تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان می گویند گذرنامه های الکترونیکی هنوز از لحاظ امنیتی از پشتیبانی کافی برخوردار نیستند. دولت ایالات متحده تصمیم دارد که در ماه دسامبر شروع به صدور گذرنامه هایی کند که دارای یک تراشه درونی شده هستند و دارای اطلاعاتی د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذرنامه های الکترونیکی سال آینده می آیند


کارشناسان می گویند گذرنامه های الکترونیکی هنوز از لحاظ امنیتی از پشتیبانی کافی برخوردار نیستند.

دولت ایالات متحده تصمیم دارد که در ماه دسامبر شروع به صدور گذرنامه هایی کند که دارای یک تراشه درونی شده هستند و دارای اطلاعاتی در مورد دارنده گذرنامه و قابلیت تشخیص چهره می باشند.

در اطلاعیه ای که این هفته منتشر شد، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد اولین گذرنامه ها تنها از طرف این بخش صادر خواهد شد. از اکتبر 2006 و در دفاتر نمایندگی داخلی مانند ادارات دولتی محلی و ادارات پستی امکان ارائه این خدمات فراهم می شود.

این وزارت خانه اعلام کرد : استفاده از گذرنامه های الکترونیکی در حال پیاده سازی می باشد تا اسناد و امنیت مرزی را بهبود بخشیده و تعیین هویت را برای مسافرتهای بین المللی برای شهروندان ایالات متحده آسانتر و امن تر گرداند.

به گفته دفتر نمایندگی گذرنامه : گذرنامه های جدید تکنولوژی تشخیص چهره و تراشه های بی نیاز از تماس را با هم ترکیب می کند. تراشه ای که در پوشش کارت گذرنامه اضافه خواهد شد اطلاعات مشابه اطلاعاتی را نگهداری خواهد کرد که بر روی برگه های گذرنامه امروزی چاپ شده است. این اطلاعات شامل نام دارنده گذرنامه، تاریخ تولد، جنس، مکان تولد، تاریخ صدور و انقضای گذرنامه، شماره گذرنامه و تصویر شخص می باشند. یک امضای دیجیتالی نیز جهت پشتیبانی داده های ذخیره شده بر روی کارت از هر گونه تغییر و خدشه ای در مقابل جایگزین کردن عکس مورد استفاده قرار می گیرد. عکس دیجیتالی همچنین اجازه مقایسه های دقیق توسط تکنولوژی تشخیص چهره را در مرزهای بین المللی فراهم می کند.

حفاظت های امنیتی داخلی

به منظور جلوگیری از خواندن غیر مجاز کارتها یا روشهای دزدیدن اطلاعات، تکنولوژی antiskimming بر روی پوشش بیرونی کارتهای گذرنامه به کار خواهد رفت. مقامات رسمی همچنین به دنبال گنجاندن تکنولوژی کنترل اساسی دستیابی در این کارتها هستند تا بتوانند داده ها را از خوانده شدن محافظت کنند تا زمانی که گذرنامه باز شده و بخش قابل خواندن توسط ماشین به صورت الکترونیکی خوانده شود.

Lee Tien مقام ارشد گروه خصوصی سان فرانسیسکو Electronic Frontier Foundation می گوید: ممکن است این حفاظهای درونی کافی نباشند. در سال اخیر این گروه به گروه های خصوصی دیگری پیوست که این نظریه را به وزارت خارجه آمریکا ارائه می کردند که تلاشهای انجام شده برای امن ساختن گذرنامه های جدید برای حمایت از دزدی غیر مجاز داده ها از آمریکاییها کافی نیست. محافظت پیشنهاد شده ممکن است در همه موقعیتهایی که یک گذرنامه باز شده و خوانده می شود پاسخگو نباشد.

او می گوید : ما مطمئن نیستیم که هر نوع شناسه الکترونیکی برای اهداف امنیتی رفع کننده نیاز ما باشد. او می گوید ما نگران این مسئله هستیم که این طرح پیاده سازی شود و حفاظ فنی دیگری غیر از پوشش حفاظتی موجود برای جلوگیری از خواندن غیر مجاز اطلاعات در یک کارت به کار برده نشود. ما معتقدیم که نیاز بیشتری به انجام تحقیقات برای عملی کردن این طرح وجود دارد.

Tien می گوید: به فرض اینکه آنها می خواهند در این زمینه قدم به جلو بردارند نیاز دارند که مطالعه بیشتری انجام داده و حفاظت شخصی بهتری را پیاده سازی کنند.

به گفته وزارت خارجه برگه های گذرنامه ای که هم اکنون به کار گرفته می شوند همچنانکه تجدید می شوند جایگزین خواهند شد. حدود 8 میلیون گذرنامه از 57 میلیون گذرنامه ای که سالیانه در حال گردش می باشند تجدید شده اند. گذرنامه ها بوسیله شرکتهای خصوصی چاپ و تولید می شوند و مشخصات فنی روی تراشه های درونی شده و جزئیات اینکه چگونه اطلاعات بر روی کارتها ذخیره می شوند آشکار نشده است.

انتظار میرود هزینه های انجام شده برای گذرنامه های جدید بی تغییر باقی بماند. هزینه متقاضیان 16 ساله به بالا 55 دلار می باشد که 12 دلار بابت اضافه بهای امنیتی و 30 دلار برای هزینه عملیاتی به این مبلغ اضافه شده و جمعا 97 دلار می شود.