تبیان، دستیار زندگی
دکتر «مارتین سلیگمن» می گوید: این یک مسئله گمراه کننده است زیرا بیشتر مردم تصور و فکر می کنند چیزهای ظاهری مانند داشتن یک خانه ی بزرگ، یک شغل عالی، می تواند زندگی را شادتر کنند در حالی که آنها فقط یک شادی موقتی را به ارمغان می آورند و هیجان و شادی ناشی از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در جستجوی خوشبختی

کلید خوشبختی

به نظر میرسد امروزه همه به دنبال خوشبختی هستند. خوشبختی عنوان بسیاری از کتاب ها، مقالات، کلوبها و... شده است زیرا این کلمه به تنهایی مخاطبان زیادی را جذب میکند. تحقیقات نشان داده است افراد شاد موفق ترند، آنها در زندگی مفیدتر و خلاق تر هستند، درآمد بیشتری کسب می کنند، زندگی زناشویی موفق تری دارند، سالم ترند و حتی از همسالان بد اخلاق خود بیشتر عمر میکنند.

دکتر «مارتین سلیگمن» بنیانگذار جنبش روانشناسی مثبت در دهه ی قبل میگوید: "تصور کنید دارویی کشف شده است که میتواند طول عمر شما را 8 الی 10 سال بیشتر کند. احساس خوشبختی همان دارو است."

محققان در زمینه ی خوشبختی به پشتوانه ی هزاران تحقیق در این مورد میگویند: "خوشبختی ساختنی است." تحقیق روی 100 دوقلو نشان داده است که ژنتیک، حدود 50 درصد در میزان خوشبختی انسان نقش دارد.

پس حتی اگر به جای خوش اخلاقی، اخم کردن را به ارث برده باشید، باز هم محکوم به زندگی توأم با اخم و ناراحتی نیستید. همچنین امتیازاتی نظیر سلامتی، ثروت، تحصیلات یا زیبایی می تواند کمی به خوشبختی کمک کند و باقی آن بستگی به آن دارد که چگونه خود را شاد سازید و خوشحال باشید. دکتر «مارتین سلیگمن» می گوید: "این یک مسئله گمراه کننده است زیرا بیشتر مردم تصور و فکر می کنند چیزهای ظاهری مانند داشتن یک خانه ی بزرگ، یک شغل عالی، می تواند زندگی را شادتر کنند در حالی که آنها فقط یک شادی موقتی را به ارمغان می آورند و هیجان و شادی ناشی از آنها کم کم رنگ می بازد."

بعد از حتی بهترین و شادترین دوران کودکی، احساس خوشبختی و شادی در دوران نوجوانی و اوایل جوانی کاهش می یابد اما با افزایش سن این احساس نیز بیشتر می شود.

تحقیقاتی که روی جدول روند احساس خوشبختی در طول عمر انسان به عمل آمده است، نشانگر آن است که بعد از حتی بهترین و شادترین دوران کودکی، احساس خوشبختی و شادی در دوران نوجوانی و اوایل جوانی کاهش می یابد اما با افزایش سن این احساس نیز بیشتر می شود.

در واقع برخی دانشمندان معتقدند در سنین پیری، احساس خوشبختی و رضایت خاطر بسیار بیشتر می شود زیراافراد مسن با پیشآمدهای زندگی مانند جوانان با شدت و حساسیت برخورد نمی کنند و نسبت به جوانان نگرش مثبت تری به زندگی دارند و همچنین پس از گذراندن عمری درک کردهاند که زندگی کوتاه تر از آن است که بتوان آن را سخت گرفت و در

خوشبختی

نتیجه سعی می کنند در زندگی، افراد یا چیزهایی را که موجب ناراحتی شان می شود به کلی نادیده بگیرند.

دکتر «ویل فلیسون» روانشناس دانشگاه wake Forest میگوید صرف نظر از سن و خلق و خو، هر کسی میتواند رفتارش را تغییر دهد و خودش را آدم شادتری کند. بی شک در هر موقعیتی هر کسی راهی برای بالا بردن روحیه ی خودش پیدا میکند. دکتر «فلیسون» می گوید: "با انجام کارهایی هر چند کوچک اما با انرژی و مهیج میتوانید اثر مثبتی روی حالت روحی خود بگذارید و حالتان را بهتر کنید. یکی از این کارها خندیدن با صدای بلند است که بسیار روحیه را شاد می کند.»

راهکارهایی جهت افزایش احساس شادی و دور شدن از اخم کردن

روابط اجتماعی خود را بیشتر کنید. اگر تمام روز پشت میز کامپیوتر نشسته اید، بلند شوید و با دیگران معاشرت کنید. بیتردید رفتن به سالن تئاتر یا سینما بهتر از نگاه کردن یک فیلم به تنهایی در خانه است.

از تمام چیزهایی که به خاطر داشتنشان ممنون هستید، فهرستی تهیه کنید. در واقع این کار میتواند کمک بزرگی به احساس رضایت خاطر شما کند.

هر تجربه ی خوشآیندی را که طی روز داشته اید از نظر بگذرانید و فکر کنید که چگونه می توانید آنها را بیشتر کنید.

دوست داشتن دیگران و احساس همدردی نسبت به آنان کلیدی جهت باز کردن درهای خوشبختی است.

اگر قرار است برای مثال بین خرید یک ماشین جدید و یک مسافرت خانوادگی، یکی را انتخاب کنید بی تردید چمدانهای تان را ببندید زیرا حتی شیکترین ماشین هم پس از مدتی برایتان معمولی و یکنواخت میشود اما یک خاطرهی خوش از یک مسافرت لذت بخش دائمی است و برای همیشه با شما میماند.

کارهایی از سر نیکی و مهربانی انجام دهید. این کارها هر چند کوچک باشد، به همان اندازه که موجبات خوشی و لذت را برای دیگری (کسی که کارهایی برایش انجام دادهاید) فراهم میکند، خود شما را نیز خوشحال می سازد.

دکتر «مارتین سلیگمن» میگوید:"شوخی در زندگی مانند نمک روی گوشت است. به شوخیها با صدای بلند بخندید."

نیمهی پر لیوان را ببینید. همیشه سعی کنید چیزهای خوب زندگی را ببینید. اگر مورد هجوم افکار منفی در مورد زندگیتان قرار گرفته اید و فکر می کنید زندگی کنونی شما در حال سقوط است، صبر کنید، و صادقانه دوباره به زندگیتان فکر کنید.

خوشبختی

آن وقت خواهید دید که بسیاری از نکات مثبت را نادیده گرفتهاید.

کارهایی از سر نیکی و مهربانی انجام دهید. این کارها هر چند کوچک باشد، به همان اندازه که موجبات خوشی و لذت را برای دیگری (کسی که کارهایی برایش انجام دادهاید) فراهم میکند، خود شما را نیز خوشحال می سازد.

لحظه را دریابید. به جای آنکه منتظر شوید تا موضوع مهمی را جشن بگیرید، میتوانید همین امروز این کار را انجام دهید. برای شادی نیاز به دلیل خاصی نیست.

بی شکساده زیستی به احساس خوشبختی افراد کمک میکند. همچنین ناامیدی دشمن بزرگ خوشبختی است، پس هرگز امیدتان را از دست ندهید.

نگرش مثبت داشتن به این معنا نیست که شما هرگز نباید غمگین یا ناراحت باشید. خوشبختی به معنای نبود غم و ناراحتی نیست.

دکتر «دیوید اشپیگل» از دانشگاه استنفورد میگوید؛ "کسانی که تلاش می کنند احساس غم و ناراحتی خود را سرکوب کنند بیشتر مضطرب و افسرده میشوند. پس باید با پیدا کردن راه حلی برای ناراحتی، آن را کنترل کرد."

دوست داشتن دیگران و احساس همدردی نسبت به آنان کلیدی جهت باز کردن درهای خوشبختی است.

منبع : آفتاب

گروه خانواده و زندگی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.