تبیان، دستیار زندگی
کشور آفریقای جنوبی، خود شمار بسیاری از نویسندگان مشهور بین‌المللی را به جهان عرضه کرده که در میان آن‌ها دو نویسنده برنده نوبل نیز حضور دارند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادبیات در کشور میزبان جام جهانی 2010

ادبیات در کشور میزبان جام جهانی 2010

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، کشور آفریقای جنوبی، خود شمار بسیاری از نویسندگان مشهور بین‌المللی را به جهان عرضه کرده که در میان آن‌ها دو نویسنده برنده نوبل نیز حضور دارند. بسیاری از این نویسندگان در آثار خود به گناه، کفاره و بیهودگی پرداخته‌اند و همه آن ها در عرصه سیاسی فعال هستند.در ادامه با چند تن از نویسندگان این کشور آشنا می شویم.

نادین گوردیمر: این نویسنده نازك‌اندیش 85 ساله ، افسانه ادبیات زمان زندگی خود است و آثارش به عنوان نخستین زن آفریقایی برنده جایزه نوبل، در سراسر جهان از محبوبیت برخوردار است. نخستین رمان های این نویسنده شجاع ،با مفهوم عدالت ،از دوران تبعیض نژادی در موطن وی تاثیر گرفته است. امروز هم هرگاه جهان به سوی بی‌عدالتی و ظلم می‌رود، وی به سخن می‌آید. او بعدها در آثار خود تضاد اجتماعی در دولت جوان آپارتاید را برجسته تر کرد.

جی.ام کوئتزی: «جان ماری کوئتزی» نویسنده‌ای کمرو و دومین برنده جایزه نوبل این کشوراست. دید جهانی غم‌انگیز، دلهره‌آور و گیج کننده وی، همانند آزمایش‌های تحریک‌آمیز ادبی، آثار وی را متمایز ساخته است. سومین رمان «کوئتزی» که با تاثیر از زندگی وی به رشته تحریر درآمده بود، مقارن با هفتادمین سال تولد وی در آلمان منتشر شد. «کوئتزی» در رمان «تابستان زندگی» ،وضعیت شهر کیپ تاون از سال 1971 تا 1977 را پس از مرگ خیالی خود از دید سرگذشتی که به همان اندازه تخیلی است، شرح داده است. قهرمانان او اغلب رانده شده، تنها، و جدا از همه جبهه‌ها هستند.

بسیاری از این نویسندگان در آثار خود به گناه، کفاره و بیهودگی پرداخته‌اند و همه آن ها در عرصه سیاسی فعال هستند.

آندره فیلیپوس برینک: این نویسنده 75 ساله که فرزند یک قاضی است، سال‌ها به عنوان یکی از کاندیداهای جایزه نوبل ادبی مطرح بوده و آثار وی در سراسر دنیا مورد توجه و احترام است.این پروفسور زبان انگلیسی در زمان تحصیل خود در پاریس به منتقد صریح رژیم آپارتاید بدل شده بود. آفریقا و تاریخچه آن، خشونت و تبعیض نژادی همواره موضوع اصلی آثار وی بوده‌اند. او در یکی از نخستین رمان‌هایش با عنوان «آنسوی سکوت» که سال ها بعد در آلمان منتشر شد، به شخصیت یک مهاجر جوان آلمانی پرداخته که پیش از جنگ اول جهانی با بی‌ریایی زیادی به مستعمره وقت می‌رود و آنجا با بی‌رحمی، خشونت و رفتارهای غیرانسانی روبه‌رو می‌شود. فضای این داستان در منطقه‌ای می‌گذرد که امروز «نامیبیا» نام گرفته است.

آنتیه کروگ: این نویسنده که پدرش کشاورر بود، زمانی که 17 سال داشت، با اشعاری که توام با انتقاد از رژیم آپارتاید بود، نظر دیگران را به خود جلب کرد. او در کتاب «کشور جمجمه من» که معروف‌ترین اثر وی و اثری تقدیرشده در سطح بین‌المللی است، به کمیسیون حقیقت‌یاب آفریقای جنوبی پرداخته که به جنایات رژیم آپارتاید رسیدگی می‌کرد.

این کتاب در سال 2004 با بازی ژولیت بینوش و ساموئل ال‌جکسون در دو نقش اصلی به صورت فیلم سینمایی درآمد. «کروگ» 57 ساله در آن دوران شخصا کار این کمیسیون حقیقت یاب را به عنوان یک روزنامه‌نگار دنبال می‌کرد.

زاکس ام‌دا: این نویسنده سیاه‌پوست، سال‌ها پیش به عنوان کشف ادبی کشور آفریقای جنوبی محسوب می‌شد. وی كه ریشه در زادگاه نلسون ماندلا دارد، تا سال 1995 در آمریکا در تبعید به سر می‌برد. او در درجه اول خود را یک داستان‌سرا در سنت کلاسیک کشورش می‌بیند که تلاش می کند تا واقعیت متناقض میهن خود را نزدیکتر بیاورد.

«صدا کننده نهنگ» از معروفترین آثار این نویسنده است. این نویسنده که تاکنون جوایز بسیاری را کسب کرده، نه تنها به عنوان یک نمایشنامه‌نویس و رمان نویس بلکه به عنوان نقاش، آهنگساز و تهیه کننده فیلم نیز فعالیت می‌کند و در مبارزه با ایدز نیز فعال است.وی بین ژوهانسبورگ و اوهایو در رفت آمد است ودر اوهایو به عنوان استاد مشغول است.

دئون مه‌یر: «مه‌یر» از مشهورترین جنایی‌نویسان کشور خود است و  بسیاری از رمان‌های او به زبان‌های دیگر از جمله آلمانی برگردانده شده‌اند. وی کار خود را به عنوان روزنامه‌نگار با نوشتن داستان کوتاه آغاز کرد و در سال 1994 -سال اتحاد دموکراتیک در آفریقا- به نوشتن نخستین رمانش پرداخت. كتاب‌های جنایی این نویسنده به بیان مشکلات و پیشرفت‌هایی می پردازد که جامعه آفریقای جنوبی را با همه شکاف‌های آن به هم نزدیک می کند.

تهیه و تنظیم : مهسا رضایی - بخش ادبیات تبیان