تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم نکاتی را درباره رژیم غذایی مدیترانه ای شنیده باشید به ویژه که در مطالعات سال های اخیر تاثیرات مفید این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم غذایی مدیترانه ای؛ الگویی مناسب

رژیم مدیترانه ای

شاید شما هم نکاتی را درباره رژیم غذایی مدیترانه ای شنیده باشید به ویژه که در مطالعات سال های اخیر تاثیرات مفید این نوع رژیم غذایی بر سلامتی، در مطالعات فراوان در مقایسه با رژیم غذایی غربی به اثبات رسیده است.

واقعیت آن است که رژیم غذایی مدیترانه ای چیزی بیش از یک رژیم غذایی ساده است و به عبارت دیگر یک الگوی زندگی است.

همان طور که از آن نام آن پیدا است، این رژیم چند دهه پیش روش طبیعی زندگی مردم ساکن سواحل مدیترانه به ویژه کشورهای: اسپانیا، ایتالیا و یونان بود.

امروزه این الگوی غذایی سالم در کشورهای مذکور دستخوش تغییراتی گشته است به طوری که مطالعات انجام شده توسط دانشمندان تغذیه در صدد حفظ و یا بازگشت به سمت ارتقاء رژیم مدیترانه ای است.

مطالعات گذشته نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای هم چنین راهی برای پیشگیری از ابتلاء به طیف وسیعی از بیماری ها می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به سکته های مغزی و یا قلبی و حمله های قلبی اشاره کرد.

هم چنین ثابت شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای نقش مهمی را در پیش گیری از سندرم متابولیک ایفا می کند.(سندرم متابولیک به معنای وجود گروهی از عوامل خطر‌ساز برای بروز بیماری ‌های قلبی- عروقی و دیابت در یک شخص است که مهمترین اجزای خطرزای آن عبارت هستند از: افزایش بافت چربی اطراف شکم، فشار خون بالا، افزایش سطوح انسولین و مقاومت به انسولین، افزایش سطوح چربی و کلسترول خون).

هم چنین رژیم غذایی مدیترانه ای در پیشگیری از: بیماری های ریوی، آسم و بسیاری از آلرژی ها، پارکینسون و آلزایمر اهمیت دارد و همچنین برای حفظ توده عضلانی در افراد مُسن تر مفید است. اخیرا رژیم غذایی مدیترانه ای را با کاهش شیوع بسیاری از انواع سرطان ها مرتبط دانسته اند.

جالب است بدانید افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می نمایند 70 درصد بیشتر امید به زندگانی دارند و 80 درصد کیفیت زندگی بهتری دارند(البته

با فرض این که سیگار مصرف نکنند).

اغلب پیروان واقعی الگوی زندگی مدیترانه ای سیگار نمی کشند. ولی پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای تنها منوط به انتخاب غذاها نیست بلکه همچنین بسیار مهم است که بدانید از چه مواردی باید اجتناب کنید. امروزه برخی تولیدات مصنوعی غذایی در دسترس هستند که 50 یا 60 سال پیش وجود نداشتند؛ چربی های هیدروژنه و چربی ترانس در بسیاری از این محصولات غذایی وجود دارند لذا می بایست محصولات غذایی ای را برگزینید که به هیچ وجه دارای چربی ترانس نباشند چرا که چربی های ترانس عامل افزایش کلسترول نامطلوب(LDL) و کاهش کلسترول مطلوب(HDL) می باشند. البته این اثرات به غیر از دیگر اثرات نامطلوب احتمالی است که چربی های ترانس بر جنبه های دیگر سلامت دارند.

از آن جا که رژیم غذایی مدیترانه ای جزئی از فرهنگ زندگی سالم محسوب می شود می بایست تا حد امکان سریع تر آن را فرا بگیرید.

عادات غذایی سالم

متخصصین تغذیه پیشنهاد می کنند که برای تغییر عادات نادرست غذایی ما می توانیم رژیم غذایی سالم مدیترانه ای را به کودکان مان آموزش دهیم، والدین می بایست بیاموزند که چگونه عادات غذایی فرزندان شان را به درستی هدایت نمایند و کودکان می بایست فرا بگیرند که از محصولات مصنوعی پرهیز کرده و به جای آن ها غذاهای طبیعی و تازه را مصرف نمایند و خرید چیپس و پفک و ... را کنار گذاشته و به جای تنقلات ناسالم غذاهای سالم تری نظیر: میوه، سیب و ساندویچ های خانگی را به کودکان ارائه نمود.

والدین می بایست مراقب سلامت وعده های غذایی کودکان باشند و بر غذاهایی که کودک در مدرسه بیرون از منزل می خورد نظارت داشته باشند.

متاسفانه مشکلی که ما اکنون در کشورهای آسیایی به ویژه کشورمان ایران داریم ترکیبی از ذائقه شیرینی دوست به همراه غذاهای غنی از کربوهیدرات های ساده و نیز روی آوردن به عادات غذایی نادرست غربی به همراه استفاده ی فراوان از تنقلات غذایی ناسالم و نیز فست فودها می باشد که این ترکیب می تواند آثار غیر قابل جبرانی را به ارمغان داشته باشد.

شما هم می توانید غذاهای سالم موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای را انتخاب کنید:

رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از مشهورترین و سالم ترین رژیم های غذایی است که برای سلامت قلب بسیار مفید است لذا اگر به دنبال رژیم غذایی سالم برای حفاظت از سلامت قلب تان هستید، رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد.

این رژیم غذایی شامل انواع مختلف اجزای مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و قلب می باشد. رژیم غذایی مدیترانه ای  بر مصرف روغن زیتون و نیز روغن های گیاهی مایع تاکید می کند. رژیم غذایی مدیترانه ای خصوصیات تغذیه سنتی مردم کشورهای حاشیه دریای مدیترانه را منعکس می کند و بدین دلیل آن را رژیم غذایی مدیترانه ای  می نامند.

رژیم غذایی مدیترانه ای چیزی بیش از یک رژیم غذایی ساده است و به عبارت دیگر یک الگوی زندگی است.

اغلب رژیم های غذایی سالم شامل مصرف: میوه، سبزیجات، ماهی و غلات و محدودیت در مصرف چربی های ناسالم هستند. استفاده از غذاهای سالم مذکور در رژیم غذایی مدیترانه ای نیز به قوت خود باقی است، اما در رژیم مدیترانه ای بر یک سری غذاهای خاص که می توانند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند، تاکید شده است.

مزیت پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای: 

به نظر می رسد که رژیم غذایی مدیترانه ای ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. طی مطالعاتی که در سال 2007 در ایالات متحده امریکا انجام گرفت، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خطر مرگ به علت مشکلات قلبی در مردان و زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کرده اند  کاهش یافته بود.

همچنین احتمال ابتلاء به سرطان نیز در این افراد کاهش قابل توجهی یافت.

پس با پیروی از رژیم غذایی مدیترانه خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری ها در شما کاهش می یابد.

در قسمت بعدی این مطلب، اجزای اصلی این رژیم و نقش آن ها به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

رژیم غذایی كشورهای حاشیه مدیترانه خطر سكته و سرطان را كاهش می دهد

رژیم مدیترانه ای چیست؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.