تبیان، دستیار زندگی
به عنوان یک معلم چه نکاتی را رعایت کنم تا توانمندی حرفه ای و کیفیت تدریسم افزایش یابد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکته های کلیدی برای موفقیت معلمان
نکته های کلیدی برای موفقیت معلمان

اشاره

دیوید سوزا  که یکی از رهبران برجسته ی آموزشی است، از قول دروکر کارشناس سر شناس تعلیم و تربیت، نکته هایی را که رعایت آن ها موجبات قدرت و توانمندی حرفه ای معلمان را فراهم می کند و راه های افزایش کیفیت آموزش به کمک آن ها را هموار می سازد، به شرح زیر بر شمرده است:

1. نقاط قوت وجودی خود را بشناسید و آن ها را تقویت کنید

با استفاده از روش تحلیلی، همه ی نتایج حاصل از اعمال روش ها و راهبردهای آموزشی خود را بررسی و همه ی نقاط قوت خود را کشف کنید و در موارد نظیر آن، از همان توانمندی ها برای حل مسائل و مشکلات استفاده کنید. قبل از اقدام به اجرای هر نوع تصمیم گیری مهم و کلیدی، ابتدا انتظارات خود را از  فعالیت ها و اقدامات روی کاغذ بیاورید و پس از آن، نتیجه ی اقدام را با انتظاراتتان مقایسه کنید. به این ترتیب، به بینشی درباره ی توانایی های خود دست می یابید که شگفت انگیز است. این روش نشان می دهد که شما در کدام فعالیت ها از نقاط قوت و توانمندی های خود به خوبی استفاده کرده اید. علاوه بر این، با چنین تحلیلی در می یابید که در کدام زمینه ها قابلیت یا شایستگی کمتری دارید و باید در موارد بعدی آن ها را تقویت کنید. به عبارت دیگر، با ارزش یابی کار خود به طور مستمر، می توانید کیفیت و سطح آن را بهبود بخشید.

2. عادت های بد خود را درمان کنید

بعضی از مدیران و معلمان هدف ها یا طرح هایی را در نظر می گیرند که یا نمی توانند آن ها را به تحقق برسانند و یا به خوبی از عهده ی این کار بر نمی آیند. بکوشید، فعالیت هایی را برای تحقق هدف ها پیش بینی کنید که قابل اعمال باشند و بتوان آن ها را در محیط های واقعی به خوبی و با موفقیت به اجرا در آورد. مثلی است معروف که: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» عادت بد بزرگ پردازی را کنار بگذارید و خود را به واقع بینی عادت دهید. از شروع کارهای غیر ممکن بپرهیزید و از در گیر شدن با روش ها و راهبردهایی که در اجرای آن ها قابلیت، توانمندی و یا شایستگی کمتری دارید، بپرهیزید.

3. سبک عملکردی خود را بشناسید

از چه طریقی بهتر عمل می کنید؟ ایا با دیگران بهتر کار می کنید یا به تنهایی؟ مشارکت پذیر هستید یا اهل انزوا؟ ایا در محیطی قاعده مند و قابل پیش بینی بهتر کار می کنید یا در محیطی باز و آزاد برای انتخاب راه و روش کار؟ گروه های کوچک را بهتر می توانید هدایت کنید یا گروه های بزرگ را؟ آیا می توانید نقش مشاوره ای خوبی را ایفا کنید؟ شما به عنوان مدیر یا معلم، باید ببینید برای انجام کارهای متفاوت و گوناگون به چه سبک عملکردی نیاز دارید و با کدام سبک می توانید در تحقق هدف ها موفق تر باشید. قابلیت انعطاف در انتخاب سبک عملکردی می تواند شما را در اجرای امور آموزشی و پرورشی کمک کند.

4. برای انجام کارها از دیگران کمک بگیرید

هیچ کس به تنهایی قادر به انجام کار در سطح بسیار خوب نیست. کمک گرفتن از دیگران (همکاران، دانش آموزان و اولیا) می تواند به بهتر انجام شدن فعالیت ها بینجامد. مهارت برقراری ارتباط را در خود تقویت کنید و از ارتباط های گسترده برای حل مسائل و اجرای فعالیت ها بهره بگیرید.

5. از سلامتی خود مراقبت کنید

مدیران و معلمان، گاهی چنان غرق انجام کارها و فعالیت های آموزشی و پرورشی روزمره می شوند که سلامتی خود را به خطر می اندازند. هر کاری، به اندازه و در حد مطلوب خوب است. کار بیش از اندازه خستگی به وجود می آورد و خستگی، خود به خود به بی حوصلگی، خشم، اضطراب و بعضی بد رفتاری ها می انجامد. همیشه از نظر زمانی حدی را برای کار و فعالیت در نظر بگیرید و به محض احساس خستگی به خود استراحت بدهید. به یاد داشته باشید که لازمه ی انجام خوب هر کاری، حفظ آرامش روانی است. هرگز اجازه ندهید فشارهای روانی ناشی از کار شما را از پای در آوردند و یا نسبت به انجام کارهای بعدی بی حوصله کنند.

مجله رشد

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان- تنظیم:شکوفه باصری