تبیان، دستیار زندگی
محققان به تازگی اعلام کرده‌ اند مرموز بودن لحظات قبل از مرگ می ‌تواند در اثر جاری شدن آبشاری از امواج الکتریکی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توضیحی علمی برای لحظات قبل از مرگ

مرگ

محققان به تازگی اعلام کرده‌ اند مرموز بودن لحظات قبل از مرگ می ‌تواند در اثر جاری شدن آبشاری از امواج الکتریکی مغز، لحظاتی قبل از این که مغز بمیرد، به ‌وجود آید.

به گزارش مهر، پزشکان بر این باور هستند که قبل از مرگ، انفجاری از فعالیت ‌های مغزی رخ می ‌دهد و این رویداد می ‌تواند توضیحی علمی برای لحظات روحانی قبل از مرگ در افرادی باشد که تا مرز مرگ رفته و بازگشته ‌اند.

محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقدند این انفجار الکتریکی می ‌تواند توضیح دهد چرا برخی از بیمارانی که از حالت مرگ احیا شده و به زندگی بازگشته ‌اند، احساساتی از قبیل قدم زدن به سوی راهرویی نورانی یا شناور بودن بر بالای بدن خود را گزارش کرده ‌اند.

به گفته این دانشمندان، آن چه افراد پس از بازگشت به زندگی به یاد می ‌آورند می ‌تواند تحت ‌تأثیر آزادسازی ناگهانی انرژی الکتریکی در سلول‌ های مغزی خالی از اکسیژن باشد.

در این شرایط جریان خون و سطوح اکسیژن کاهش پیدا کرده و سلول ‌های مغز برای آخرین بار آخرین امواج الکتریکی خود را آزاد می ‌کنند.

این فرایند در یک بخش از مغز آغاز شده و مانند یک آبشار به سرعت در سرتاسر مغز جاری می ‌شود و به همین دلیل افراد می ‌توانند تصاویر ذهنی واضحی را تجربه کنند.

مرگ

بسیاری از افراد پس از احیا اعلام کرده‌ اند که در نوری درخشان غوطه‌ ور شده‌ اند یا با قدم گذاشتن در راهرویی درخشان احساسی از آرامش مطلق بر آن ها چیره شده است.

برخی از آن ها تصاویری از شخصیت ‌های مقدس را دیده‌ اند و برخی دیگر خود را بر فراز تخت خود شناور دیده و شاهد بدن بی ‌جان خود بوده ‌اند.

در این مطالعه دانشمندان از دستگاه برق ‌نگار مغزی، که به ‌منظور اندازه‌ گیری فعالیت ‌های مغز مورد استفاده قرار می ‌گیرد، برای کنترل فعالیت‌ های مغزی افرادی که پزشکان برای نجات آن ها قطع امید کرده بودند، استفاده کردند. هدف پزشکی استفاده از چنین دستگاهی برای بیمارانی که به سرطان یا اختلالات قلبی مبتلا هستند، اطمینان از درد نداشتن و آرامش کامل آن ها است.

در کنار این کاربرد، محققان شاهد بودند لحظاتی قبل از مرگ بیماران، انفجاری در امواج مغزی فرد صورت می ‌گیرد که از 30 ثانیه تا 3 دقیقه دوام خواهد داشت.

این رویداد در بیمارانی که در خواب بودند یا فشار خون در آن ها وجود نداشت با افرادی که در هوشیاری کامل به‌ سر می ‌بردند برابری می‌ کند و لحظاتی پس از این انفجار امواج الکتریکی، بیمار از دنیا رفته است.

بر اساس گزارش تلگراف، این نخستین باری است که تجربیات پیش از مرگ انسان‌ ها به منشأ فیزیولوژیکی ارتباط داده می ‌شود.

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

چگونه اطلاعات در مغز ذخیره می ‌شود؟

تولید سلول‌های جدید در مغز

کما چیست؟

10 عامل مهم تخریب مغز

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.