرداخت.

1. جاذبه ی زمین

قرآن، هزار و اندی سال قبل از نیوتن از جاذبه ی زمین خبرداده است:

« زمین را جذب كننده آفریدیم.» مرسلات/ 25

در دهها تفسیر كه پیش از ولادت نیوتن نوشته شده، تصریح گردیده، كه (كِفات) به معنای جذب كردن است.

درعصری كه همه، خورشید را ثابت می دانستند، قرآن فرموده است: « خورشید به سوی آرامگاه خودش د ر حركت است.» یس / 38

2. حركت انتقالی زمین [ گردش زمین به دور خورشید]

قرآن در حدود هزار سال پیش از گالیله كه با نظر خود زمین را از مركزیت جهان هستی در آورد به صراحت گفته است: « به كوهها نگاه می كنی، خیال می كنی كه در یك جا ایستاده اند، د رحالیكه مانند ابرها درحركتند.» نمل/ 88

قرآن كریم در این مورد اشارات فراوانی دارد و از زمین با تعبیراتی مثلِ گهواره (طه / 53) و شتر راهوار ( ملك/15) یاد كرده است.

3. انبساط عالم

قرآن، 13 قرن پیش از ولادت 0لومتر)، از انبساط عالم خبر داده است: « آسمان را به قدرت خود آفریدیم و هر لحظه، آن را گسترش می دهیم.» ( ذاریات/ 47)

4. ستونهای نامرئی ( جوّ كره ی زمین)

قرآن در مورد این ستونها می فرماید: « خداوند آسمان را بدون ستونی كه آن را ببینید، برافراشت.» رعد/ 2 - لقمان / 10

هنگامی كه از امام رضا « علیه السلام» پرسیدند: مگر آسمان ستون دارد؟ فرمود: بله، در آنجا ستونهایی است كه شما نمی بینید. شیخ طوسی هزار سال پیش در تفسیر خود فرموده است:

قرآن نگفته ( بدون ستون)، بلكه فرموده است: (بدون ستون مرئی)

تفسیر تبیان؛ ج 6، ص 213

5. حركت ستارگان

زمانی كه دانشمندان به پیروی از هیئت بطلمیوس، همه ی ستاره ها و سیاره ها را ثابت می دانستند، قرآن، با تعبیر « حركت در مداری شناور» از آنها یاد كرده است. انبیاء/33

6. حركت خورشید

درعصری كه همه، خورشید را ثابت می دانستند، قرآن فرموده است: « خورشید به سوی آرامگاه خودش د ر حركت است.» یس / 38

7. زوجیت گیاهان

« (لینه) گیاه شناسِ سوئدی، در اواسط قرن18 میلادی كشف كرد كه در گیاهان نیز جنس نر و ماده وجود دارد، اما این موضوع، محافل كلیسا را خشمگین ساخت و كتابهای او را به عنوان كتب ضلال معرفی كردند.» دانستیهای جهان علم ص 241 .

اما قرآن، در بیش از ده آیه از زوجیت گیاهان بحث كرده است. مثلاً : شعرا/ 7 – لقمان/10 « و از آسمان آبی فرو فرستادیم و به وسیله ی آن جفتهایی از گیاهان گوناگون رویاندیم.»

8. تسخیر فضا

قرآن كریم، 14 قرن پیش از آنكه ( یوری گاگارین) هوس سفر فضایی را در سر بپروراند، از سفر فضایی بحث كرده و نوید موفقیت داده است. آنجا که می فرماید:

یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ(الرحمن/33)

ای گروه جن و انس! اگر می‌توانید از مرزهای آسمانها و زمین بگذرید، پس بگذرید، ولی هرگز نمی‌توانید، مگر با نیرویی (فوق العاده)!

9. موجودات زنده در جهان بالا

بشر امروز در كُرّاتِ دیگر به جستجوی موجود زنده می پردازد و تاكنون اطلاعات قانع كننده ایی بدست نیاورده است، در صورتی كه قرآن 15 قرن قبل، به صراحت از وجود موجودات زنده در آنجا، خبر داده است: « از نشانه های قدرت خدا، آفرینش آسمان و زمین و پراكندن جنبده در آن دو می باشد.» شوری 29

10. همبستگی آسمان و زمین

ساختمان آفرینش از (گاز) تشكیل شده و سپس به (سدیم) تقسیم گردید و یكی از نتایج این تقسیم منظومه شمسی ما می باشد.

یكی از بهترین دلائلی كه می رساند این كرات همبستگی داشته اند، این است كه در خورشید بیش از 67 عنصر وجود دارد كه عین آن عناصر در زمین نیز دیده می شود.

همچنین، عناصر سنگهای آسمانی كه از آسمان داخل زمین می شوند، همان عناصری است كه ساختمان زمین را در بر گرفته است.

خداوند این همبستگی را در قرآن كریم بیان فرموده است:

« آسمان و زمین قبلاً به هم متصل بودند و ما آنها را از همدیگر جدا كردیم.» انبیاء / 30

11. توده های گاز

دكتر ونول لاتیمار، آسمان شناس معروف می گوید:

« زمین و ستارگانِ دیگر، از توده های ابری، تكوین یافته اند و این ابر از ذرات سختی پدید آمده كه حجمش 10 هزار برابر از حجم كره ی زمین بزرگتر بود.»

قرآن این حقیقت را به این صورت بیان فرموده است:

«خداوند اراده كرد خلق كند آسمان را، حال آن كه آسمان، توده ی گاز و دود بود.» فصلت / 11

12. برخورد الكتریسیته

(فرانكلین) ثابت كرد كه ابرها دارای بار الكتریسیته هستند و همان طوری كه منفی و مثبت همدیگر را جذب می كنند، منفی با منفی و مثبت  با مثبت، همدیگر را دفع می كنند و این دفع كردن باعث می شود ابرها از هم دور شوند، لكن خداوند، بوسیله ی بادها، ابرها را به هم نزدیك می سازد تا منفی و مثبت همدیگر را جذب كرده و تولد باران نمایند.

در قرآن آیاتی وجود دارد كه تنها با مسئله ی كروی بودن زمین تطبیق می كند، از جمله: « به آن جمعیت كه تضعیف شده بودند، مشرقها و مغربهای پر بركت زمین را ، ارث دادیم.» اعراف / 137

این مطلب در قرآن كریم بیان شده است:

« آیا نمی بینی خداوند، ابرها را به آسانی حركت می دهد، بعد آنها را به هم تركیب می نماید، سپس بر روی هم انباشته می كند، آنگاه باران را از لابلای آنها خارج می سازد.» نور/ 43

13. نبودن اكسیژن در بالای جو

از جمله روشهای تربیتی قرآن این است كه، با بیان « مثل » زمینه را برای تعلیم اصول عقاید، آماده می كند.

امروز ثابت شده كه هر اندازه انسان به سمت آسمان برود، هوا رقیق تر شده و در اثر نبودن اكسیژن، تنفس مشكل می گردد.

قرآن این مطلب را در قالب مثال بیان فرموده است:

« پس خداوند، كسی را كه می خواهد هدایت نماید، سینه ی او را برای پذیرفتن اسلام باز می كند و كسی را كه گمراه می نماید، سینه ی او را تنگ می كند و در فشارقرار می دهد، مانند كسی كه به آسمان می رود. » انعام 125

14.كروی بودن زمین

در قرآن آیاتی وجود دارد كه تنها با مسئله ی كروی بودن زمین تطبیق می كند، از جمله: « به آن جمعیت كه تضعیف شده بودند، مشرقها و مغربهای پر بركت زمین را ، ارث دادیم.» اعراف / 137

این تعبیر تنها با كروی بودن زمین می سازد، زیرا اگر فرض بگیریم كه زمین مسطح است، در این صورت یك مشرق و یك مغرب بیشتر نخواهد داشت ؛ اما اگر زمین را كروی فرض نمائیم، هر نقطه ایی از زمین برای نقاط شرقی آن، (غرب) خواهد بود و برای نقاط غربی آن، (شرق) خواهد بود.


برگرفته از: پایگاه ام الکتاب

فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه