تبیان، دستیار زندگی
رکوردهایی که در جام جهانی 2010 ثبت خواهد شد ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام 2010 و ثبت رکوردهای جدید

جام جهانی

هفتصد و پنجاهمین مسابقه

دیدار تیم های پاراگوئه و نیوزیلند که در روز 24 ژوئن در پولوکوین برگزار خواهد شد، هفتصد و پنجاهمین بازی تاریخ مسابقات دور نهایی جام جهانی خواهد بود. بررسی آمار بر جای مانده نشان می دهد که بازی اتریش با اروگوئه در جام جهانی 1954 (بازی صدم)، دیدار دو آلمان در جام جهانی 1974 (بازی دویست و پنجاهم) و مسابقه آرژانتین و بلغارستان در جام جهانی 1994 (بازی پانصدم)، دیگر بازی های تاریخی به لحاظ شماره مسابقه برگزار شده در تاریخ جام های جهانی بوده اند.

چشم به راه دوهزار و صدمین گل در روز 16 ژوئن

چهار سال بعد از به ثمر رسیدن گل شماره دوهزارم تاریخ جام جهانی توسط مارکوس آلباک سوئدی که وارد دروازه انگلیس شد، حالا فقط 37 گل تا گل شماره دوهزار و صد بازی های جام جهانی فاصله باقی است و به نظر می رسد که اگر میانگین گل زده در دو جام جهانی گذشته، دوباره تکرار شود، گل مورد نظر ما در یکی از روزهای 15، 16 یا 17 ژوئن به ثمر خواهد رسید. به همین ترتیب هم به نظر می رسد که گل شماره 2200هم تا پایان همین جام جهانی پیش رو در آفریقای جنوبی به تور یکی از دروازه هاه بوسه خواهد زد.

دویستمین پنالتی

آمار نشان می دهد که به طور میانگین در هر چهار مسابقه جام جهانی، یک پنالتی رخ می دهد. اولین پنالتی را در تاریخ جام های جهانی، یک مکزیکی به نام روساس در جام جهانی 1930 و در بازی مقابل آرژانتین گل کرد. کاره کا برزیلی در سال 1986 هم صدمین پنالتی تاریخ جام جهانی را در بازی برزیل مقابل لهستان به ثمر رساند تا به حال 190 پنالتی در جام های جهانی به ثمر رسیده و حالا به نظر می رسد پنالتی دویستم در آفریقای جنوبی باعث شادی یک کشور و غم ملتی دیگر شود. تازه دروازه بان ها هم که تا حالا 21 پنالتی را در جام های جهانی گرفته اند، چشم به راه مهار کردن پنالتی شماره بیست و پنجم در جام جهانی پیش رو خواهند بود.

چشم و چراغ داوران

بنیتو آرچوندیا، داوری مکزیکی است که در سال 2006 به تنها داور جهان مبدل شد که طی یک دوره از بازی های جام جهانی، پنج مسابقه را سوت زده است. او البته در رکورد پنج سوتش با هوراسیو الیزوندو، داور بازی فینال 2006 که البته حالا بازنشسته شده مشترک است، ولی به نظر می رسد اگر باز هم خوب سوت بزند و البته فیفا هم به او روی خوش نشان بدهد، می تواند به رکورد ژول کینیو فرانسوی که 8 بار در جام های جهانی سوت زده، برسد. رکوردی که کینیو طی جام های جهانی 1986 تا 1994 به آن رسیده بود.

فرانسه 2016

جشن های فرانسوی- آلمانی

فرانسه و آلمان می توانند در آفریقای جنوبی به رکوردهای جالبی برسند. ژرمن ها تا به حال 190 گل در جام های جهانی زده اند و حالا چشم به راه گل دویستم خود هستند. فرانسوی ها هم با زدن 95 گل در جام های جهانی گذشته، دنبال صدمین گل خود هستند. جالب است که بدانید ممکن است این دو تیم در دور یک چهارم نهایی به همدیگر هم برخورد کنند. حالا با این تفاسیر، فکر می کنید این احتمال وجود دارد که این دو کشور در گرفتن جشن هاهی به ثمر رسیدن گل های صدم و دویستم خود در بازی محتمل دور یک چهارم در برابر هم مشترک شوند؟

حالا که نرسید به صد تا ...!

هیچ کدام از هفت کشور قهرمان جام جهانی، در آفریقای جنوبی به رکورد قابل توجهی از نظر تعداد بازی نمی رسند. حتی اگر برزیل به فینال هم برسد، باز هم تعداد بازی هایش (مثل آلمان) به 99 بازی خواهد رسید و معنایش این است که سلسائو برای صدمین بازی تاریخ جام جهانی اش باید چهار سال دیگر هم صبر کند تا این رکورد جالب را در خانه خودش در سال 2014 جشن بگیرد. اولین بازی اسپانیا در آفریقای جنوبی هم پنجاهمین بازی جام جهانی ماتادورها خواهد بود و کامرون هم با رسیدن به رکورد 20 بازی، اولین کشور آفریقایی است که از نظر تعداد بازی در جام های جهانی رکورددار می شود.

آقای شش تایی

کارلوس آلبرتو پریه را علاوه بر اینکه در آفریقای جنوبی وظیفه مربیگری بافانا بافانای میزبان را برعهده دارد، مأموریت دیگری هم دارد: او نخستین مردی در تاریخ است که برای ششمین مرتبه روی نیمکت یک جام جهانی جدید خواهد نشست. او برای اولین بار در سال 1982 و در جام جهانی اسپانیا، سرمربی کویت بود و حالا هواداران آفریقایی امیدوارند پریه را بتواند با رکورد هلموت شون کبیر (25 بازی به عنوان مربی در جام های جهانی) مساوی کند و اگر چنین چیزی رخ دهد. معنایش این است که آفریقای جنوبی حداقل به مرحله یک چهارم نهایی جام رسیده است.

مردی که پیر نمی شود

هوادارن فوتبال او را با آن سوت های یکدست مشهور می شناسند. حالا دیگر ده سالی می شود که اوتو ره ها گل سرمربی یونانی هاست. با آنها قهرمان یورو 2004 هم شده و حالا به جام جهانی هم رسیده است. او در ماه آگوست آینده، یعنی چند روز پس از پایان جام جهانی به سن 72 سالگی خواهد رسید. زیادی برای یک مربی در این سطح پیر به نظر نمی رسد؟ آقای آلمانی با حضورش در آفریقای جنوبی، رکورد چزاره مالدینی را که در سن 70 سالگی و در سال 2002 با پاراگوئه به جام جهانی آمد را می شکند. آیا یونان او باز هم می تواند با آن بازی های سراسر تاکتیکی و تقریباً دفاعی در یک جام معتبر موفق ظاهر شود؟

لطفاً هت تریک کنید

تا به حال 47 بار در جام های جهانی دیده شده که یک بازیکن در یک مسابقه سه بار گل بزند و هت تریک کند. البته با توجه به آمار در دوره های اخیر، بسیار بعید به نظر می رسد که هت تریک پنجاهم را در آفریقا ببینیم خیلی ها فکر می کنند با توجه به اینکه هیچ هت تریکی در جام جهانی 2006 اتفاق نیفتاد، این بار هم چنین شود. آخرین جام جهانی هم که بیش از دو هت تریک داشته، مکزیک 1986 بوده است. آیا کسی پیدا می شود که بتواند مثل بزرگانی چون باتیستوتا، گرد مولر، ژوست فونتن و ساندرو کوچیس که سابقه دو هت تریک در جام های جهانی را دارند، هت تریک کند؟

نامت را در تاریخ ثبت می کنی؟

از جام های جهانی پیشین، هر کدامشان که سابقه برگزاری در استادیوم های بزرگ و غول پیکر لبریز از تماشاگر را داشته اند، خاطرات خوب و پرشوری در ذهن ما ها باقی مانده است. ماراکانای بزرگ در برزیل، آزنتک پرهیجان در مکزیک، ویمبلی باشکوه در لندن، نوکمپ بی قرار و برنابئوی به یاد ماندنی در اسپانیا و سرانجام رزبال لس آنجلس در آمریکا، استادیوم هایی بوده اند که تجربه پذیرایی بیش از 90 هزار هوادار پرشور فوتبال در جام های جهانی پیشین را دارند. آیا استادیوم ساکرسیتی در ژوهانسبورگ که میزبان بازی های افتتاحیه (آفریقای جنوبی اروگوئه) و فینال جام جهانی 2010 است، می تواند به این جمع ملحق شود؟ صبر می کنیم ....

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری